EPN-V2

SYBA1010 Anatomi, fysiologi og biokjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Anatomy, Physiology and Biochemistry
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
12.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emneplan godkjent av studieutvalget 11. oktober 2012. Redaksjonelle endringer foretatt 24. september 2015, 7. juli 2016 og 19. august 2016. Gjeldende fra høstsemesteret 2017.

Voksnes læring og læringskultur (30 studiepoeng) er preget av tverrfaglighet og av en tett kopling av teori og empiri. Perspektivene på voksnes læring er integrert i en bred tilnærming med vekt på et globalt og moderne kunnskapssamfunn. En grunnleggende erkjennelse i studiet er at læringsarbeid og læringsprosesser vil bære preg av kulturelt mangfold. Med dette som utgangspunkt er det et mål å utvikle kompetanse for en allsidig pedagogisk praksis i arbeid med voksne i et flerkulturelt samfunns- og arbeidsliv.

I studieløpet legges det betydelig vekt på studentenes personlige og/eller yrkesmessige erfaring. Studiet prioriterer en caseorientert tilnærming. En slik tilnærmingsmåte skal stimulere studentene til å utvikle handlingsalternativer som er hensiktsmessige i egen profesjonsvirksomhet.

Flerkulturelle og internasjonale perspektiver

For nærmere informasjon, se avsnittet «Innhold».

Kjønns- og likestillingsperspektiv

Integrering av kjønns- og likestillingsperspektivet er viktig for alle som arbeider med flerkulturelle utfordringer. Kjønns- og likestillingsperspektivet vil derfor bli berørt i forbindelse med ulike temaer i studiet.

Etikk

Etiske utfordringer angår alle som arbeider med flerkulturelle spørsmål. Etisk refleksjon bidrar til utvikling av kvalitet i fagutøvelsen. I løpet av studiet vil studentene derfor bli gjort kjent med etiske problemstillinger/spørsmål på ulike nivåer og i forhold til de temaene som berøres i studiet.

Forkunnskapskrav

On completion of the course, the candidate will have achieved the following learning outcomes:

Knowledge

The candidate:

  • is in the forefront of knowledge concerning core elements of ABR and master the theory behind such elements in research
  • has in-dept knowledge of ontological, epistemological and ethical issues related to ABR
  • can evaluate the expediency and application of different methodological and analytical approaches within the umbrella term ABR
  • has in-dept knowledge of different alternative writing genres, relevant in ABR and can contribute to the development of new forms of documentation in the field

Skills

The candidate:

  • can handle complex ABR issues, challenge established ABR practices and critically analyse relationships between theories of knowledge and ABR
  • can use relevant techniques to enhance and elicit their own embodiment, empathy and material/formal/relational sensitivity in research and artistic development
  • can formulate problems, plan, carry out and critically discuss relevant ABR processes in their own research
  • can use writing processes of a high international standard as reflection tools throughout their research phases

General competence

The candidate:

  • can identify and discuss relationships and conflicts between other scientific theories and theories in ABR, related to his/her field of research with scholarly integrity
  • can give well-structured presentations and participate in debates in international forums assessing the need for practice innovation in ABR
  • can communicate research and development work through recognized Norwegian and international channels, relevant for ABR
  • can assess the need for, and manage, interdisciplinary assignments and project involving ABRs

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan navngi anatomiske strukturer og organer i menneskekroppen
  • kan beskrive organers beliggenhet i forhold til hverandre
  • kan beskrive anatomisk oppbygning i betydningen
    • makroanatomisk: organ og organsystem
    • mikroanatomisk: celler og vev
  • kan beskrive ulike organer og organsystemers oppgaver i kroppen
  • kan gjøre rede for normal fysiologi i de ulike organene og organsystemene
  • kan gjøre rede for reguleringsmekanismer og homeostase i den friske kroppen

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle grunnleggende kunnskap om menneskekroppens anatomi og organsystemer, samt fysiologiske og biokjemiske prosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • erkjenner at kunnskap i emnet har betydning for utøvelse av faglig forsvarlig sykepleie

Innhold

Studiet består av følgende fire hovedtema, med ett tema for hver samling.

