EPN-V2

SP306210 Psychosocial problems in individual and system perspective Course description

Course name in Norwegian
Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv
Study programme
Special Needs Education 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet får studentene kunnskap om teoretiske perspektiver for å forstå utvikling, forebygging og avhjelping av ulike psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv.

Emnet bygger på en relasjonell forståelse av psykososiale vansker, og fokuserer på ulike aspekter som har betydning og innvirkning på de ulike opplæringsarenaene. Innholdet vil derfor konsentrere seg om ulike former for psykososiale vansker og hvordan disse utvikles og opprettholdes gjennom individuelle og miljømessige faktorer.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • bred innsikt i ulike forståelsesmåter og perspektiver knyttet til psykososiale vansker blant barn og unge
  • oppdatert kunnskap om aktuelt regelverk og etiske hensyn i spesialpedagogisk arbeid i et inkluderende læringsmiljø
  • inngående kunnskap om ulike kartleggingsstrategier relatert til psykososiale vansker og læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk anvende hensiktsmessige kartleggingsstrategier for å avdekke utfordringer på individ- og systemnivå
  • planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak basert på relevante kartleggingsmetoder, for å forebygge og/eller avhjelpe psykososiale vansker
  • kritisk reflektere omkring strategier for samarbeid med eksterne miljøer rundt elever som viser psykososiale utfordringer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og forståelse for ulike faktorer som hemmer og fremmer læring og psykisk helse blant barn og unge
  • kan formidle kunnskap omkring miljøets betydning for utvikling og opprettholdelse av psykososiale vansker
  • kan planlegge og legge til rette for inkluderende praksiser, alene og som deltaker i en gruppe

Content

Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer vil veksle mellom:

  • forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
  • litteraturstudier
  • skriftlige oppgaver

Spesialpedagogikk 2 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.

Course requirements

Emnet retter blikket mot alternative formidlingsarenaer for kunst og kultur i samfunnet. Emnet åpner for diskusjon og refleksjon over hvordan barn, unge og andre lærende opplever, sanser, forstår og reflekterer over kunst- og kulturuttrykk. Aktuelle samfunnstematikker og inkludering av kulturelle perspektiver er vesentlig i emnet. Emnet retter seg primært mot barn og unge, men innholdet vil også inkludere andre målgrupper. Slike målgrupper kan være flyktninger, mennesker med funksjonshemninger, innvandrere, eldre eller ulike utsatte grupper og miljøer. Faginnholdet er basert både på teknikker, teorier, metoder og innganger til formidling, og på målgruppens resepsjon som mottakelse, forståelse og refleksjon.   

Assessment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:    

Kunnskap

Studenten 

  • kan anvende didaktisk og pedagogisk forskning i analyse av ulike formidlingssituasjoner 
  • har avansert forståelse og kunnskap om kunsten og kulturens betydning for samfunn og individ
  • har spesialisert kunnskap om læringsteori og metodikker knyttet opp mot utvalgte målgrupper som barn, unge eller andre lærende 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende kvalitative formidlingsteknikker og visuelle fremstillinger i dialog med publikum 
  • kan tilpasse formidling av kunst- og kulturmateriale til ulike krav og sammenhenger basert på eksisterende forskning og utviklingsarbeid, gjeldende lover og rammeverk
  • kan utvikle, anvende og argumentere for nye formidlingsformer, metoder og verktøy 
  • kan legge til rette for kritisk refleksjon hos utvalgte målgrupper om kunst, kultur og aktuelle samfunnskoblinger

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan aktivt og dialogisk samarbeide med andre fagpersoner i og utenfor eget fagfelt
  • kan bidra til å gjøre kunst- og kultur tilgjengelig for utsatte grupper gjennom målrettet tilrettelegging og medvirkning 

Permitted exam materials and equipment

For å fremstille seg til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:  

  • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger 
  • 9-10 timers gjennomført praksis
  • En dokumentert og gjennomført formidling knyttet til en alternativ læringsarena

Manglende deltakelse grunnet sykdom og uforutsette hendelser må studenten selv ta ansvar for å få tatt igjen, før eksamen.  

Grading scale

Mappeeksamen

Skriftlig mappeeksamen på til sammen 2000-2500 ord med visuelt,auditivt eller audiovisuelt materiale.  

Mappeeksamen består av:

- En skriftlig redegjørelse for en gjennomført eller planlagt kunst- og kulturformidlingssituasjon med vedlagt visuelt, auditivt eller/og audiovisuelt materiale (på maks 10 minutter).

- En skriftlig refleksjon over gjennomført eller planlangt kunst- eller kulturformidlingssituasjon med relevant litteratur, forskning, og gjeldende lovverk.

Eksamen kan påklages.

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Examiners

Gradert skala A-F.