EPN

SP2S6100 Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychosocial Functioning in a Socio-Ecological Framework
Studieprogram
Spesialpedagogikk 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet «Psykososiale vansker» vil ulike forståelsesmåter av psykososiale vansker bli synliggjort og problematisert. Studentene skal få kunnskap om teoretiske perspektiver for å forstå utvikling, forebygging og avhjelping av ulike psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv. Emnet skal belyse hvordan ulike utfordringer kan forebygges og avhjelpes, og det rettes søkelys mot ulike tilnærmingsmåter for å skape gode betingelser for utvikling og læring. Tidlig innsats og tiltak for å skape inkluderende praksiser i skolen vil være sentralt i emnet.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred innsikt i ulike forståelsesmåter og perspektiver knyttet til psykososiale vansker i skolen
  • har oppdatert kunnskap om aktuelt regelverk og etiske hensyn i spesialpedagogisk arbeid i et inkluderende læringsmiljø
  • har inngående kunnskap om ulike kartleggingsstrategier relatert til psykososiale vansker og skolens læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk anvende hensiktsmessige kartleggingsstrategier i skolen for å avdekke utfordringer på individ- og systemnivå i skolen
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak basert på relevante kartleggingsmetoder, for å forebygge og/eller avhjelpe psykososiale vansker
  • kan kritisk reflektere omkring strategier for samarbeid med eksterne miljøer rundt elever som viser psykososiale utfordringer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt og forståelse for ulike faktorer som hemmer og fremmer læring og psykisk helse i skolen
  • kan formidle kunnskap omkring miljøets betydning for utvikling og opprettholdelse av psykososiale vansker
  • kan planlegge og legge til rette for inkluderende praksiser i skolen, alene og som deltaker i en gruppe

Innhold

Emnet består av følgende hovedtemaer:

  • teoretisk, samt forsknings- og erfaringsbasert kunnskap knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
  • observasjon og kartlegging på individ- og systemnivå i skolen
  • etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre og få godkjent følgende arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig oppgave i form av et refleksjonsnotat knyttet til likeverdig opplæring. Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav 2: Individudell oppgave knyttet til psykososiale vansker. Arbeidskravet dokumenteres i form av en podkast eller video, og er sammendrag av litteraturen som er benyttet. Omfang på podkast/video er 3-5 minutter, og sammendraget skal være på max. 1000 ord + litteraturliste.  

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Se informasjon om krav om deltakelse i programplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en prosjektoppgave i gruppe (3-5 personer) basert på selvvalgt tema og problemstilling. Tema og problemstilling må godkjennes av faglærer. Eksamen gjennomføres som en gruppepresentasjon i videoform. Gruppen lager en presentasjon med varighet på 15-20 minutter, hvor alle medlemmene bidrar og deltar. Eksamenspresentasjonen skal deles med resten av kullet. Et kort skriftlig sammendrag (max. 1500 ord) og litteraturliste leveres i tillegg. Studentene står fritt til å arbeide med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret. 

Det er anledning til å gjennomføre eksamen i emnet som en individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved studiestart. Omfanget på prosjektoppgaven vil ikke variere etter gruppestørrelse.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av prosjektoppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny problemstilling og leveres ny eksamen. Dersom det ikke kan gjennomføres gruppeeksamen, arrangeres eksamen individuelt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis. 

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen. Tilsynssensor evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Opptakskrav

Se programplanen.