Ressurser i personlig kunnskap (samling 1)

  • Om voksnes mangfoldige forutsetninger for læring
  • Biografisk læring
  • Læringsstiler (studievaner, persepsjon)
  • Funksjonell leseferdighet
  • Akademisk skriving
  • Om læremidler og andre læringsressurser for bruk i egen virksomhet

Voksenlæreren på kulturelt komplekse læringsarenaer (samling 2)

  • Å undervise voksne
  • Voksne lærende i det flerkulturelle Norge
  • Fleksibel læring
  • Endringer i teknologiske kunnskapsmiljøer
  • Formell og uformell kompetanse
  • Minoritet og majoritet i lærende virksomheter
  • Epistemiske kulturer (læringskultur)
  • Samhandling i krysskulturelt læringsarbeid (fordommer, anerkjennelse)

Transnasjonalt kunnskapsliv (samling 3)

  • Mobilitet, migrasjon og utdanning
  • Internasjonale studenter
  • Internasjonalisering i eget læringsmiljø
  • Medbrakt og ervervet kompetanse - realkompetanse
  • Kulturforskjeller i motivasjon - kultursjokk
  • Endring - første- og andre ordens læring
  • Transformativ læring
  • Dannelse og myndige medborgere

Kultursensitiv pedagogikk (samling 4)

  • Bindingskrefter i livslang læring
  • Aktivt lyttende veiledning
  • Krysskulturell veiledning og formidling
  • Metodisk kulturrelativisme
  • Vide kontekster for kunnskap
  • Negative skoleerfaringer og utdanningsrelaterte skader
  • Vurdering av læringsutbytte
  • Bærekraftig kunnskap

Arbeids- og undervisningsformer

The candidate writes an individual essay or alternative text, 2000 - 4000 words plus reference list. Arts-based writing processes are encouraged. The essay/text must be written in Norwegian, Swedish, Danish or English and reveal significant knowledge and use of the course's content and reading list.

In case of failed exam/legal absence, the candidate may have a new exam under the same conditions when a new/postponed exam is arranged. If the essay/text is graded with "fail", the candidate must submit a revised version within a given time limit.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The grades are "pass" or "fail". The requirement for "pass" is that the essay/text builds on the learning outcomes and on parts of the syllabus.

Vurdering og eksamen

The essay/text will be assessed by the course coordinator and a member of the academic staff with relevant genre competence.

Hjelpemidler ved eksamen

Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått mappeeksamen.

Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen. Dersom mappen vurderes til ikke bestått (karakter F), må studenten levere en omarbeidet og forbedret versjon av notatet/notatene som er vurdert til karakteren F.

Vurderingskriterier

A: Fremragende. Viser fremragende kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

B: Meget god. Viser meget gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

C: God. Viser gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

D: Nokså god. Viser begrensede kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

E: Tilstrekkelig. Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

F: Ikke bestått. Har utilstrekkelig kunnskaper, ferdigheter og har dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

Vurderingsuttrykk

Mappen vurderes av intern sensor. Ekstern sensor tar stikkprøver av eksamensbesvarelser sensurert av intern sensor. Eventuelle markerte avvik mellom intern og ekstern sensors vurdering drøftes på samsensureringsmøtet. Det faglige resultatet av denne diskusjonen tar intern sensor hensyn til ved sensureringen av alle eksamensoppgaver.

Sensorordning

Målgruppe

Målgruppen for studiet er personer med oppgaver eller ansvar knyttet til voksne menneskers læring i et moderne, flerkulturelt samfunn. Studiet er utviklet for å møte behov hos personer som arbeider med undervisning, veiledning eller ledelse og organisering av virksomheter der voksnes læring er sentralt. Studiet vil også passe for personer som ikke står i et fagrelevant arbeidsforhold i studietiden, men som ønsker å utvikle kunnskaper og kompetanse på området.

Opptakskrav

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

Emneoverlapp

SYBA1010, SYBAS1010 og SPH1230 er 100% overlappende.