EPN-V2

SYBA3010 Sykepleieren som kliniker og fagutvikler 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
The Nurse as Clinician and a Developer of the Profession 2
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Programplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår eller tilsvarende. Bestått følgende emner fra andre studieår:

  • 2 av 3 praksisperioder (SYBAPRA2, 3 eller 4)

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har bred kunnskap om sykdom og behandling ved skade i nervesystemet, i bevegelsesapparatet, i fordøyelsessystemet, i nyrene og urinveiene
  • har kunnskap om sykdom, skade og behandling av reproduksjonsorganene og brystene
  • har kunnskap om sykdom og behandling av øye, øre, nese og hals
  • har kunnskap om traumatologi
  • har kunnskap om pediatriske sykdommer og behandling
  • kar kunnskap om generell pre- og postoperativ behandling
  • har kunnskap om postoperativ smertebehandling hos barn og voksne
  • har kunnskap om farmakologi, væsketerapi, og transfusjonsbehandling
  • har kunnskap om omsorgsteorier og omsorgsetikk, selvbestemmelse og medbestemmelse og behandlingsbegrensing
  • har kunnskap om ledelse og arbeidsmiljø i spesialhelsetjenesten
  • har kunnskap om kvalitet og kvalitetsutvikling i spesialisthelsetjenesten
  • har kunnskap om førstehjelp etter ABC-prinsippet

Ferdigheter:

Studenten

  • kan finne, vurdere og henvise til relevant faglitteratur for å belyse faglige problemstillinger muntlig
  • behersker DHLR til voksne, HLR til barn og blodprøvetaking

Generell kompetanse:

Studenten

  • har innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til behandling i spesialisthelsetjenesten
  • har innsikt i sykepleierens oppgaver i tverrfaglig samarbeid
  • har handlingsberedskap til å indentifisere og formidle områder med behov for kvalitetsutvikling
  • viser ansvar for utvikling av egen faglig kompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om grunnleggende fysiologiske behov hos mennesket: respirasjon og sirkulasjon, aktivitet, søvn og hvile, væske og ernæring, og eliminasjon
  • har kunnskap om grunnleggende ernæring, og energigivende og ikke-energigivende stoffer
  • har kunnskap om grunnleggende farmakologi
  • har kunnskap om normalflora og sykdomsfremkallende mikrober, smittekjeden, resistens og mikrobenes patogenese
  • har kunnskap om profesjonell kommunikasjon
  • kan begrunne sykepleiehandlinger med relevant kunnskap

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre praktiske prosedyrer knyttet til å dekke pasientens grunnleggende fysiologiske behov i tråd med tekniske, etiske og hygieniske prinsipper
  • kan begrunne hensikt, gjøre observasjoner og vurdere risikomomenter ved gjennomføring av prosedyrer
  • behersker basal hjerte-lunge-redning (HLR) med hjertestarter og Heimlichs manøver

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hva som fører til at de grunnleggende behovene trues, forårsaker sykdom, og hvordan sykdom kommer til uttrykk hos mennesker gjennom vitale tegn og symptomer
  • har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger relatert til pasientens grunnleggende fysiologiske behov og ressurser
  • kan formidle naturvitenskapelig fagstoff knyttet til pasienters grunnleggende behov, muntlig og skriftlig
  • opptrer på en empatisk, respektfull og pålitelig måte og i tråd med yrkesetiske retningslinjer

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, workshop, øving i simulerings- og ferdighetsenhet og selvstudier.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Minimum 80 % deltakelse i studiegruppesamlingene
  • 100 % deltakelse på workshop
  • Praktisk test på simulerings- og ferdighetsenheten. Studenten har totalt 3 forsøk på testen hvert studieår. Testen gjennomføres kun før ordinær eksamen. Testen betinger 100 % deltakelse på alle temaene ved simulerings- og ferdighetsenheten. Temaene er: 1. HLR med hjertestarter, 2. infeksjonsforebygging, 3. leiring og eliminasjon, 4. personlig hygiene, 5. spisehjelp og tannpuss, 6. vitale tegn og spesielt munnstell, 7. legemiddelhåndtering og subkutane injeksjoner.
  • Studieoppgave 1. Fagnotat i gruppe. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Tilbakemelding fra lærer på fagnotatet.
  • Studieoppgave 2. Individuelt fagnotat. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %). Tilbakemelding fra lærer på fagnotatet

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.

Vurderingsuttrykk

Ingen.

Sensorordning

Hver eksamen vurderes av to sensorer, en intern og en ekstern.

Emneoverlapp

SYBA1020 og SYBAS1020 er 100% overlappende