Programplaner og emneplaner - Student
SPIN7100 Grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Understanding of Special Needs Profession
- Studieprogram
-
Innføring i spesialpedagogikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet legger vekt på å skape en grunnleggende forståelse for det spesialpedagogiske arbeidsfeltet. Det rettes særlig fokus mot rammefaktorer, sentrale begreper og etiske prinsipper. Emnet vil gi kunnskap om barn og unges utvikling og gi muligheter til å reflektere over ulike spesialpedagogiske tiltak.
Forkunnskapskrav
Opptakskravet er generell studiekompetanse. Andre med spesiell interesse for fagområdet eller erfaring fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om rammefaktorer for det spesialpedagogiske arbeidet
- har kunnskap om sentrale begreper i spesialpedagogisk arbeid
- har kunnskap om barn og unges utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre enkle observasjoner av barn
- kan reflektere over bruk av individuelle opplæringsplaner som hjelpemiddel i arbeidet
- kan reflektere over ulike spesialpedagogiske tiltak i barnehage, skole og SFO
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende etiske prinsipper i yrkesutøvelsen
Innhold
- rammer for det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- etikk i spesialpedagogisk arbeid
- læring og utvikling
- sosialisering
- kommunikasjon i relasjoner
- tilpasset opplæring og spesialpedagogisk hjelp på ulike arenaer
- individuelle opplæringsplaner
- utfordringer i et inkluderende og kulturelt mangfoldig samfunn
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang: 300-700 ord pr. logg.
- Presentere og drøfte utvalgt pensumlitteratur i gruppe på 3- 5 studenter. Dette dokumenteres individuelt ved enten en skriftlig oppgave på 800 - 1200 ord eller en videologg på 3 - 5 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen i grupper på 3-5 studenter. Under eksamen skal studentene presentere og reflektere over en spesialpedagogisk problemstilling eller tema knyttet til emnets faglige innhold. Refleksjonen skal være praksisrelatert og knyttet opp mot emnets læringsutbytte og relevant teori. Omfang: 45-60 minutter pr gruppe.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått. Det gis individuelle karakterer.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Emneansvarlig
Børge Skåland