EPN-V2

SYBA2110 Legemiddelregning Emneplan

Engelsk emnenavn
Drug Calculations
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
1.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter for å utføre korrekt legemiddelregning.

Ekvivalente emner

Emne SYBA2110 Legemiddelregning er 100% overlapp med SYBAS2110 og SPHLEG.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13.trinn)
  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget programområde og kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartner

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for begrepet folkehelse
  • kan gjøre rede for sentrale føringer for folkehelsearbeid, nasjonalt og globalt
  • kan gjøre rede for faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
  • kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen psykologi
  • kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen sosiologi
  • kan gjøre rede for barns normale vekst og barns oppvekstsvilkår*
  • har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
  • ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt
  • kan gjøre rede for normale forhold knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid
  • kan gjøre rede for dagens helsetilbud til barn og unge
  • kan gjengi hovedtrekkene i sykepleiens historie
  • kan forklare grunnleggende vitenskapsteori
  • kan gjøre rede for begrepene; refleksjon, spørsmålsformulering, litteratursøk, kritisk vurdering, anvendelse og evaluering av kunnskapsbasert sykepleie
  • kan beskrive grunnleggende trekk ved kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere risikofaktorer som truer menneskets helse
  • kan identifisere og diskutere etiske utfordringer og dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
  • kan utøve trinnene i den kunnskapsbaserte arbeidsprosess
  • kan vurdere vitenskapelige artikler ved å vurdere sterke og svake sider ved artiklene med hensyn i bakgrunn for studiet, valg av metode, forskningsetisek hensyn, presentasjon av resultater, diskusjon og konklusjon
  • kan delta i helsefremmende arbeid med fokus på informasjon, undervisning og veiledning*

Generell kompetanse

Studenten

  • kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
  • kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
  • kan ta initiativ og i stigende grad vise progresjon og selvstendighet
  • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse
  • kan forholde seg til det enkelte individ, ansattes integritet, autonomi og behov for anonymitet
  • kan vise forståelse for det kulturelle mangfold som kan uttrykke seg hos det enkelte individ
  • kan se betydningen av sykdomsforståelse utfra ulike kulturbakgrunner
  • kan identifisere og diskutere etiske dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
  • ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt*

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, hospiteringspraksis, muntlig framlegg og selvstudium.

Vurdering og eksamen

Ingen hjelpemidler