Programplaner og emneplaner - Student
SP9100 Qualitative Methods and Analytical Strategies Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitativ metode og analysestrategier
- Study programme
-
PhD Programme in Social SciencesPhD Programme in Social Work and Social PolicyPhD Modules in Social Work and Social Policy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course provides a sound grounding in some traditions and approaches that are categorised as qualitative research and their epistemological basis. The focus will be on different methodological approaches each time the course is taught.
Newer qualitative social research draws inspiration from philosophy and the humanities, and is reflected in the subject. A presentation of various ways of producing empirical material is given. In the course, emphasis is placed on the dialogue between theory and empirical work in analysis, the choice of analytical tools, the development of empirically based and/or theory-inspired analysis models and the generation of theory on the basis of empirical work. The importance of context-sensitive analyzes and what it may entail in the field of social work and social policy. The subject also discusses various quality criteria for qualitative knowledge projects.
Learning outcomes
After completing the course, the candidates are expected to have the following knowledge, skills and general competence:
Knowledge
Candidates
- are capable of assessing the expediency and application of different methods' area of use, possibilities and limitations
- have thorough and nuanced insight into one or two specific methodological analytical approaches, and can relate them to their own research field
Skills
Candidates are capable of
- applying qualitative research methods and conducting qualitative analyses of a high standard
- making well-thought-through choices that fit the candidates' own projects and pertaining research questions
General competence
Candidates are capable of
- considering ethical issues of different types with academic integrity
- participating in relevant international debates in the subject area
- identifying and preparing new researchable questions on the basis of complex societal conditions
Teaching and learning methods
Opptak til studiet.
Course requirements
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om barns læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
- har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på folkehelse og livsmestring
- har kunnskap om lov- og planverk, om den norske skolens prinsipielle ideal, om mangfold og likeverd og elevers forskjellige oppvekstvilkår
- har kunnskap om hvordan de etiske dilemmaer som kan oppstå i skolens hverdag kan forstås og håndteres
- har kunnskap om klasseledelse og lærerens betydning for å skape et godt skolemiljø
- har kunnskap om vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i, samt kjennskap til relevante hjelpeinstanser
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
- kan analysere skolens, lærerens og kunnskapens betydning i samfunnet, historisk, nå og i fremtiden
- kan reflektere over og håndtere etiske dilemmaer som kan oppstå i lærerhverdagen
- kan reflektere over hva som kjennetegner god klasseledelse, og betydningen av å legge til rette for gode pedagogiske relasjoner og et inkluderende skolemiljø
- kan utvikle sin læreridentitet i møte med elever og skole, videreutvikle egen kompetanse og samtidig bidra til både egen, kollegers og skolens utvikling
Assessment
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- En skriftlige individuell oppgave (1500-2000 ord).
Permitted exam materials and equipment
Skriftlig individuell hjemmeeksamen på 2000-2500 ord over tre dager. Besvarelsen skal koble teori og praksiserfaringer.
Eksamen kan påklages.
Eksamen gjennomføres i andre semester.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvising følges
Examiners
Gradert skala A-F.
Admission requirements
The target group for the course are candidates from the PhD programme in Social Sciences, but it will also be open to PhD students on other programs who wish to study the field in depth.
Internal candidates register the course in their Studentweb and send a summary, maximum one page, of their project to the PhD administration.
External candidates apply through the Søknadsweb. The following documentation must be enclosed:
1. Confirmation on admission to a PhD program 2. Summary of your research proposal (approx.one page) and how this PhD course will be relevant for your research project
Maximum number of participants is 20.
Ranking of applicants:
If there are many applicants, the following are prioritized: candidates in the doctoral program in social sciences, candidates at the research school CEDIC, candidates at OsloMet, then PhD candidates outside OsloMet.
Course contact person
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.