Programplaner og emneplaner - Student
SYBA3010 Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Nurse as Clinician and a Developer of the Profession 2
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Dette emnet tar for seg mat satt i sammenheng med livsstil og forbruk. Didaktiske perspektiver knyttet til fagområdet er vesentlig i emnet. Alle temaene omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid i faget. I tråd med de nasjonale retningslinjer for utdanningen legges det særlig vekt på mat og måltiders helsemessige dimensjon. Praktisk arbeid vil bli vektlagt og vil bli sett i lys av aktuell teori.
Tema 1 Mat og livsstil
- Norsk ernæringspolitikk og ernæringskunnskap
- Nasjonale kostanbefalinger og helsefremmende livsstil
- Mattrygghet og matvarehygiene
- Matallergi og matintoleranse
- Ferdigheter, praktiske metoder og ferdigheter og bruk av redskaper
- Vurdering og praktisering av ulike oppskrifter
- Måltidets helhetlige presentasjon
Tema 2 Mat og forbruk
- Varemerking, produksjon og valg av råvarer
- Begrepet trygg mat
- Produktinformasjon og reklame
- Miljøbevissthet og bærekraftig utvikling
- Viktige lover og forskrifter som gjelder forbrukerens rettigheter og plikter
- Gjenbruk og gjenvinning
Tema 3 Mat og kultur
- Måltidsskikker til hverdag, høytid og fest
- Kunnskap om Norsk tradisjonsmat
- Mat i ulike kulturer og religioner
- Samisk mattradisjon
- Hvordan matkultur skaper identitet
- Fagets historie
- endringer i arbeidsfordeling, arbeidsoppgaver og likestilling
- endringer i redskaper, tillagingsmåter og matvaner frem til i dag
- Naturen som ressurs i matlagingen
Tema 4 Fagdidaktikk
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i grunnskolen
- Skole- hjemsamarbeid
- Tilpasset opplæring
- IKT - søke etter informasjon, presentere og sammenligne og vurdere næringsinnhold
- LMS - felles læringsplattform
- Entreprenørskap og/ eller produktutvikling
- Flerkulturelle problemstillinger
- Likestilling
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har bred kunnskap om sykdom og behandling ved skade i nervesystemet, i bevegelsesapparatet, i fordøyelsessystemet, i nyrene og urinveiene
- har kunnskap om sykdom, skade og behandling av reproduksjonsorganene og brystene
- har kunnskap om sykdom og behandling av øye, øre, nese og hals
- har kunnskap om traumatologi
- har kunnskap om pediatriske sykdommer og behandling
- kar kunnskap om generell pre- og postoperativ behandling
- har kunnskap om postoperativ smertebehandling hos barn og voksne
- har kunnskap om farmakologi, væsketerapi, og transfusjonsbehandling
- har kunnskap om omsorgsteorier og omsorgsetikk, selvbestemmelse og medbestemmelse og behandlingsbegrensing
- har kunnskap om ledelse og arbeidsmiljø i spesialhelsetjenesten
- har kunnskap om kvalitet og kvalitetsutvikling i spesialisthelsetjenesten
- har kunnskap om førstehjelp etter ABC-prinsippet
Ferdigheter:
Studenten
- kan finne, vurdere og henvise til relevant faglitteratur for å belyse faglige problemstillinger muntlig
- behersker DHLR til voksne, HLR til barn og blodprøvetaking
Generell kompetanse:
Studenten
- har innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til behandling i spesialisthelsetjenesten
- har innsikt i sykepleierens oppgaver i tverrfaglig samarbeid
- har handlingsberedskap til å indentifisere og formidle områder med behov for kvalitetsutvikling
- viser ansvar for utvikling av egen faglig kompetanse
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, seminar, simulering og ferdighetstrening og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Studieoppgave 1 (A) Gruppepresentasjon og faglig diskusjon, legges individuelt fram i seminar. Ved ikke godkjent arbeidskrav kalles studentene inn på nytt.
- Studieoppgave 2 (B) Gruppepresentasjon og faglig diskusjon, legges individuelt fram i seminar. Ved ikke godkjent arbeidskrav kalles studentene inn på nytt.
- Minimum 80 % aktiv deltakelse i studiegruppen. Det forutsettes at studentene er forberedt
- DHLR-kurs
- Ferdighetstrening i blodprøvetaking (Gjennomføres i 2. studieår)
- Førstehjelpskurs (Gjennomføres i 2. studieår)
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
SYBA3000, SYBA3010, SYBAS3000 og SYBAS3010 er 100% overlappende