EPN-V2

SP306110 Rådgivning og samarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Counselling and collaboration
Studieprogram
Spesialpedagogikk 2, 30 sp
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivning- og innovasjonsarbeid. Gjennom praktisk trening av kommunikasjons- og samspillsferdigheter vil emnet også forberede studenter til å gjennomføre spesialpedagogiske rådgivnings- og innovasjonsprosesser. . I forbindelse med dette arbeidet vil det gjennomføres egentrening i små grupper hvor rollespill filmes for bruk i videre veiledning. Opptakene slettes umiddelbart etter veiledning.

Forkunnskapskrav

For å kunne ta eksamen i emnet må eksamen i emne SP3062110 være fullført og bestått

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
  • kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid kunnskap om etiske aspekter i rådgivning og samarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier
  • bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
  • identifisere motstand og ulike barrierer i innovasjons- og samarbeidsprosesser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid
  • analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid
  • forholde seg kritisk til egen rolle i relasjonsarbeid

Innhold

  • rådgivningsteorier og modeller
  • utvikling av egne ferdigheter og holdninger i rådgivning og veiledning
  • etikk i rådgivningsarbeid
  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Disse kan veksle mellom

  • Forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
  • Rådgivningsøvelser i små grupper
  • Litteraturstudier

Studentene skal gjennomføre rådgivningsøvelser og rollespill i små grupper som ledd i egenutvikling.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:

Arbeidskrav1: Utarbeide en prosjektplan for den individuelle semesteroppgaven (eksamen). Planen skal omfatte valg av tema, foreløpig problemstilling og forslag til hvordan problemstillingen kan belyses ved hjelp av forskning, litteratur og teori, eventuelle etiske overveielser, samt tidsplan. Omfang 500 ord +/- 10 %

Arbeidskrav 2: Individuelt refleksjonsnotat om egenutvikling i rådgivning, omfang 1200 ord +/- 10 %

Arbeidskrav 3: Tilstrekkelig deltakelse (80 %) i obligatorisk, undervisning, rådgivningstrening i grupper gjennom semesteret.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Vurdering og eksamen

Eksamen gjennomføres i form av individuell semesteroppgave (4000 ord +/- 10%). Oppgaven tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling som er relevant for studiets overordnede emner.

Ny/utsatt eksamen

  • ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av semesteroppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny problemstilling og leveres ny semesteroppgave
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det forutsettes korrekt bruk av kildehenvisning

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter A - F

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.