Programplaner og emneplaner - Student
SP306210 Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv Emneplan
Innledning
I dette emnet får studentene kunnskap om teoretiske perspektiver for å forstå utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker (samspillsvansker) i individ- og systemperspektiv.
Forkunnskapskrav
Opptakskrav er gjennomført og bestått Spesialpedagogikk 1, 30 studiepoeng. Andre med spesialpedagogisk kan tas opp etter individuell vurdering.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal
- inneha innsikt i fag- og forskningslitteratur med oversikt over teorier og ulike forståelsesmåter knyttet til utvikling av psykososiale vansker
- inneha kjennskap til aktuelt forebyggende arbeid og tiltak relatert til psykososiale vansker
- inneha kjennskap til ulike kartleggingsstrategier og kunne begrunne iverksetting av tiltak- og endringsarbeid, både på individ- og systemnivå, med utgangspunkt i teori.
Ferdigheter
Studenten skal
- kunne bidra til å vurdere, planlegge og gjennomføre tilpassede tiltak på individ- og systemnivå
- kritisk kunne benytte fagspesifikke begrep i formidling og veiledning relatert til psykososiale vansker og tilrettelegging av tiltak
Generell kompetanse
Studenten skal
- kritisk kunne anvende kunnskaper og ferdigheter om psykososiale vansker for å kartlegge barn og unge på individ- og systemnivå
- skal med utgangspunkt i teori kunne planlegge, iverksette og vurdere ulike tiltak relatert til psykososiale vansker på individ- og systemnivå
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- Begreper og teorier knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker.
- Observasjon og kartlegging.
- Etikk i spesialpedagogisk arbeid.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer vil veksle mellom
- forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
- litteraturstudier
- skriftlige oppgaver
Spesialpedagogikk 2 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis. Dette skal dokumenteres i form av arbeidskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:
Arbeidskrav 1 : Gjennomføre en kartleggingsundersøkelse på egen arbeidsplass og utarbeide en rapport hvor det gjøres rede for sentrale funn i kartleggingen. I rapporten skal studentene, med utgangspunkt i teoretiske perspektiv, foreslå og begrunne valg av tiltak. Rapporten skal ha et omfang på 1500 til 2000 ord.
Arbeidskrav 2 : Muntlig framlegg av plan for prosjektoppgave i grupper (eksamen), omfang 15-20 minutter
Arbeidskrav 3 : Tilstrekkelig deltakelse (80 prosent) i obligatorisk, undervisning, rådgivningstrening i grupper og oppgaveseminar gjennom semesteret.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Vurdering og eksamen
Eksamen gjennomføres som skriftlig prosjektoppgave i gruppe (to til fire personer) gjennom hele semesteret, omfang 5000 ord +/- ti prosent.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt, men det stilles krav om korrekt kildehenvisning.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.