EPN-V2

SYK2820A Simulation Methods Course description

Course name in Norwegian
Simulering som metode
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.

I dette emnet får du mulighet å lære å bruke simulering som pedagogisk verktøy. Simulering handler om aktiviteter som etterlikner et klinisk miljø, hvor du kan trene på prosedyrer og situasjoner i trygge omgivelse og som gir en nær opplevelse av virkelighet. Simulering brukes som læringsmetode og bidrar til å bedre pasientsikkerheten. Det kan brukes markører og ulike pasientsimulatorer.

Required preliminary courses

Undervisningen er samlingsbasert. Samlingene er tematiske og foregår på ulike steder slik som campus og gjennom ekskursjoner. Undervisningsformene er basert på forskjellige pedagogiske arbeidsformer som forelesninger, seminarer, gruppearbeid og prosjektarbeid knyttet til pedagogisk arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen. Det forutsettes at studentene er aktive og arbeider med prosjekt i og mellom samlingene. Studentene vil knyttes til barnehager der de kan drive prosjekt.

Learning outcomes

Arbeidskrav og faglige aktiviteter har som mål at studentene skal anvende kunnskap om bærekraftig utvikling og kritisk reflektere over kunnskapen de tilegner seg gjennom semesteret.

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:

  • Individuell prosjektskisse (1000 ord +/- 10%) som beskriver planer for prosjektarbeid i barnehagen
  • Individuell muntlig presentasjon (på om lag 20 min) basert på gjennomført prosjektarbeid i barnehagen

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene.

Teaching and learning methods

Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. Oppgaven har et omfang på 3500 ord +/- 10%.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Course requirements

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Assessment

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Permitted exam materials and equipment

Emnet vektlegger teoretiske og praktiske ferdigheter for å utvikle et helhetlig perspektiv på barnehagen. Det bygger på bærekraftdidaktikk som skal fremme handlingskompetanse hos både barn og voksne. Bærekraftdidaktikken fremmer pluralistiske løsninger som inviterer barn med i utforskning av spørsmål knyttet til bærekraftig utvikling. Den tar utgangspunkt i barns utforskertrang, nysgjerrighet og gryende kritiske tenkning. Disse egenskapene kan utvikles gjennom deltagelse prosjekter, opplevelser i naturen og sanseopplevelser.

Faglige hovedtemaer i emnet inkluderer

  • Bærekraftdidaktikk
  • Antropocen
  • Bærekraftig utvikling i storbyen
  • Sanseopplevelser
  • Forbruk
  • Bærekraftige praksiser

Grading scale

Bestått-ikke bestått. Det gis samlet karakter for hele gruppen.

Examiners

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 10 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Overlapping courses

SYK2820A og SYK2820B er 100 % overlappende.