EPN-V2

SP16200 Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Application of Principles and Methods in Special Needs
Studieprogram
Spesialpedagogikk I
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får studentene en innføring i spesialpedagogiske tiltak knyttet til høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer. Studentene lærer å reflektere over hvordan aktuelle tiltak kan implementeres overfor barn og unge med særskilte behov. Videre blir studentene kjent med sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere.

Forkunnskapskrav

Bestått SP16100 eller tilsvarende .

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
  • kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
  • kunnskap om sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere

Ferdigheter

Studenten kan:

  • implementere mestrings- og opplæringstiltak i spesialpedagogisk arbeid
  • tilrettelegge for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
  • finne fram til og kan kontakte relevante spesialpedagogiske samarbeidspartnere

Generell kompetanse

Studenten har:

  • evne til å bidra i utviklingen av en inkluderende skole i et mangfoldsamfunn
  • evne og motivasjon til fortsatt kompetanseutvikling

Innhold

Masteroppgaven skal ha et omfang på 18.000 ord +/- 10 %. Innholdsfortegnelse, sammendrag, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Det skal utarbeides et sammendrag på norsk og engelsk på inntil 350 ord.

Dersom den skriftlige masteroppgaven ikke innfrir de formelle kravene til oppgaven, vil innleveringen registreres som ikke godkjent med karakteren F. Det vil da ikke bli avholdt muntlig eksamen for kandidaten.

Muntlig eksamen starter med en presentasjon av oppgaven (inntil 15 minutter). Det vil deretter være en samtale om oppgaven med utgangspunkt i spørsmål fra sensorene (inntil 30 minutter).

Det gis én samlet karakter som primært er basert på det skriftlige arbeidet.

Ny/utsatt eksamen

En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.

Vurdering

Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:

  • problemstillingens originalitet og relevans for barnehagefeltet
  • dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder
  • tydelig avgrensning og sammenheng mellom problemstilling, metodevalg og teoretisk perspektiv, samt drøfting og konklusjoner
  • evne til å samle, systematisere, tolke og diskutere et aktuelt forskningsmateriale og presentere kunnskap på en oversiktlig måte
  • refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen
  • skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg

Publisering

For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig, må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil ikke-klausulerte masteroppgaver, som er bestått, publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.

Arbeids- og undervisningsformer

Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt område innenfor barnehagekunnskap.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet har to arbeidskrav:

  1. Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter,basert på en situasjonsbeskrivelse av en spesialpedagogisk utfordring der en kortfattet kartlegging og begrunnelse for valg av tiltak inngår. Oppgaven skal ta utgangspunkt i relevant teori og forutsetninger både på individ- og systemnivå. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).
  2. Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter, som beskriver gjennomføring og evaluering av valgte tiltak i en spesialpedagogisk utfordring. Det er mulig å ta utgangspunkt i det første arbeidskravet. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg)

Formålet med arbeidskravene er at studentene skal øke egen forståelse og læringsutbytte ved at spesialpedagogisk teori og praktisk implementering av tiltak knyttes sammen.

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% i all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20% og 30% vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30% vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.

Se nærmere beskrivelse av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Studentene får utdelt to oppgaver, og skal besvare én av dem. Omfang 4000 ord +/- 10 %. Eksamensbesvarelsen skal i utgangspunktet skrives på norsk, men kan skrives på et skandinavisk språk eller engelsk etter avtale med faglære.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen, det blir gitt ny oppgavetekst.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om et tema med klar relevans for barnehagefeltet
  • har god innsikt i kunnskapsgrunnlaget for det aktuelle temaet og kan vurdere dette på en kritisk og systematisk måte
  • har kunnskap om planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt
  • har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger
  • har inngående kunnskap om akademisk skriving og god henvisningsskikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan avgrense, formulere og operasjonalisere en klar problemstilling
  • kan anvende og begrunne valg av forskningsmetode og teoretiske perspektiver i samsvar med forskningsprosjektets problemstilling
  • kan orientere seg i litteratur og tidligere forskning som er relevant for forskningsprosjektets problemstilling
  • kan begrunne faglige, metodiske og forskningsetiske valg og vurderinger og analysere og diskutere forskningsmaterialet oppgaven bygger på

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer
  • kan vise god skriftlig fremstillingsevne og formidle forskningsbasert kunnskap både skriftlig og muntlig
  • kan bruke kunnskapen og ferdighetene sine med faglig integritet, kritisk holdning og etisk bevissthet
  • kan bidra i utviklingen av kunnskap om barnehagefeltet og av barnehageforskningens metodemangfold

Vurderingsuttrykk

Med utgangspunkt i valgt tema får studenten oppnevnt veileder. Student og veileder skal gjennomgå og undertegne en veiledningskontrakt. Oppgaven skal i utgangspunktet skrives individuelt. Det kan, etter søknad, åpnes opp for at flere studenter skriver masteroppgaven sammen. Dersom flere skriver sammen, skal fordeling av ansvar og omfang godkjennes av studieleder i samråd med emneansvarlig.

Studentene deltar på et prosess-seminar der felles problemstillinger og utfordringer tilknyttet forsknings- og skriveprosessen blir tematisert og diskutert, og der studentene presenterer og gir hverandre innspill på arbeidet med masteroppgaven.

Sensorordning

  • Oppgaveseminar med krav om tilstedeværelse og framlegg av skisse til masteroppgave. Studenten legger frem sine første utkast til problemstilling, metode og fremdriftsplan til drøfting med andre studenter og lærere. Skissen må være godkjent før tildeling av veileder finner sted.
  • Deltakelse på prosess-seminar med muntlig presentasjon av arbeidet underveis og deltakelser i diskusjon om felles problemstillinger og utfordringer tilknyttet forsknings- og skriveprosessen. Prosess-seminaret består av tre samlinger med obligatorisk oppmøte.