EPN-V2

SOS3120 Sosiale problemer, sosialpolitikk og sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Social problems, social policy and social work
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

I emnet ser vi på hvordan sosialpolitisk reform og intervensjoner begrunnes i velferdsstatens normer, holdninger og verdier, samt i forskningsbasert kunnskap. I emnet utforskes konsekvenser av politikkendringer, reformer og intervensjoner for brukere og sosialt arbeids praksis. Dette innebærer spørsmål om politikkendringers utilsiktede og tilsiktede virkninger for brukernes velferd og sosialarbeidernes profesjonelle handlingsrom. I arbeid med aktuelle forhåndsbestemte temaer som for eksempel fattigdom, rus, psykiatri, bolig eller migrasjon, vil studentene anvende samfunnsvitenskapelig kunnskap i analyser av sosialpolitiske innsatsområder og intervensjoner. 

Det er obligatorisk deltakelse i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Samarbeid om barn og unge" INTER1300. Tema det arbeides med er barn og unges samarbeid med profesjonsutøvere, utforskende tilnærming til barn, unge og familiene deres og profesjonsutøveres bidrag til foreldre og barn/unges meningsdanning. SE INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1300. https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sosialpolitikkens betydning for sosialt arbeids praksis
  • har bred kunnskap om sosial klasse, makt og marginaliserte gruppers levekår
  • har bred kunnskap om marginaliseringsprosesser, diskriminering og rasisme
  • har kunnskap om migrasjon i et globalt perspektiv og hvordan migrasjon påvirker menneskers livsbetingelser
  • har kunnskap om hvordan nyliberalismen og globalisering påvirker økt individualisering av sosiale problemer og problemløsning

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere, innhente og vurdere informasjon og kunnskap som belyser sosialpoliske prosesser og virkninger
  • kan identifisere og analysere hvilke forståelser av sosiale problemer som ligger til grunn for sosialpolitiske intervensjoner
  • kan kritisk reflektere over konkrete sosiale problemer og intervensjoner med bakgrunn i samfunnsvitenskapelige teorier, forskning og evalueringer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i maktstrukturer og maktutøvelse i samfunnet
  • har innsikt i hvordan velferdsstatens normer, holdninger, verdier og teoretiske forankring påvirker oppfatningen og forståelsen av marginaliserte grupper
  • har kritisk forståelse for hvordan sosialpolitikkens normer virker som premissleverandør for metoder og modeller som anvendes i sosialt arbeid og hvilken betydning det kan ha for enkelt individer

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Studentene mottar undervisning i sentrale temaer i sosialpolitikk og sosialt arbeid, og deltar i seminarer knyttet til de forhåndsbestemte temaene i emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

Alle besvarelser kontrolleres av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig i utforming av oppgavesett og vurderingskriterier, minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

  • Anatomi, fysiologi og immunologi: 9 stp
  • Normal histologi: 1 stp

Vurderingsuttrykk

  • 10 studiepoeng overlapp med BIO1200 Grunnlag for biomedisinsk analyse: Anatomi, fysiologi og histologi
  • 10 studiepoeng overlapp med BIOB1210 Anatomi og fysiologi

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.

Emneansvarlig

Carolina Ohls og Ivan Harsløf