Programplaner og emneplaner - Student
STKD6610 Technology and Society II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Technology and Society II
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektroBachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemiBachelorstudium i ingeniørfag - maskinInternational Summer School - Faculty of Technology, Art and Design
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Digital competence is a key factor in ensuring the employability of candidates in all professions vital to our society. This course will provide a fundamental understanding of some of the most important concepts, tools and technologies that comprise and influence our increasingly digital world. It gives an overview of how technology affects our lives, our social structures, the way we work and provides grounding for actively engaging with and shaping the development and role of technology in society. Social media, digital governance, eHealth and the explosion of AI applications are all examples of how technology has profoundly changed our everyday lives in the last few decades. An understanding of technology is vital in any profession, regardless of field or specialty. In this course, students will acquire the basic knowledge required to harness the potential of technology and identify the opportunities to use technology to foster inclusion and participation in an increasingly diverse and multicultural society. They will also learn to recognize its limitations and potentially harmful consequences on work and society, and grapple with the social, ethical and moral issues that arise as technology becomes both increasingly complex and integral to the way our society functions.
Forkunnskapskrav
No additional course-specific requirements.
Læringsutbytte
Emnet har fokus på kunnskapsbasert folkehelsearbeid med særlig vekt på helsefremmende og forebyggende arbeid i kommunehelsetjenesten. Sentrale temaer vil være hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen. Du vil derfor lære om hvordan faktorer som utdanning, arbeid og levekår og miljø er forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Barn og unges oppvekstmiljø er også en del av emnet.
I kommunehelsetjenesten har sykepleiere et viktig ansvar for å tilby omsorg og veiledning til ulike befolkningsgrupper, inkludert friske, utsatte og marginaliserte grupper. Et tema er hvordan utvikling av tjenestetilbud og bruk av teknologi i helsetjenesten har betydning for sosiale, etiske og politiske spørsmål.
I dette emnet får du innsikt i vitenskapelige metoder og gjennomfører et gruppeprosjekt knyttet til hospitering i praksis (5 uker) der dere planlegger og gjennomfører et prosjekt under veiledning. Prosjektarbeidet gir gruppen mulighet til å utforske et valgfritt problemområde og bruke egnede metoder for datainnsamling og analyse. Resultatene presenteres muntlig i tillegg til skriftlig i en prosjektoppgave.
I dette emnet studerer du sammen med studenter som er på utveksling til OsloMet og mye av undervisningen tilrettelegges med engelsktalende grupper.
Arbeids- og undervisningsformer
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- Første studieår eller tilsvarende
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering, og kjenne til relevante lover og forskrifter
- kan beskrive FNs bærekraftmål og målenes betydning for folkehelsen
- kan forklare hvordan pasienters helsekompetanse har betydning for livsstilsendring og samvalg
- kan beskrive forholdet mellom arbeid, sosial deltakelse og helse
- kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø og kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
- kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
- kan reflektere over helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe og samfunnsnivå med vekt på hvordan digitale løsninger kan støtte forebyggingsstrategier og de helsefremmende tiltakene
- kan beskrive grunnleggende begreper, mekanismer og verktøy bak digitalisering og beskrive hvordan digitalisering former offentlig og privat liv
- kan forklare innvirkningen av digitalisering, tilgjengeligheten av teknologi, og betydningen av digital kompetanse på menneskers liv, folkehelse og sosiale helseforskjeller
- kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet
- kjenner til etiske utfordringer (knyttet til personvern) i bruk av teknologi i helsetjenesten
- kan beskrive hvordan forskning kan bidra til kunnskapsutvikling for å forstå folkehelse og behov i samfunnet, som eksempelvis teknologisk utvikling
- har kunnskap om hvordan ulike problemstillinger gir føring for relevant forskningsmetode
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
- kan identifisere ulike helsefremmende og forebyggende strategier og tiltak, og vurdere disse i lys av bærekraftsmålene
- kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
- kan gi eksempler på hvordan digitale løsninger kan påvirke sosiale determinanter knyttet til helse og livsstil
- kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelige metoder for å planlegge og gjennomføre et prosjekt i helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan reflektere rundt kvalitetsbegrep i kvalitative versus kvantitative metoder som validitet, reliabilitet, gyldighet og pålitelighet
- kan reflektere over etiske dilemma knyttet til innsamling og bruk av helsedata i ulike kontekster
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
- kan diskutere hvordan teknologi og digitale strategier kan bidra til å oppnå bærekraftsmålene
- kan reflektere over helserisiko hos personer som lever med krevende omsorgsoppgaver, rusproblemer i familien, mennesker som har opplevd omsorgssvikt og/-eller vold i nære relasjoner
- kan diskutere hvordan digitale teknologier kan bygge og påvirke tverrprofesjonell samhandling i helsetjenestene
- kan reflektere over hvordan ulike metodevalg kan gi ulik type kunnskap
Vurdering og eksamen
Forelesninger, undervisningsopplegg fra universitetsbiblioteket, prosjektbaserte studier i praksis (5 uker), gruppearbeid, selvstudier og deltakelse med fremlegg på seminar.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Prosjektbaserte studier, 90 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
Vurderingsuttrykk
Kombinert vurdering.
Del 1 Prosjektoppgave i gruppe.
- 4-6 studenter i gruppen.
- Omfang 5000 ord (+/- 10 %).
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk. Den enkelte gruppe må levere på samme språk.
Del 1 må være bestått før del 2 muntlig framlegg av prosjektoppgaven kan gjennomføres.
Ny deleksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.
Del 2 Framlegg av prosjektoppgave.
- I seminar.
Framlegget kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk. Den enkelte gruppe må levere på samme språk.
Både del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. Del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Emneoverlapp
Del 1 Bestått-Ikke bestått.
Del 2 Bestått-Ikke bestått.