EPN-V2

SPIN7200 Læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov Emneplan

Engelsk emnenavn
Groups with Special Educational Needs: Learning and Development
Studieprogram
Innføring i spesialpedagogikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har fokus på ulike typer lærevansker hos barn og unge. Det legges vekt på evnen til å se muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv. Studenten skal kunne anvende teori og vise evne til kritisk tenkning ved vurdering av ulike tiltak og opplæringsbehov

Forkunnskapskrav

Bestått emne SPIN7100 eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om ulike lærevansker hos barn og unge
  • har forståelse for ulike spesialpedagogiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten:

  • kan reflektere over ulike opplæringstiltak
  • har et kritisk og grundig forhold til systematisk arbeid
  • kan anvende teori i vurdering av praktiske situasjoner
  • kan anvende individuelle opplæringsplaner som er hjelpemiddel i arbeidet
  • kan diskutere aktuelle tiltak i samarbeid med andre faggrupper

Generell kompetanse

Studenten har:

  • generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og praktiske situasjoner

Innhold

  • ulike typer lærevansker - årsaker og symptomer
  • sosiale og emosjonelle vansker
  • psykisk utviklingshemning og livskvalitet
  • språk-, lese- og skrivevansker
  • muligheter og utfordringer i et individ- og systemperspektiv
  • pedagogiske tiltak på ulike opplæringsarenaer
  • vansker innenfor autismespekteret

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Presentere og diskutere disposisjon for prosjektoppgaven (eksamensoppgaven) med medstudenter i gruppe på 2-6 studenter. Dette dokumenteres individuelt ved enten en skriftlig oppgave på 500-800 ord eller en videologg på 3-5 minutter.
  2. Et skriftlig refleksjonsnotat etter en gruppediskusjon. Gruppeinnlevering, ved enten en skriftlig oppgave på 500-800 ord eller en videologg på 3-5 minutter.
  3. Individuell muntlig formidling av prosjektoppgaven i gruppe. Omfang: 10-20 minutter. Ved sykdom kan annen dokumentasjonsform avtales.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger og i grupper. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen. Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.

I eksamensbesvarelsen skal studenten reflektere over tiltak knyttet til læring og utvikling for grupper med særskilte opplæringsbehov. Oppgaven skal ta utgangspunkt i en relevant problemstilling og være knyttet opp mot relevant spesialpedagogisk teori. Omfang: 2500-3500 ord.

Ny/utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Emneansvarlig

Børge Skåland