EPN-V2

STKD6800 Neuro-insights: Data Science Approaches in Neuroscience I Emneplan

Engelsk emnenavn
Neuro-insights: Data Science Approaches in Neuroscience I
Studieprogram
Neuro-insights: Data Science Approaches in Neuroscience
International Summer School - Faculty of Technology, Art and Design
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om å se designutøvelsen i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv. Hovedvekten legges på skriftlig analyse, diskusjon og argumentasjon. Emnet skal gi kunnskap om sammenhengen mellom kultur og bærekraft, og om betydningen av estetikk i denne forbindelsen. Innholdet i begrepene kultur, estetikk og bærekraft, og forbindelsen mellom dem, vil bli presentert og diskutert. Etiske aspekter vil også bli diskutert.

Emnet skal fremme evnen til kritisk refleksjon og til skriftlig analyse og argumentasjon, og derved evnen til å delta i en faglig diskurs.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått 1. studieår eller tilsvarende kompetanse.

Læringsutbytte

After completing this course the student should have the following learning outcomes:

Knowledge

On successful completion of this course, the student has knowledge of:

  • Theoretical and practical aspects of data management and data processing for different data types (electrophysiology, imaging, and behavior), so they can independently engage with the state-of-the art literature.
  • How statistics, dimensionality reduction, signal processing, calculus, and supervised and unsupervised learning may be applied to data analysis in neuroscience research.
  • Commonly encountered problems in data science and the most trusted strategies to solve them.
  • Basic data visualization techniques and how to employ them in exploratory data analysis and scientific communication.

Skills

On successful completion of this course, the student has the ability to:

  • Apply data analysis techniques to formulate a hypothesis, collect data, preprocess it, analyze it, and reach conclusions about the data.
  • Identify and define a problem using data analytics.
  • Critically assess the results.
  • Identify new opportunities for organizational change including process improvements, cost reduction, or efficiency improvements.

General competence

On successful completion of this course, the student can apply:

  • Data analysis principles to simple neuroscientific data.
  • Methods and tools for data analysis and visualization.
  • Heuristics and strategies commonly used in the research field to solve data analysis problems.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten skal

·       kunne analysere sammenhengen mellom kultur og bærekraft i teoretisk og samfunnsmessig sammenheng

·       diskutere og argumentere i akademiske og andre profesjonelle sammenhenger

·       ha kunnskap om og vise empati overfor ulike kulturelle paradigmer

·       ha kunnskap om estetikk som virkemiddel i ulike kulturelle kontekster

·       ha kunnskap om og innsikt i sammenhengen mellom teoretiske perspektiver og praktisk designarbeid

 

Ferdigheter

Studenten skal kunne

·       forholde seg til og diskutere ulike faglige standpunkter

·       forstå betydningen av estetiske virkemidler

·       beherske skriftlig fremstilling og argumentasjon som fyller faglige og akademiske krav

 

Generell kompetanse

Studenten skal

  • ·       kunne utveksle synspunkter og erfaringer med ulike akademiske og faglige miljøer

·       kunne reflektere over og vurdere eget faglig, estetisk og etisk ståsted

·       kunne reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Forelesninger og workshops

Litteraturstudier

Individuelt arbeid og gruppearbeid

Veiledning i grupper og individuelt

Vurdering og eksamen

Skriftlig innlevering. Individuell oppgave eller to personer kan levere en felles besvarelse. Oppgaven skal være mellom 2.500 og 3.000 ord.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning tillates.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

This module seeks to foster knowledge about the relationships between culture and sustainability, and the role aesthetics play in influencing these. The definitions of the terms culture, aesthetics and sustainability and how these all relate will be presented and put forward for discussion. Key ethical issues relating to these matters will also addressed.   The module is intended to further students' abilities in critical thinking, written analysis and argumentation, and by extension of this their ability to partake in professional discourse. The work will culminate in a written assignment targeted for publication in a professional journal.