EPN-V2

SYK2850 Folkehelse i et globalt perspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health in a Global Perspective
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får du mulighet til å fordype deg i helsefremming i et globalt perspektiv, både på samfunns- og individnivå. Dette inkluderer sykepleiefaglige utfordringer til utsatte og marginaliserte grupper, og barn og unges oppvekstmiljø i ulike kulturer. Emnet omfatter helseforvaltning hvor særlig internasjonale føringer, blant annet gjennom FNs bærekraftsmål og Verdens helseorganisasjon (WHO), er sentralt. Videre vil fordyping i forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå vektlegges. Emnet gjennomføres på utveksling i regi av OsloMet, og du vil tilnærme deg emnets tematikk på forskjellige måter avhengig av hvor du reiser på utveksling. For å kunne delta i emnet må du søke om å bli tildelt plass på utveksling i 4. semester.

I tillegg skal du delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge» som gjennomføres i begynnelsen av januar. Arbeidsomfang tilsvarer 1,5 studiepoeng. Studenter som reiser på utveksling før INTER1200 avholdes fritas for kravet om deltakelse. Tema det arbeides med, er kunnskap om kommunikasjon og samhandling med barn og unge og deres foresatte. Forventet læringsutbytter etter gjennomført INTER1200 er merket med *. Se INTERACTs nettside for mer utfyllende beskrivelse av innhold i INTER1200. Emnebeskrivelse INTER1200: «Kommunikasjon med barn og unge» - INTERACT (oslomet.no)

Forkunnskapskrav

Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

Utvikling innen helse- og sosialfagene tar ofte utgangspunkt i ny forskning.; For å bli en god yrkesutøver innen helsefagene er det nødvendig at man kan forstå og anvende forskningslitteratur og se dette i sammenheng med klinisk erfaring og fagutvikling. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet. Emnet stimulerer til en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling for å gjøre studentene bedre rustet til kritisk å vurdere på hvilket grunnlag faglige avgjørelser tas. Emnet gir også en oversikt over de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning, samt over sentrale forskningsetiske prinsipper. Innsikt i ulike metoder innebærer at man i sin yrkesutøvelse kan identifisere forskningslitteratur som er egnet til å besvare ulike faglige spørsmål.

Læringsutbytte

Opptak til studiet.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan identifisere og sammenligne de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
  • kan drøfte de vanligste vitenskapsteoriene og sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere ulike typer kliniske spørsmål, som spørsmål om effekt og prognose, og kjenner til hvilke studiedesign som er best egnet til å besvare de ulike kliniske spørsmålene
  • kan kritisk vurdere forskningsartikler;
  • kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
  • kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
  • kan identifisere og drøfte forskningsetiske problemstillinger;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
  • kan formidle fag- og forskningsresultater som er relevant for fagområdet
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i helsevitenskapenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminar på campus i løpet av emnet.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, digitale gruppeoppgaver samt fordypnings- og refleksjonsoppgaver på seminar med relevante problemstillinger, og selvstudier. I seminarene inngår muntlig fremlegg, der studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter på sitt gruppearbeid og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Vurdering og eksamen

Ingen

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.;

Sensorordning

Emneoverlapp

Emnet er 100 % overlappende med MAABI4050, MASYK4050, MASYD4050, MAPO4050, MAPSD4050, ABIO6050, KREFT6050, KREFT6200, KARD6050, VPSY6050, VPSYD6050, PSYD6050, HEL6050, BIT6000. ;