Programplaner og emneplaner - Student
SPPT1040 Videregående tegnspråkteori Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Continuing Sign Language Theory
- Studieprogram
-
TegnspråkNorsk tegnspråk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal utdype sin språkteoretiske innsikt og forståelse av kulturelle og historiske forhold.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har videreutviklet sin kunnskap om grammatikken i norsk tegnspråk og andre tegnspråk
- har videreutviklet sin kunnskap om døves kultur og historie, også i internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om tegnspråkstilistikk og om navnetegn
- har kunnskap om tospråklighet hos døve mennesker
Ferdigheter
Studenten
- kan redegjøre for morfologiske prosesser
- kan redegjøre for tegnklasser, navnetegn og andre emner innen tegnspråkteori
- kan redegjøre for ulike syn på kommunikasjon og språk samt metoder i undervisning av døve gjennom historien
- kan redegjøre for hva norsk tegnspråk er og om døvesamfunnet, også transnasjonale aspekter ved dette
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i tegnspråkgrammatikk
- har kompetanse i døves historie og kultur
- har kompetanse om døves tospråklighet
- kan gi informasjon om tegnspråk og tolking til ulike målgrupper, også i et internasjonalt perspektiv
Innhold
Studentene får utdyping av språklige emner fra emnet grunnleggende tegnspråkteori (10 studiepoeng) med emner som ordklasser/tegnklasser, navnetegn, tegnspråkstilistikk, om morfologiske prosesser (tegnendringer og liknende), samt historisk-kulturelle emner som døve barns tegnspråklige og tospråklige utvikling, om kommunikasjonssyn og -metoder i undervisning av døve gjennom historien.
Arbeids- og undervisningsformer
Den teoretiske undervisningen foregår i plenum og er vanligvis på norsk tegnspråk uten tolk. Det kan bli gitt forelesninger på norsk talespråk.
Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og studentaktive læringsformer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Studentene skal levere en individuell emneoppgave på 1500-2000 ord.Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd. Formålet med arbeidskravet er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.
Avsluttende vurdering
Eksamen er en tredagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- ti prosent, eventuelt som videofil på tolv minutter +/- ti prosent (se "Eksamensspråk" nedenfor).
Avsluttende vurdering sensureres av ekstern og intern sensor. Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Følgende språk kan benyttes: skriftlig norsk (bokmål eller nynorsk), svensk, dansk eller engelsk, eller norsk tegnspråk på videofil. Studenter som ønsker å levere på videofil, må sende e-post om dette til infosenter-lui@hioa.no innen 1. mars.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.