Programplaner og emneplaner - Student
SPIN7100 Grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Understanding of Special Needs Profession
- Studieprogram
-
Innføring i spesialpedagogikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Forkunnskapskrav
Emnets fagsammensetning, angitt med studiepoeng:
- Biofarmasi og formulering 10 stp
Læringsutbytte
- 10 studiepoeng overlapp med FARMA2120 Biofarmasi og legemiddelformulering.
Innhold
- rammer for det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- etikk i likeverdig opplæring
- læring og utvikling
- sosialisering
- tilpasset opplæring og spesialpedagogisk hjelp på ulike arenaer
- individuelle opplæringsplaner
- utfordringer i et inkluderende og kulturelt mangfoldig samfunn
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang: 300-700 ord per oppgave
- Disposisjon for eksamensoppgaven. Individuell oppgave, omfang 800 - 1200 ord eller en videologg på 3 - 5 minutter. Disposisjonen skal i tillegg presenteres og diskuteres med medstudenter i grupper på 3 - 5 studenter
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen i grupper* på 3 - 5 studenter. Under eksamen skal hver student presentere og reflektere over en spesialpedagogisk problemstilling eller tema knyttet til emnets faglige innhold. Refleksjonen skal være praksisrelatert og knyttet opp mot emnets læringsutbytte og relevant teori. Omfang: 10 - 15 minutter per student.
*Det kan i særlige tilfeller søkes om å avlegge eksamen individuelt
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Det gis individuelle karakterer.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Emneansvarlig
Børge Skåland