EPN-V2

SPPT2120 Kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication, Language and Profession 1
Omfang
25.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
    • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
    • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
    • har kunnskap om virksomhetens rapport og journalsystem

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vise evne til å samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere ved ulike arenaer
    • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell i forhold til ulike målgrupper
    • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
    • kan anvende hensiktsmessige kartleggingsmetoder, samt begrunne disse
    • kan redegjøre for en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med utgangspunkt i tjenestemottakerens ønsker og selvbestemmelse
    • kan anvende kunnskapsbaserte metoder i omsorgs- og opplæringstiltak
    • kan evaluere og vurdere tiltakets effekt og nytteverdi

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vise forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
    • har forståelse for personer med varierte hjelpebehov og kan iverksette tiltak som fremmer personenes mestring og livskvalitet.
    • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter/ elever
    • kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
    • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse.
    • kan planlegge, gjennomføre og diskutere omsorgs-, opplærings- og tilretteleggingsarbeid med utgangspunkt i vernepleierens arbeidsmodell
  • Forkunnskapskrav

    Eksamen tar utgangspunkt i et tema som blir trukket minimum 21 dager før eksamenstidspunktet.

    Eksamen består av to eksamensdeler:

    1. Produksjon og formidling av kunstfaglig arbeid i gruppe (varighet: 25 til 30 minutter).
    2. Individuell muntlig eksamen med vekt på refleksjon over erfaringer med gruppeprosess, ledelse og kommunikasjon i det skapende arbeidet (varighet ca. 10 til 15 minutter).

    Når begge deler er gjennomført blir det gitt en samlet individuell, gradert sluttkarakter: A-F. Delene vektes likt ved sammenslåing.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Gruppeeksamen kan arrangeres som individuell eksamen. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Læringsutbytte

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Mappeeksamen, individuell.

    Mappekrav:

    • Del 101 - Vurdering av praksis.
    • Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

    Ny og utsatt:

    • Del 101 - Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
    • Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

    Sensorordning:

    • Del 101 - Faglærer etter innstilling fra praksislærer.
    • Del 102 - En sensor.

    Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.

    Hjelpemidler til eksamen

    Alle.

  • Innhold

    Emnet er satt sammen av elementer fra språk, kommunikasjon, etikk og profesjonskunnskap.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Part 101 The lecturer based on the recommendation of the practical training supervisor

    Part 102 One examiner

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det benyttes to interne sensorer og tilsynssensor i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

  • Vurdering og eksamen

    Innholdet i emnet er systematisert i tre hovedtemaer:

    Barns skapende lek

    • Lek og improvisasjon.
    • Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk.
    • Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og personalet.
    • Iscenesettelse av skapende og inspirerende miljøer

    Utforskning

    • Utforskning av stemme, kropp, materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, digitale verktøy og kunstfaglige begreper
    • Egne skapende uttrykksformer

    Kunst og kultur

    • Nasjonale og internasjonale kunst og kulturuttrykk
    • Digitale- og andre samtidsaktuelle medier
    • Kunst- og estetisk teori

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Mappen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.