EPN-V2

SYBAS3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Programplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om teorier knyttet til utvikling, bevegelse, funksjon og deltakelse innen fagfeltet fysioterapi for barn og unge
  • inngående kunnskap om teorier om motorisk kontroll og læring hos barn og unge med typisk og atypisk utvikling
  • inngående kunnskap om forståelse av mestring
  • inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis i fysioterapi

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante teorier i analyse av bevegelse og funksjon hos barn og unge
  • anvende og kritisk reflektere over standardiserte kartleggingsinstrumenter
  • integrere forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og barnets og familiens preferanser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget og praksis i fysioterapi for barn og unge
  • formidle faglige og etiske problemstillinger knyttet til fysioterapi for barn og unge

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har bred kunnskap om sykepleiers rolle og ansvar innenfor et utvalgt fordypningsområde
  • har bred kunnskap om sykepleieforskning og annen relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde

Ferdigheter:

Studenten

  • kan definere kliniske problemstillinger som er relevante for fagutvikling i sykepleie
  • kan gjennomføre systematisk litteratursøk
  • kan avklare begreper, kan analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
  • kan gjennomføre en selvstendig, avgrenset litteraturstudie under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan presentere fagstoff på en selvstendig, logisk og systematisk måte

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan kritisk-analytisk vurdere valgt tema i lys av fag- og forskningsbasert kunnskap
  • kjenner til yrkesetiske problemstillinger og kan bidra til planlegging av fagutvikling i klinisk praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Det kreves obligatorisk tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver samt på gruppeveiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Læringsutbyttene.

Individuell mappe med to oppgaver, hver med omfang inntil 2500 ord. Arbeidet pågår gjennom hele emnet.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet mappe.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F. Det settes samlet karakter.

Hjelpemidler ved eksamen

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern og en ekstern.

Emneoverlapp

SKOMP3900, SYBA3900 og SYBAS3900 er 100% overlappende