Programplaner og emneplaner - Student
SSA4100 Sosialpolitikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Policy
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagEnkeltemner knyttet til masterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Digitalisation entails a profound transformation of the society we live in and is often referred to as the Fourth Industrial Revolution. But what does digitalisation actually mean in practice?
In this course, students will acquire knowledge and understanding of how technology and digitalisation both influence and are influenced by social conditions. The course will focus on the digitalisation of the welfare state's health and social services, with particular emphasis on service providers and recipients. It will examine how challenges in adopting new technology on the ground are connected to the legal, political, economic, organisational, and material frameworks surrounding digitalisation and the services themselves.
The course will also illustrate how technological development occurs within a historical and societal context: that technologies are embedded in and shaped by heterogeneous networks of people and objects; that technologies are interpretatively flexible; and that technological innovations can benefit some while disadvantaging others, playing a role in both inclusion and exclusion. By following specific health and welfare technologies on their journey from producer to end-user, students will also learn how the interaction between the design of technology, users’ experiences, and fundamental norms in democratic societies influences the implementation process.
Language of instruction is English if students from abroad are enrolled.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om tilsiktede og utilsiktede konsekvenser av digitaliseringsprosesser
- inngående kunnskap om sentrale samfunnsmessige utfordringer og muligheter ved implementering av ny teknologi
- fordypet innsikt i ulike teoretiske perspektiver på teknologi og digitalisering
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere komplekse utviklings-, implementerings- og bruksprosesser
- identifisere utfordringer og muligheter ved implementering av konkrete nye teknologier
- anvende ulike analysestrategier for å studere teknologi og digitalisering i velferdsstatens helse- og sosialtjenester
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk om utvikling, implementering, regulering og bruk av teknologi
- forstå hvilken rolle samfunnet spiller for teknologiutviklingen, og rollen teknologi spiller på samfunnsutviklingen
- bidra kritisk og konstruktivt i endringsprosesser hvor teknologi skal inn i helse- og sosialtjenester
Læringsutbytte
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Gjennomføre en miniundersøkelse i gruppe innen temaet implementering av teknologi eller digitalisering av helse- eller sosialsektoren. Gruppestørrelsen skal være på 2-5 studenter. Gruppen skal levere en muntlig felles presentasjon av erfaringer og funn fra miniundersøkelsen. Studenten må ha bidratt til sin gruppe og alle i gruppen må gå god for at alle har deltatt og bidratt.
Arbeidskravet må være godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til at gruppen presenterer på nytt én gang til innen angitt frist.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har oversikt over ulike avanserte undersøkende metoder
- har grunnleggende kunnskap om digitale verktøy for behandling, systematisering og presentasjon av relevant informasjon
- har grunnleggende kunnskap om programmering
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre og styre et undersøkende, journalistisk prosjekt
- kan anvende avanserte, undersøkende metoder for innsyn og innhenting av informasjon
- kan anvende databehandling og -analyse
- kan skille ut meningsfull og relevant statistikk fra et datasett
- kan starte som frilanser og pitche en sak til en redaksjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere etisk over eget arbeid
- kan analysere et undersøkende, journalistisk prosjekt og tilhørende metodebruk
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Besvarelsen skal ha et omfang på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Both internal and external examiners are used for the grading of submissions.
A sample of at least 25% of the submissions is assessed by two examiners. The grades from these jointly evaluated submissions serve as the basis for determining the grading level for the remaining submissions.
Emneansvarlig
Erik Børve Rasmussen
Marit Haldar