Programplaner og emneplaner - Student
SYBAS2010 Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Nurse as Clinician and Developer of the Profession 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 14.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emne SYBAS2010 Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 1 er 100 prosent overlapp med SYBA2010.
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om vitenskapsteori (positivismen) og kvantitative forskningsmetoder
- har kunnskap om kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om system- og relasjonsperspektiver i sykepleie
- har kunnskap om beslutningsprosesser med standardiserte klassifikasjonssystemer: sykepleiedokumentasjon, IKT og e-helse
- har kunnskap om utviklingspsykologi, krise- og mestringsteori, personlighetspsykologi, læring, tilhørighet og identitet, sosialpsykologiske prosesser (individet og fellesskapet) og hvordan sykdom påvirker menneskets adferd
- har kunnskap om patologiske prosesser, prognose og behandlingsformer innen psykisk helsearbeid
- har kunnskap om pedagogikk og læring: veiledning, undervisning, helseopplysning og endring av helseatferd og sykepleierens pedagogiske funksjon
- har kunnskap om demografi og epidemiologi: nasjonal og global helse
- har kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og generell førstehjelp etter ABC-prinsippet
Ferdigheter
Studenten
- har ferdigheter i kliniske undersøkelsesmetoder og vurderinger
- kan finne, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger, skriftlig og muntlig
- kan kommunisere og anvende pedagogisk kunnskap i veiledning til pasienter og pårørende i medisinsk behandling
- kan anvende helseopplysning og kunnskap om endring av helseatferd i praktiske problemstillinger
- kan reflektere over yrkesetikk, rettferdig fordeling, samhandling og menneskerettigheter
- kan reflektere over sammenhengen mellom fattigdom og helse, nasjonalt og globalt, og kan gjøre rede for nasjonale utfordringer i folkehelsearbeidet
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretakelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
- kan planlegge og gjennomføre oppgaver relatert til sykepleierens pedagogiske funksjon
- kan dokumentere sykepleie på en juridisk og faglig forsvarlig måte
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, seminar og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse i studiegruppen
- 100 % tilstedeværelse med deltagelse i seminar/oppgaver
- Studieoppgave 1 Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
- Studieoppgave 2 Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. Omfang 2000 ord (+/-20%).
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 prosent). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.