EPN-V2

SP9230 Interseksjonalitet: Sosiale kategoriers samspillsdynamikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Intersectionality: Interaction of Social Categories
Studieprogram
Ph.d.-program i samfunnsvitenskap
Ph.d.-program i sosialt arbeid og sosialpolitikk
Doktorgradsmoduler innenfor sosialt arbeid og sosialpolitikk
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gender, ethnicity, social class, age/generation, functional ability and sexual orientation form the basis for social categories that are part of the power relations and forms of dominance in society today. That also makes them important to the freedom of action of groups and individuals and the way in which they understand themselves and others. It is a challenge in empirical analyses to take into consideration that people belong to many different categories at the same time.

Intersectional approaches make it possible for analyses to identify the many-faceted interactions that can constitute social categories and that social categories can produce. This course includes theoretical perspectives and empirical research that are primarily based on affiliation to one of the relevant categories, as well as scholarly works that make dynamic relationships between category affiliations the focus of their analysis.

Forkunnskapskrav

After completing the course, the candidates are expected to have the following knowledge, skills and general competence:

Knowledge

Candidates have

  • knowledge about theoretical perspectives that challenge notions that social categories are substantially uniform
  • knowledge about social and cultural processes that have contributed/contribute to different forms of category construction

Skills

Candidates have

  • an academic basis for conducting complex and dynamic analyses of people's concurrent affiliation to important categories
  • an academic basis for analysing and reflecting on power relations in research and social work activities from an intersectional perspective

General competence

Candidates are capable of

  • assessing and identifying new research questions in the field
  • taking part in debates in national and international forums

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • kunnskap om teoretiske perspektiver som utfordrer forestillinger om substansielt entydige sosiale kategorier
  • kunnskap om sosiale og kulturelle prosesser som har bidratt/bidrar til ulike former for kategorikonstruksjoner

Ferdigheter

  • faglig grunnlag for å kunne gjennomføre komplekse og dynamiske analyser av menneskers samtidige tilhørighet til sentrale kategorier
  • faglig grunnlag for å analysere og reflektere over maktrelasjoner i forskning og sosialfaglig virksomhet i et interseksjonalitetsperspektiv

Generell kompetanse

  • vurdere og identifisere nye forskningsspørsmål på feltet
  • delta i debatten i nasjonale og internasjonale fora

Arbeids- og undervisningsformer

Teaching will take the form of lectures, groups-  and class discussions. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Participation is mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching. A minor absence  may only be accepted under certain circumstances and upon application. In the event of absences that are not approved, candidates will lose their right to have their essays assessed.   

Vurdering og eksamen

An essay of about 6-8 pages must be written in connection with the course. The essay must be handed in for assessment by the teacher responsible for the course no later than two months after the last day of the course.  A passed essay is a precondition for being awarded the 5 ECTS credits. If the essay is awarded a fail grade, the candidate can submit a revised essay once, by a specified deadline.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått

Sensorordning

Passed- Failed

Opptakskrav

Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i doktorgradsprogrammet sosialt arbeid og sosialpolitikk, men vil være åpent for kandidater ved andre ph.d.-programmer som ønsker å fordype seg innen fagområdet.

Interne ph.d.-kandidater melder seg opp via Studentweb, og sender et sammendrag av sitt prosjekt, maks en side, til ph.d.-administrasjonen.

Eksterne ph.d.-kandidater søker via Søknadsweb, hvor de laster opp nødvendig attester som

  1. Bekreftelse på opptak i et ph.d.-program
  2. Prosjektbeskrivelse, (ca. en side), oppgi og hvordan emnet vil være relevant for eget prosjekt

Maksimalt antall deltakere er 15.

Emneansvarlig

The essay will be graded by the course lectures.