Programplaner og emneplaner - Student
SYK2900 Folkehelse i et globalt perspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Health in a Global Perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle hjelpemidler er tillatt.
Forkunnskapskrav
Oppgaven blir vurdert med graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan reflektere over globale sykdom- og helseutfordringer og FNs bærekraftsmål
- kan diskutere kulturelle, sosiale og historiske perspektiver som former helseforståelse på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan reflektere over hvordan komplementerende og alternativ medisin påvirker utøvelse av sykepleie i landet du er i
- kjenner til lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten i landet du er i
- kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø og
- kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
- kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
- kan forklare hvordan pasienter og pårørende sin helsekompetanse har betydning for helse og livsstil
Ferdigheter
Studenten
- kan utøve sykepleie i et flerkulturelt og tverrfaglig perspektiv
- kan tilpasse sin kommunikasjon i en ny kulturell kontekst
- kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
- kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering i landet du er i
- kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid og livsstilsendringer
- kan beskrive og diskutere bærekraftsmålene og målenes betydning for folkehelsen
- kan reflektere over urfolks status og rettigheter relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
- kan utforske hvordan sosiale helsedeterminanter har betydning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelige metoder for å planlegge og gjennomføre et prosjekt i helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan beherske generell førstehjelp *
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger innenfor folkehelse i et globalt perspektiv
- har forståelse for hvordan mennesker uttrykker sin kultur, hvordan kultur virker inn på deres valg og gjøremål i dagliglivet og vurderer dette i sin utøvelse av sykepleie
- kan reflektere over sin egen forforståelse og holdninger i møte med mennesker
- har forståelse for betydningen av internasjonalt samarbeid i forskning og fagutvikling
- kjenner til tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner *
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Oppgaven blir vurdert med graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultatet kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor benyttes jevnlig.
Ved kontinuasjonseksamen kan muntlig eksamen benyttes, da med to interne sensorer.
Emneoverlapp
Ola Jetlund