EPN

SP9100 Kvalitativ metode og analysestrategier Emneplan

Engelsk emnenavn
Qualitative Methods and Analytical Strategies
Studieprogram
Ph.d.-program i samfunnsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet vil gi en solid orientering om noen tradisjoner og tilnærminger som betegnes som kvalitativ forskning og deres epistemologiske basis. Det vil være ulike metodiske tilnærminger man fordyper seg i hver gang emnet går.

Nyere kvalitativ samfunnsforskning henter også inspirasjon fra filosofi og humaniora, noe som avspeiles i emnet. Det gis en presentasjon av ulike måter å produsere et empirisk materiale på. Kvalitativ analyse har en bred plass i emnet; dialogen mellom teori og empiri, utforming av analytiske redskaper og utvikling av empiribaserte og teoriinspirerte analysemodeller, og generering av teori på grunnlag av empiri. Videre vil emnet ta opp hva kontekstualiserte analyser kan innebære i feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk. Ulike sett av kvalitetskriterier for kvalitative kunnskapsprosjekter presenteres, og emnet gir en orientering om diskusjonen innenfor feltet. 

Innretning for våren 2023: Fokusgruppeintervju med analyse, etnografisk feltarbeid og praktisk dokumentanalyse

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoders bruksområde, muligheter og begrensninger

  • har inngående og reflektert innsikt i en til to spesifikke metodiske tilnærminger og kan plassere dem i forhold til eget forskningsfelt

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • anvende kvalitative forskningsmetoder og gjennomføre kvalitative analyser på høyt nivå

  • ta metodisk reflekterte valg som står til eget ph.d.-prosjekt og tilhørende problemstilling

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • med faglig integritet vurdere ulike typer etiske problemstillinger

  • delta i relevante internasjonale debatter innen fagområde

  • identifisere og utarbeide nye forskbare problemstillinger utfra komplekse samfunnsmessige forhold

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil legges opp med forelesninger, studentframlegg og diskusjoner. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Aktiv deltakelse støtter opp om en utviklende fagforståelse og kandidatene må ha forberedt seg ved å ha lest pensum for å kunne delta aktiv i diskusjonene.

Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær fra undervisning godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.

Emnet går over fire dager, først en tre dagers bolk, deretter en siste dag ca. 10 uker senere. Den siste dagen får deltakerne tilbakemelding på innsendte essay fra emneansvarlig  og emnedeltakere. Hver deltaker må gi tilbakemelding  på essay til to medkandidater.

Vurdering og eksamen

Deltakerne skal skrive et essay på ca. 12-15 sider med utgangspunkt i eget kunnskapsprosjekt innenfor kvalitativ metodologi. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 10 studiepoeng. Dersom essayet ikke vurderes til bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått

Sensorordning

Vurderes av emneansvarlige 

Opptakskrav

Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i doktorgradsprogrammet i samfunnsvitenskap, men vil være åpent for kandidater ved andre ph.d.-programmer som ønsker å fordype seg innen fagområdet.

Interne ph.d.-kandidater melder seg opp via Studentweb, og sender et sammendrag av sitt prosjekt, maks en side, til ph.d.-administrasjonen.

Eksterne ph.d.-kandidater søker via Søknadsweb, hvor de laster opp nødvendig attester som

  1. Bekreftelse på opptak i et ph.d.-program
  2. Prosjektbeskrivelse, (ca. en side), oppgi og hvordan emnet vil være relevant for eget prosjekt

Maks antall deltagere er ti.

Emneansvarlig

Professor Marit Haldar og førsteamanuensis Wenche Bekken