EPN-V2

SYBA3010 Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
The Nurse as Clinician and a Developer of the Profession 2
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Programplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Dette emnet tar for seg mat satt i sammenheng med livsstil og forbruk. Didaktiske perspektiver knyttet til fagområdet er vesentlig i emnet. Alle temaene omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid i faget. I tråd med de nasjonale retningslinjer for utdanningen legges det særlig vekt på mat og måltiders helsemessige dimensjon. Praktisk arbeid vil bli vektlagt og vil bli sett i lys av aktuell teori.

Tema 1 Mat og livsstil

  • Norsk ernæringspolitikk og ernæringskunnskap
  • Nasjonale kostanbefalinger og helsefremmende livsstil
  • Mattrygghet og matvarehygiene
  • Matallergi og matintoleranse
  • Ferdigheter, praktiske metoder og ferdigheter og bruk av redskaper
  • Vurdering og praktisering av ulike oppskrifter
  • Måltidets helhetlige presentasjon

Tema 2 Mat og forbruk

  • Varemerking, produksjon og valg av råvarer
  • Begrepet trygg mat
  • Produktinformasjon og reklame
  • Miljøbevissthet og bærekraftig utvikling
  • Viktige lover og forskrifter som gjelder forbrukerens rettigheter og plikter
  • Gjenbruk og gjenvinning

Tema 3 Mat og kultur

  • Måltidsskikker til hverdag, høytid og fest
  • Kunnskap om Norsk tradisjonsmat
  • Mat i ulike kulturer og religioner
  • Samisk mattradisjon
  • Hvordan matkultur skaper identitet
  • Fagets historie
  • endringer i arbeidsfordeling, arbeidsoppgaver og likestilling
  • endringer i redskaper, tillagingsmåter og matvaner frem til i dag
  • Naturen som ressurs i matlagingen

Tema 4 Fagdidaktikk

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i grunnskolen
  • Skole- hjemsamarbeid
  • Tilpasset opplæring
  • IKT - søke etter informasjon, presentere og sammenligne og vurdere næringsinnhold
  • LMS - felles læringsplattform
  • Entreprenørskap og/ eller produktutvikling
  • Flerkulturelle problemstillinger
  • Likestilling

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har bred kunnskap om sykdom og behandling ved skade i nervesystemet, i bevegelsesapparatet, i fordøyelsessystemet, i nyrene og urinveiene
  • har kunnskap om sykdom, skade og behandling av reproduksjonsorganene og brystene
  • har kunnskap om sykdom og behandling av øye, øre, nese og hals
  • har kunnskap om traumatologi
  • har kunnskap om pediatriske sykdommer og behandling
  • kar kunnskap om generell pre- og postoperativ behandling
  • har kunnskap om postoperativ smertebehandling hos barn og voksne
  • har kunnskap om farmakologi, væsketerapi, og transfusjonsbehandling
  • har kunnskap om omsorgsteorier og omsorgsetikk, selvbestemmelse og medbestemmelse og behandlingsbegrensing
  • har kunnskap om ledelse og arbeidsmiljø i spesialhelsetjenesten
  • har kunnskap om kvalitet og kvalitetsutvikling i spesialisthelsetjenesten
  • har kunnskap om førstehjelp etter ABC-prinsippet

Ferdigheter:

Studenten

  • kan finne, vurdere og henvise til relevant faglitteratur for å belyse faglige problemstillinger muntlig
  • behersker DHLR til voksne, HLR til barn og blodprøvetaking

Generell kompetanse:

Studenten

  • har innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til behandling i spesialisthelsetjenesten
  • har innsikt i sykepleierens oppgaver i tverrfaglig samarbeid
  • har handlingsberedskap til å indentifisere og formidle områder med behov for kvalitetsutvikling
  • viser ansvar for utvikling av egen faglig kompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, seminar, simulering og ferdighetstrening og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Studieoppgave 1 (A) Gruppepresentasjon og faglig diskusjon, legges individuelt fram i seminar. Ved ikke godkjent arbeidskrav kalles studentene inn på nytt.
  • Studieoppgave 2 (B) Gruppepresentasjon og faglig diskusjon, legges individuelt fram i seminar. Ved ikke godkjent arbeidskrav kalles studentene inn på nytt.
  • Minimum 80 % aktiv deltakelse i studiegruppen. Det forutsettes at studentene er forberedt
  • DHLR-kurs
  • Ferdighetstrening i blodprøvetaking (Gjennomføres i 2. studieår)
  • Førstehjelpskurs (Gjennomføres i 2. studieår)

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

SYBA3000, SYBA3010, SYBAS3000 og SYBAS3010 er 100% overlappende