EPN-V2

SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner Emneplan

Engelsk emnenavn
Assessment, Approaches and Individual Educational Plan (IEP)
Studieprogram
Spesialpedagogikk I
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Alle hjelpemidler er tillatt. Det stilles krav om korrekt bruk av kilde- og referansetenikk

Innhold

Innhold

Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid

  • lover, regelverk og læreplaner
  • organisasjonsforståelse
  • rammefaktorer på lokalt nivå
  • etikk i spesialpedagogisk arbeid

Lærevansker

  • generelle lærevansker
  • spesifikke lærevansker
  • sammensatte lærevansker
  • samspillsvansker/psykososiale vansker
  • syns- og hørselsvansker
  • fysiske vansker

Kartleggingsmetoder

  • kartleggingsmetoder
  • analyse og tolkning
  • rapportskriving

Individuelle opplæringsplaner

  • hensikt og nytte
  • ansvarsforhold
  • mål og innhold
  • halvårsrapporter

Arbeids- og undervisningsformer

A-F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Muntlig framlegg av gruppearbeidet.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene (jfr. kapittel 6).

Vurdering og eksamen

Ingen

Hjelpemidler ved eksamen

  • Yrkesdidaktikk og yrkespedagogikk
  • Tverrfaglige temaer i arbeidslivsfaget
  • Planlegging og gjennomføring av undervisning i arbeidslivsfaget
  • Veiledning og vurdering i arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver
  • Bærekraftige arbeidsprosesser, produkter og tjenester
  • Helse, miljø og sikkerhet
  • Fag- og yrkesopplæring

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Intern sensor.

Opptakskrav

Opptakskrav er lærerutdanning. Søkere med relevant utdanning på høgskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering