Studieinfo emne SP16100 2024 HØST
SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Assessment, Approaches and Individual Educational Plan (IEP)
- Studieprogram
-
Spesialpedagogikk I
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST
2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet introduserer studentene for faget spesialpedagogikk. Studentene blir kjent med den spesialpedagogiske tiltakskjeden som danner den juridiske rammen for spesialundervisning. Videre får studentene grunnleggende kunnskap om høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, som f.eks. utfordrende atferd, lese- og skrivevansker, ADHD, mm. Studentene lærer hvordan de kan kartlegge faktorer på individ- og systemnivå som kan påvirke elevers læring. Studentene lærer også hvordan individuelle opplæringsplaner kan utformes. Gjennom hele emnet fokuseres det på bevisstgjøring rundt innholdet i spesialpedagogens rolle, og rundt etiske utfordringer i faget spesialpedagogikk. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges sterkt, og spesialpedagogiske utfordringer blir gjennomgående belyst fra et bio-psyko-sosialt perspektiv.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid på sentralt og lokalt nivå
- grunnleggende kunnskap om ulike lærevansker og spesielle opplæringsbehov
- kunnskap om ulike kartleggingsstrategier på individ- og systemnivå
- kunnskap om aktuelt regelverk knyttet til spesialpedagogisk virksomhet i skole og andre spesialpedagogiske opplæringsarenaer
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke relevante kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk arbeid
- utvikle individuelle opplæringsplaner i tråd med gjeldende føringer
- kommunisere om faglige temaer med andre fagpersoner og foresatte
Generell kompetanse
Studenten har:
- forståelse for etiske aspekter i spesialpedagogisk arbeid
- respektfulle og inkluderende holdninger overfor barn og unge med særskilte behov
Innhold
Innhold
Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
- lover, regelverk og læreplaner
- organisasjonsforståelse
- rammefaktorer på lokalt nivå
- etikk i spesialpedagogisk arbeid
Lærevansker
- generelle lærevansker
- spesifikke lærevansker
- sammensatte lærevansker
- samspillsvansker/psykososiale vansker
- syns- og hørselsvansker
- fysiske vansker
Kartleggingsmetoder
- kartleggingsmetoder
- analyse og tolkning
- rapportskriving
Individuelle opplæringsplaner
- hensikt og nytte
- ansvarsforhold
- mål og innhold
- evaluering og justering
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet har to arbeidskrav:
- Et individuelt skriftlig arbeidskrav på ca. 750 ord +/- 10% om et oppgitt tema. Litteraturliste kommer i tillegg.
- Et individuelt skriftlig arbeidskrav på ca. 750 ord +/- 10% om et oppgitt tema. Litteraturliste kommer i tillegg.
Formålet med de to arbeidskravene er at studentene tilegner seg dybdekunnskap om et bestemt spesialpedagogisk tema, og at de jobber selvstendig med relevant fag- og forskningslitteratur. Arbeidskravet skal videre gi studentene anledning til å knytte sammen teori og praksis.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav om tilstedeværelse
Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% av all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20 % og 30 % vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30 % vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Semesteroppgave i grupper* på 2-4 studenter, om et selvvalgt spesialpedagogisk tema. Omfang: 4000 ord +/- 10 %, litteraturliste kommer i tillegg. Semesteroppgaven skal i utgangspunktet skrives på norsk, men kan skrives på et skandinavisk språk eller engelsk etter avtale med faglærer.
Alle i gruppen får samme karakter
*Det er anledning til å gjennomføre eksamen i SP16100 som individuell eksamen, da med 3000 ord +/- 10%. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Til første ny og utsatt eksamen kan det leveres en forbedret versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk må det skrives ny semesteroppgave.
- Studentene har selv ansvar for å melde seg opp til ny og utsatt eksamen på Studentweb
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer.
Opptakskrav
Opptakskrav er lærerutdanning. Søkere med relevant utdanning på høgskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering