EPN-V2

SYBAPRA2 Praksisstudier i sykepleie, hjemmebaserte tjenester Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies, Home-Based Services
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser med fokus på pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
  • har kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
  • har kunnskap om verdighet og eksistensielle utfordringer hos målgruppene
  • har kunnskap om aktuelle pasientfenomener
  • har kunnskap om pårørendes situasjon
  • har kunnskap om ledelse av sykepleietjenester i kommunen ut fra lovbestemmelser: rett til nødvendig helsehjelp, informasjon og medvirkning og individuell plan
  • har kunnskap om velfersteknologi i hjemmet

Ferdigheter:

Studenten

  • kan utføre sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i forhold til pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
  • kan vurdere sammenhenger mellom multidiagnose, polifarmasi og pasientens tilstand
  • behersker relevant legemiddelhåndtering
  • kan utøve kunnskapsbasert praksis i andres hjem og i andre boformer
  • kan identifisere etiske utfordringer og ta beslutninger på bakgrunn av faglig refleksjon
  • kan utføre sykepleie for å ivareta pasientens verdighet i møte med eksistensielle problemer og utfordringer
  • kan anvende aktuelt dokumentasjonssystem
  • kan anvende kunnskap om lovverket med særlig fokus på brukermedvirkning og samtykkekompetanse
  • kan reflektere over sykepleietilbudet i kommunehelsetjenesten
  • kan anvende teori om kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov

Generell kompetanse:

Studenten:

  • har innsikt i planlegging og gjennomføring av sykepleieoppgaver i kommunehelsetjenesten
  • har innsikt i etiske utfordringer knyttet til verdighet og integritet
  • viser en samfunnskritisk og analytisk holdning til helsetjenesten
  • har innsikt i samhandling i og mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier, forelesninger, gruppearbeid, praksisgrupper, skriftlige oppgaver, logg, seminarer, simulering inklusiv ekskursjon, veiledning og selvstudier.

Studentene gjennomfører først ca. to uker med teoretisk undervisning som forberedelse, før åtte uker praksis med direkte pasientkontakt

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle praksisstudier innehar forskjellige obligatorisk aktiviteter og oppgaver i gjennomføringen.

Vurdering og eksamen

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

  • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
  • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
  • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-ikke bestått

Sensorordning

Passed second year of the programme or equivalent.

Emneoverlapp

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • has broad knowledge of relevant illnesses, injuries and pathological conditions and treatment forms for the most common illnesses in the surgical field
  • has broad knowledge of how illnesses influence basic needs
  • has broad knowledge of palliative care, and the death process
  • has broad knowledge of pharmacology and drug administration
  • has broad knowledge of clinical assessment processes in nursing to address the patient's basic needs and improve their own resources in the course of the illness
  • has broad knowledge of nursing diagnoses and documentation systems
  • has knowledge of professional ethics, dignity and integrity
  • has knowledge of the relationship between culture, the body and illness
  • has broad knowledge of the meaning of next of kin for patients' health and quality of life
  • has knowledge of health legislation: division of authority, internal control, injuries/accidents, the right to immediate assessment and treatment
  • has broad knowledge of evidence-based practice
  • has knowledge of organisation and management in the specialist health service
  • has knowledge of interdisciplinary cooperation

Skills

The student is capable of

  • communicating and interacting with patients and their next of kin during the course of an illness
  • conducting systematic observation, identifying and assessing patients' nursing diagnoses
  • planning, prioritising and performing nursing interventions and assessing these
  • performing clinical procedures in accordance with the applicable guidelines
  • using the documentation system and documenting in accordance with professional and legal requirements
  • assessing laboratory results
  • preparing the patient for an examination or treatment
  • using relevant research results relating to the target group and making sound choices of action
  • administering drugs in line with the applicable health legislation
  • using relevant medical technology
  • using different mapping tools in patient treatments
  • identifying different ethical issues and dilemmas, making ethical considerations, safeguarding the patient's dignity and integrity and promoting the patient and next of kin's right of co-determination and autonomy
  • organising, managing and coordinating nursing for a group of patients
  • cooperating with other professional groups
  • demonstrating dexterity in nursing work

Competence

The student

  • is capable of planning and carrying out nursing work in the specialist health service
  • is capable of sharing opinions and experience relating to ethical challenges (dignity and integrity)
  • has insight into advanced medical procedures and the use of advanced medical technical equipment
  • is capable of sharing opinions that can contribute to practical development in the field