EPN-V2

SYBA1010 Anatomi, fysiologi og biokjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Anatomy, Physiology and Biochemistry
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
12.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Studenter som er tatt opp til studiet, y-veien til barnehagelærerutdanningen ,får ekstra kurs i det første studieåret. Hensikten med emnet er at studentene skal kunne tilegne seg nødvendige kunnskaper i naturfag for å møte kunnskapsområdet i utdanningen og å tilegne seg nødvendige skriftlige og muntlige ferdigheter.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de sentrale begrepene i legemiddelregning
  • har kunnskap om legemiddelregningens plass som en del av legemiddelhåndtering og hvordan denne reguleres av lover og forskrifter

Ferdigheter

Studenten

  • mestrer legemiddelregning, ved at han/hun:
    • kan bruke internasjonale standarder og enhetssystemer innenfor legemiddelregning
    • kan regne ut dose, styrke eller mengde
    • kan regne ut injeksjons- og infusjonshastighet (dr/min og ml/t)
    • regne med tid der dosen fordeles over en gitt tidsperiode, innenfor et gitt tidsrom
    • kan regne med tid der dosen er ordinert per ml eller dråper og angitt per tidsenhet (0,125 mg/ml eller 0, 15 ml/kg/min)
    • kan regne ut i fra ordinert dose i forhold til kroppsvekt (i kg eller kroppsoverflate (i m2)
    • kan regne med fortynning av flytende legemidler eller fortynning av tilsetning av legemidler som er blandet ut for å gis som injeksjoner/fusjoner
    • kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning

Læringsutbytte

Undervisningsformene vil variere mellom forelesninger, kollokviearbeid, gruppe- og individuelle veiledninger, case arbeid og digitale læringsverktøy. Det forventes arbeid mellom undervisningsøktene som for eksempel lese en artikkel, skrive en kort refleksjon, forberede et lite faglig innlegg til undervisningen eller lignende. Undervisningen vil ta utgangspunkt i studentenes erfaringer fra øvrig undervisning, og innholdet vil støtte opp under studiekompetansen studentene trenger for å delta der.

Innhold

Ytterligere beskrivelse av faglig dybde og nivå i de forskjellige temaene framgår av spesifiseringen av faginnhold i et dokument som legges på universitetets digitale læringsplattform ved studiestart.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidskrav 1: Muntlig individuell presentasjon av og faglig forklaring og tilnærming til tre objekter fra økosystemet vi arbeider med, omfang om lag 10 minutter

Arbeidskrav 2: Skriftlig oppgave med redegjørelse, begrunnelse og refleksjon for bruk av to konkreter fra økosystemet vi arbeider med, omfang omlag 800 ord.

Arbeidskrav 3: Digital flervalgsoppgave med tidsbegrensning som avlegges via læringsplattformen.

Krav til deltakelse

Det er krav til deltakelse på minimum en undervisningsøkt ute i naturen, og i tillegg

må studenten delta på minst 80% av undervisningen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Muntlig individuell prøve. Omfang: inntil 15 minutter. Studenten gjør rede for to kompetanser studenten har tilegnet seg i løpet av kurset og hvordan de er kommet til nytte i arbeidet med undervisning. Prøven avsluttes med en faglig samtale på om lag 5 minutter styrt av faglærer.

Prøven avholdes i vårsemesteret.

Vurdering og eksamen

Bestått - Ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått/ikke bestått. For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse

Vurderingsuttrykk

Intern sensor

Sensorordning

  • Utforskende arbeidsmetoder
  • eksperimentell lek - luft og vann
  • økologi, med vekt på skogen som økosystem

Emneoverlapp

SYBA1010, SYBAS1010 og SPH1230 er 100% overlappende.