EPN

SYK2820A Simulering som metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Simulation Methods
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.

I dette emnet får du mulighet å lære å bruke simulering som pedagogisk verktøy. Simulering handler om aktiviteter som etterlikner et klinisk miljø, hvor du kan trene på prosedyrer og situasjoner i trygge omgivelse og som gir en nær opplevelse av virkelighet. Simulering brukes som læringsmetode og bidrar til å bedre pasientsikkerheten. Det kan brukes markører og ulike pasientsimulatorer.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap Studenten

  • kan gjøre rede for simulering som metode

  • kan beskrive hvordan simulering kan medvirke til økt pasientsikkerhet

  • kan beskrive hvordan en kan oppdatere egen kompetanse innen valgt fagområde og hvordan en kan medvirke til fagutvikling

Ferdigheter Studenten

  • kan anvende simulering i ulike kontekster

  • kan utarbeide undervisningopplegg med simulering som metode i lys av pedagogiske læringsutbyttebeskrivelser

  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og ta initiativ til dialog om implementering av ny kunnskap og nye arbeidsmetoder

 

Generell kompetanse Studenten

  • kan reflektere over eget undervisningsopplegg med simulering som metode

  • kan reflektere over sykepleiefaglige problemstillinger innen valgt fagområde

Arbeids- og undervisningsformer

Praktiske øvelser i simulering. Planlegge og gjennomføre et simuleringskurs for andre studenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen i gruppe

  • 3-5 studenter per gruppe

  • Eksamensperioden går over hele emneperioden

  • Omfang 1500 ord (+/- 10 %)

Ny eksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått-ikke bestått. Det gis samlet karakter for hele gruppen.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 10 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode. 

Emneoverlapp

SYK2820A og SYK2820B er 100 % overlappende.