Programplaner og emneplaner - Student
SYK2820B Simulation Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Simulering som metode
- Study programme
-
Bachelor's Programme in NursingBachelor's Programme in Nursing
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.
I dette emnet får du mulighet å lære å bruke simulering som pedagogisk verktøy. Simulering handler om aktiviteter som etterlikner et klinisk miljø, hvor du kan trene på prosedyrer og situasjoner i trygge omgivelse og som gir en nær opplevelse av virkelighet. Simulering brukes som læringsmetode og bidrar til å bedre pasientsikkerheten. Det kan brukes markører og ulike pasientsimulatorer.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
KunnskapStudenten
- kan gjøre rede for simulering som metode
- kan beskrive hvordan simulering kan medvirke til økt pasientsikkerhet
- kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling
FerdigheterStudenten
- kan anvende simulering i ulike kontekster
- kan utarbeide undervisningopplegg med simulering som metode i lys av pedagogiske læringsutbyttebeskrivelser
- kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder
Generell kompetanse Studenten
- kan reflektere over eget undervisningsopplegg med simulering som metode
- kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger innen valgt fagområde
Teaching and learning methods
Praktiske øvelser i simulering. Planlegge og gjennomføre et simuleringskurs for andre studenter.
Course requirements
Ingen.
Assessment
Bacheloroppgaven er en avsluttende fordypningsoppgave i sykepleiefaget. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får du erfaring med fordypning innenfor et avgrenset område, og mulighet for å utvikle din evne til faglig selvstendighet. Tema skal knyttes til kunnskap om sykepleieprofesjonen, pasienter og/eller pårørende. I bacheloroppgaven skal du gjøre systematiske litteratursøk for å anvende resultater fra nyere forskning relatert til den valgte problemstillingen. Bacheloroppgaven stiller krav til systematisk og klar fremstilling. Tittel på bacheloroppgaven framkommer på vitnemålet.
Permitted exam materials and equipment
Bestått 1. og 2. studieår.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sykepleiers rolle og ansvar innenfor et avgrenset fordypningsområde
- kan oppsummere relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide en prosjektbeskrivelse som konkretiserer tidsplan og hvordan bacheloroppgaven skal gjennomføres med tilgjengelige ressurser
- kan formulere en tydelig sykepleiefaglig problemstilling som er mulig å besvare innenfor oppgavens ramme
- kan gjennomføre en avgrenset systematisk litteraturstudie i tråd med gjeldende vitenskapelige normer
- kan avklare begreper, analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
- kan presentere fagstoff på en selvstendig, logisk, kritisk og systematisk måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle og argumentere for styrker og svakheter ved egen studie, substansielt og metodisk
- kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger
Examiners
Forelesninger, seminarer, veiledning og selvstudier. Alle får tildelt veileder.
Overlapping courses
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven, omfang 1000 ord (+/- 10 %)
- Gjennomført veiledning, 3 obligatoriske veiledninger av tilbud på 4