EPN

SPIN7100 Grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidet Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Understanding of Special Needs Profession
Studieprogram
Innføring i spesialpedagogikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet legger vekt på å skape en grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidsfeltet. Det rettes særlig fokus mot rammefaktorer, sentrale begreper og etiske prinsipper. Emnet vil gi kunnskap om barn og unges utvikling og gi muligheter til å reflektere over ulike spesialpedagogiske tiltak.

Forkunnskapskrav

Opptakskravet er generell studiekompetanse. Andre med spesiell interesse for fagområdet eller erfaring fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om rammefaktorer for det spesialpedagogiske arbeidet

  • har kunnskap om sentrale begreper i spesialpedagogisk arbeid

  • har kunnskap om barn og unges utvikling

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre enkle observasjoner av barn

  • kan reflektere over bruk av individuelle opplæringsplaner som hjelpemiddel i arbeidet

  • kan reflektere over ulike spesialpedagogiske tiltak i barnehage, skole og SFO

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende etiske prinsipper i yrkesutøvelsen

  • viser forståelse for likeverdig opplæring for barn og unge med ulike behov

Innhold

  • rammer for det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
  • etikk i spesialpedagogisk arbeid
  • læring og utvikling
  • sosialisering
  • kommunikasjon i relasjoner
  • tilpasset opplæring og spesialpedagogisk hjelp på ulike arenaer
  • individuelle opplæringsplaner
  • utfordringer i et inkluderende og kulturelt mangfoldig samfunn

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang: 300-700 ord per oppgave

  2. Presentere og diskutere disposisjon for eksamensoppgaven med medstudenter i gruppe på 3 - 5 studenter. Dette dokumenteres individuelt ved enten en skriftlig oppgave på 800 - 1200 ord eller en videologg på 3 - 5 minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i grupper* på 2-4 studenter. Under eksamen skal studentene presentere og reflektere over en spesialpedagogisk problemstilling eller tema knyttet til emnets faglige innhold. Refleksjonen skal være praksisrelatert og knyttet opp mot emnets læringsutbytte og relevant teori. Omfang: 45-60 minutter pr gruppe.

*Det kan i særlige tilfeller søkes om å avlegge eksamen individuelt

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Det gis individuelle karakterer.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Emneansvarlig

Børge Skåland