EPN-V2

SOSV3230 Superdiversity: Mangfold og sosial ulikhet i storbyen Emneplan

Engelsk emnenavn
Superdiversity: Diversity and social inequality in the city
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

De norske storbyene, i særdeleshet Oslo, har blitt tiltagende heterogene med voksende sosial ulikhet, bosegregering og sosial ekskludering. Den sosiale ulikheten er ulikt fordelt på bydel, og levekårsproblemer rammer i større grad innbyggere i bydeler preget av stort etnisk, kulturelt og religiøst mangfold. Begrepet superdiversity brukes for å understreke at mangfold i disse bydelene omfatter langt mer enn etnisk mangfold - andre sentrale variabler er variasjon i rettighetsstatuser, ulike arbeidsmarkedserfaringer, familiepraksiser og -størrelser, bosegregering, og lokale responser fra befolkning og tjenesteapparat. Superdiversity viser til kompleksiteten som følger av kombinasjonen av disse forholdene. I emnet vil studentene tilegne seg kunnskap og perspektiver om særlige utfordringer som kan knyttes til å utøve sosialt arbeid i storby. Emnet tar utgangspunkt i et citizenship-perspektiv, der formålet med det sosiale arbeidet er at flest mulig skal få reelle muligheter til å leve kvalitativt gode liv preget av deltakelse og mestring.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om teori og begreper knyttet til etnisk, religiøst og kulturelt mangfold og sosial ulikhet (superdiversity)
  • har kunnskap om mangfold, sosial ulikhet og sosiale problemer i og mellom ulike bydeler i Oslo
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid om hvordan samfunnsstrukturer, rasisme og diskriminering kan bidra til å fastholde og forsterke sosial ulikhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • oppdatere sin kunnskap om geografisk konsentrasjon av mangfold og sosial ulikhet i storby
  • i sin sosialfaglige praksis anvende kunnskap om superdiversity for å fremme deltakelse, mestring og endring
  • reflektere over betydningen av sin egen etniske/kulturelle bakgrunn i utøvelsen av sosialt arbeid  

Generell kompetanse 

Studenten 

  • har kunnskap om hvordan konsentrasjon av sosiale problemer og interseksjonalitet i en bydel kan skape utfordringer for bydelens befolkning
  • kan reflektere kritisk over hvordan samfunnsstrukturer, rasisme og diskriminering kan bidra til å fastholde og forsterke sosial ulikhet

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet introduserer studentene for grunnleggende forhold i den norske biblioteksektoren med vekt på bibliotekets samfunnsansvar og bibliotekarens rolle som demokratisk aktør. Emnet tar opp aktuelle problemstillinger knyttet til bibliotekenes rolle som møteplass, debatt- og integreringsarena, og vektlegger profesjonsetikk og temaer som sensur og ytringsfrihet. Bibliotekenes mandat og virkeområder ses både i et historisk og nåtidig perspektiv.

Emnet undervises på norsk.

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har innsikt i biblioteksektorens mandat og oppbygning i Norge
  • har innsikt i begreper som ytringsfrihet, sensur og demokrati
  • har kunnskap om bibliotekets rolle som demokratisk institusjon og møteplass
  • har kunnskap om bibliotekarens rolle i utviklingen av en demokratisk infrastruktur

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere kritisk over bibliotekets rolle som en offentlig demokratisk institusjon
  • kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori i drøftingen av bibliotekets rolle som del av en demokratisk infrastruktur
  • kan bidra til å utvikle tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets demokratiske rolle

Generell kompetanse

Studenten

  • kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe
  • kan bruke ulike former for informasjonskilder i egen argumentasjon og diskusjon

Vurderingsuttrykk

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En individuell muntlig presentasjon av en valgfri pensumtekst, gjerne relatert til egen arbeidserfaring. Presentasjonen skal være på 5 minutter.
  • Arbeidskrav 2: En skriftlig gruppebesvarelse over et oppgitt tema. Gruppene skal bestå av 3-4 studenter. Besvarelsen skal være på omtrent 5 sider.

Emnet har arbeidskrav for at studenten skal tilegne seg evne til å bearbeide og anvende det faglige innholdet, utover kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Sensorordning

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Besvarelse skal ha et omfang på 5 sider (+/- 10%). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Emneansvarlig

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • bygningspolitiske mål, lover, relevante direktiver og standarder
  • konsekvensene og nytteverdien av tilpasningsdyktighet i livsløpsplanlegging og bærekraftig oppgradering
  • tidligere byggemetoder som grunnlag for egenskapsanalyser og derved potensial for bærekraftig ombygging / transformasjon
  • gjennomføringsmodeller for nybygging, ombygging og oppgradering
  • FDVUS-begrepet (Forvaltning, Drift, Vedlikehold, Utvikling og Service) og hvordan dette har betydning for bærekraft og livsløpsanalyser, deriblant komponentenes levetider finansierings- og investeringsmodeller for livsløpsplanlegging, og forstå hvordan disse kan påvirke beslutningsprosesser
  • samfunnsmessige aspekter ved livsløpsplanlegging, og kunne ta hensyn til disse i beslutningsprosesser
  • ledelsen av ombyggingsprosjekter, deriblant tekniske-, miljømessige- og sosiale aspekter

Ferdigheter

Studenten kan:

  • identifisere og vurdere riktig strategi for bærekraftig materialbruk og ressursforvaltning i byggeprosjekter
  • gjennomføre tilstandsvurdering av bygninger i tråd med standardisert metodikk ved å ta i bruk relevante norske og internasjonale standarder (teknisk tilstand, tilpasningsdyktighet, brukbarhet, energieffektivisering, livsløpskostnader, klimaavtrykk mm)
  • identifisere risikoene, og anvende metoder for risikovurdering og -håndtering knyttet til livsløpsplanlegging

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning
  • kjenner til nytenking og innovasjon av relevans for byggeprosjekter • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med krav og retningslinjer
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan tilrettelegge for godt tverrfaglig samarbeid