EPN

SSA5910 Masteroppgave i sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's thesis in Social Work
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
40.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 40 studiepoeng. 

Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for studiets fagområder. Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.

Masteroppgaven kan leveres som en monografi eller som artikkelmanus, som beskrevet nedenfor.

Forkunnskapskrav

Alle emner som inngår i mastergraden må være bestått før studenten kan levere inn masteroppgaven til sensur.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har

  • avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet sosialt arbeid.
  • inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven.
  • inngående innsikt i et tema eller fenomen sett fra flere ulike perspektiver.
  • inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon.

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning.
  • velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling.
  • utvikle design for en empirisk undersøkelse.
  • analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper.
  • gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene.
  • vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt.

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
  • vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
  • formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
  • anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter i arbeidet med masteroppgaven

Innhold

Krav til masteroppgaven

Krav til faglig avgrensning: Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for studiets fagområder. Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter. 

Studenter ved Institutt for sosialfag skal benytte APA-stil ved kildehenvisninger i masteroppgaven.

Vi gjør særlig oppmerksom på Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet § 7-5 om fusk. Se også Klagenemndas nettside om fusk på universitets nettsider om eksamen.  

Monografi

Individuelle oppgaver i monografiform forventes å ha et omfang på 65 sider +/- 10 prosent (eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg) definert ved 12 punkts Times New Roman og 1,5 i linjeavstand. Det tilbys totalt 12 timer veiledning, individuelt eller i gruppe.

Inntil to studenter kan skrive felles masteroppgave. Prosjektet må godkjennes av utdanningsleder eller den utdanningsleder har delegert oppgaven til. Ved innlevering av masteroppgaven skal det vedlegges et skriv der studentene redegjør for hvilke deler av oppgaven den enkelte student har hatt hovedansvar for. Monografi skrevet av to studenter forventes å ha et omfang på 100 sider +/- 10 prosent. Antall veiledningstimer ved samskriving er 17.

Artikkelmanus

Individuelle oppgaver i artikkelform skal bestå av ett leveringsklart artikkelmanus beregnet på et fagfellevurdert tidsskrift (nivå 1 eller 2).

Oppgaver i artikkelform skrevet av to studenter skal bestå av  to  artikkelmanus. Når to artikkelmanus innleveres som masteroppgave, må de tematisk høre sammen.

Sammen med artikkelmanus skal det leveres en kappe på 15 sider eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg.  Her utdypes blant annet metode og teoretiske perspektiver, samt temaer som ikke er tilstrekkelig dekket i artiklene. Der oppgaven består av flere artikkelmanus, trekkes linjene mellom artiklene i kappen. Det foreligger en skriftlig veiledning for utarbeiding av kappe. Innlevering av masteroppgaven i form av artikkelmanus har ikke som forutsetning at manus er akseptert for publisering i det aktuelle tidsskrift. Artikkelen må følge tidsskriftets retningslinjer for publisering. 

Arbeids- og undervisningsformer

I andre semester skal studentene utarbeide prosjektbeskrivelse for sin masteroppgave. Dette arbeidet gjøres som del av emnets obligatoriske Avsparkseminar. Prosjektbeskrivelsen danner grunnlag for tildeling av veileder i slutten av andre semester, og det skal undertegnes veiledningsavtale. Avsparkseminar og Veiledningsavtale er obligatoriske arbeidskrav (se nedenfor). I emnet "Masteroppgaven" arrangeres det også Mastertorg og Midtveisseminar.

Avsparkseminar arrangeres i andre semester, fordelt på to samlinger (en i begynnelsen og en mot slutten av semesteret, hver samling av èn dags varighet). Seminardeltakelse er obligatorisk. Formålet med seminaret er å gi et tilbud som kan støtte den enkelte student i oppstarten av arbeidet med masteroppgaven, inkludert utarbeiding av prosjektbeskrivelse for masteroppgaven.

Avsparkseminaret består av ulike aktiviteter og læringsformer. Første samling består av innledninger om forskningsprosessen, utvikling av problemstilling, forskningsetikk og personvernhensyn. Det gis også praktisk informasjon om litteratursøk og universitetsbibliotekets tilbud. Veiledningsavtaler, plikter og rettigheter i veiledningsforholdet blir gjennomgått. På den andre samlingen gis det gruppevis tilbakemelding på arbeidskrav (se egen omtale av seminarene under avsnittet om arbeidskrav), og diskusjon av planlagte masterprosjekt i grupper. I etterkant av andre samling tildeles veiledere.

Mastertorg arrangeres i begynnelsen av andre semester. Her får studentene presentert pågående forskningsprosjekter de kan knytte seg til om ønskelig.

Veiledningsavtale. Når veileder er oppnevnt, skal student og veileder innen en angitt tidsfrist gå gjennom innholdet av og signere veiledningsavtale.

Midtveisseminar arrangeres i begynnelsen av fjerde semester for heltid/sjette semester for deltid. Til seminaret leverer studentene et avgrenset sideantall med tekst som skal inngå i masteroppgaven (se egen informasjon for detaljer) som legges fram for drøfting og innspill i grupper bestående av medstudenter og en faglærer. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Avsparkseminar

Arbeidskrav for Avsparkseminaret består av 1) tilstedeværelse på dets samlinger og 2) skriftlig innlevering av en 2-siders skisse over studentenes kommende mastergradsprosjekt. Det er laget en mal for hva skissen skal inneholde, og denne blir utdelt på Avsparkseminarets første samling. 

Arbeidskravet skal leveres i Canvas til en angitt tidsfrist. Skissene presenteres og diskuteres i Avsparkseminarets andre samling. Studenter som ikke får godkjent sin skisse, får en ny tidsfrist etter avtale med emneansvarlig. 

Sykdom/fravær: De studenter som av ulike årsaker forhindres fra å delta på en eller begge samlingene, må søke og begrunne dette. De vil da få et ekstra arbeidskrav (i tillegg til 2-siders skissen) som skal leveres innen en nærmere angitt tidsfrist. 

Veiledningsavtale

Når veileder er tildelt, skal veileder og student gå gjennom og undertegne veiledningsavtale. Denne regulerer forholdet mellom veileder og student, rettigheter og plikter i veiledningsforholdet. Signert avtale skal leveres i Canvas innen en angitt tidsfrist. 

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler; skriftlig innlevering og muntlig høring. Den skriftlige innleveringen (masteroppgaven) må være bestått før man kan fremstille seg for muntlig høring. Muntlig høring starter med at studenten(e) gir en presentasjon av masteroppgaven i forelesningsform (30 minutter, 45 minutter ved samskriving). Deretter gjennomgår studenten en individuell, muntlig prøve. 

Studenten kan få vite karakter på skriftlig del av masteroppgaven før de starter sin muntlige presentasjon. Muntlig presentasjon (forelesningen) og den påfølgende individuelle, muntlige prøven kan justere karakteren som er gitt på det skriftlige arbeidet. Deretter fastsettes endelig karakter. Den endelige karakteren inngår på vitnemålet.

Når to studenter går sammen om å skrive masteroppgave, skal den skriftlige oppgaven gis en og samme karakter. Den enkelte student skal presentere sin del av oppgaven i forelesningsform og deretter gjennomgå en individuell, muntlig prøve. Forelesningen og muntlig høring vurderes som den enkelte students bidrag og brukes til eventuell justering av endelig karakter.

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Studenten får da tilbud om tre timer ytterligere veiledning før ny levering. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i ODA, universitetets digitale vitenarkiv.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av masteroppgavene. Veileder kan ikke være sensor.

Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og masteroppgaven får en ny vurdering. Ny muntlig eksamen blir avholdt dersom karakteren endres.