EPN-V2

SSA4000 Teorier i sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Work Theories
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Masterprogram i sosialfag
Masterprogram i sosialfag
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om gjeldene lovverk og de styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen knyttet opp mot trygg mat og kvalitetssikring (K1)
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid innen trygg mat og kvalitetssikring som har relevans for lærerprofesjonen innenfor restaurant og matfag, og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet (K7)

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i arbeidet med kvalitetssikring og sikre trygg mat til befolkningen (F1)
  • behersker relevante kvalitetssikringsprosesser, -verktøy, -teknikker og uttrykksformer innen trygg matproduksjon, kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning (F6)
  • kan bruke og henvise til relevante faglitteratur og forskningsresultater innen kvalitetssikring og trygg matproduksjon for å treffe begrunnede kritiske valg og gjennomføre systematisk kvalitetssikringsarbeid (F5+F7)

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesdidaktiske problemstillinger innen kvalitetssikring og trygg matproduksjon og kan formidle dette skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer (G1)
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring innen kvalitetssikring og trygg matproduksjon (G2)
  • kan bygge gode relasjoner til samarbeide med bedrifter og aktuelle samarbeidspartnere i arbeidet med kvalitetssikring og trygg matproduksjon (G7)

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesninger, prosjektorienterte læringsaktiviteter, veiledning, lede opplæring i bedrift og undervisningsøvelser.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskaper

Studentene har

  • inngående kunnskap og forståelse for klassiske og nyere teorier i sosialt arbeid og sosialpedagogikk, inkludert teorier om kjønn og etnisitet
  • teoretiske redskaper for å analysere fenomener og profesjonsutøvelse knyttet til omsorgs-, endrings- og velferdsarbeid for barn, unge, voksne og familier

Ferdigheter

Studentene kan

  • analysere og drøfte problemstillinger innen omsorgs-, endrings - og velferdsarbeid for barn, unge og voksne i lys av teorier innen sosialt arbeid og sosialpedagogikk
  • selvstendig anvende teoretiske perspektiver fra teorier i sosialt arbeid og sosialpedagogikk i egne faglige arbeider

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt. Alle kilder skal oppgis og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F

Vurdering og eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Hjelpemidler ved eksamen

Gjennom studiet skal studentene tilegne seg følgende innhold om kvalitetssikring og trygg matproduksjon:

  • ulike kvalitetsteorier, kvalitetssikringsmetodikk
  • myndighetspålagte krav slik som internkontroll og HACCP baserte IK- mat system
  • gjennomføre et kvalitetssikringsprosjekt
  • arbeide med opplæring i bedrift og utvikle relevant læringsmateriell

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.

Et utvalg på 20 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.