Programplaner og emneplaner - Student
SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner Emneplan
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Alle hjelpemidler er tillatt. Det stilles krav om korrekt bruk av kilde- og referansetenikk
Innhold
Innhold
Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
- lover, regelverk og læreplaner
- organisasjonsforståelse
- rammefaktorer på lokalt nivå
- etikk i spesialpedagogisk arbeid
Lærevansker
- generelle lærevansker
- spesifikke lærevansker
- sammensatte lærevansker
- samspillsvansker/psykososiale vansker
- syns- og hørselsvansker
- fysiske vansker
Kartleggingsmetoder
- kartleggingsmetoder
- analyse og tolkning
- rapportskriving
Individuelle opplæringsplaner
- hensikt og nytte
- ansvarsforhold
- mål og innhold
- halvårsrapporter
Arbeids- og undervisningsformer
A-F
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Muntlig framlegg av gruppearbeidet.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene (jfr. kapittel 6).
Vurdering og eksamen
Ingen
Hjelpemidler ved eksamen
- Yrkesdidaktikk og yrkespedagogikk
- Tverrfaglige temaer i arbeidslivsfaget
- Planlegging og gjennomføring av undervisning i arbeidslivsfaget
- Veiledning og vurdering i arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver
- Bærekraftige arbeidsprosesser, produkter og tjenester
- Helse, miljø og sikkerhet
- Fag- og yrkesopplæring
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Intern sensor.
Opptakskrav
Opptakskrav er lærerutdanning. Søkere med relevant utdanning på høgskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering