Programplaner og emneplaner - Student
SPPT2120 Kommunikasjon, språk og profesjonskunnskap 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Communication, Language and Profession 1
- Omfang
- 25.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
- har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
- har kunnskap om virksomhetens rapport og journalsystem
Ferdigheter
Studenten
- kan vise evne til å samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere ved ulike arenaer
- kan anvende vernepleierens arbeidsmodell i forhold til ulike målgrupper
- kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
- kan anvende hensiktsmessige kartleggingsmetoder, samt begrunne disse
- kan redegjøre for en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med utgangspunkt i tjenestemottakerens ønsker og selvbestemmelse
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder i omsorgs- og opplæringstiltak
- kan evaluere og vurdere tiltakets effekt og nytteverdi
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
- har forståelse for personer med varierte hjelpebehov og kan iverksette tiltak som fremmer personenes mestring og livskvalitet.
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter/ elever
- kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
- kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse.
- kan planlegge, gjennomføre og diskutere omsorgs-, opplærings- og tilretteleggingsarbeid med utgangspunkt i vernepleierens arbeidsmodell
-
Forkunnskapskrav
Eksamen tar utgangspunkt i et tema som blir trukket minimum 21 dager før eksamenstidspunktet.
Eksamen består av to eksamensdeler:
- Produksjon og formidling av kunstfaglig arbeid i gruppe (varighet: 25 til 30 minutter).
- Individuell muntlig eksamen med vekt på refleksjon over erfaringer med gruppeprosess, ledelse og kommunikasjon i det skapende arbeidet (varighet ca. 10 til 15 minutter).
Når begge deler er gjennomført blir det gitt en samlet individuell, gradert sluttkarakter: A-F. Delene vektes likt ved sammenslåing.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Gruppeeksamen kan arrangeres som individuell eksamen. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
-
Læringsutbytte
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Mappeeksamen, individuell.
Mappekrav:
- Del 101 - Vurdering av praksis.
- Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.
Ny og utsatt:
- Del 101 - Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
- Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.
Sensorordning:
- Del 101 - Faglærer etter innstilling fra praksislærer.
- Del 102 - En sensor.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.
Hjelpemidler til eksamen
Alle.
-
Innhold
Emnet er satt sammen av elementer fra språk, kommunikasjon, etikk og profesjonskunnskap.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Part 101 The lecturer based on the recommendation of the practical training supervisor
Part 102 One examiner
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes to interne sensorer og tilsynssensor i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
-
Vurdering og eksamen
Innholdet i emnet er systematisert i tre hovedtemaer:
Barns skapende lek
- Lek og improvisasjon.
- Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk.
- Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og personalet.
- Iscenesettelse av skapende og inspirerende miljøer
Utforskning
- Utforskning av stemme, kropp, materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, digitale verktøy og kunstfaglige begreper
- Egne skapende uttrykksformer
Kunst og kultur
- Nasjonale og internasjonale kunst og kulturuttrykk
- Digitale- og andre samtidsaktuelle medier
- Kunst- og estetisk teori
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
-
Sensorordning
Mappen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.