EPN-V2

SOS3100 Sosialt arbeid i et sosialpolitisk og organisatorisk perspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Social work, social policy and organisation
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Opptak til studiet

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om kommunikasjonsteorier og modeller som kan anvendes i veiledningsstrategier overfor personer i målgrupper som ønsker kosthold- og livsstilsendringer
  • har bred kunnskap om fysiske rammebetingelser, verbale og non-verbale uttrykk i dialogen mellom sender og mottaker som kan fremme/hemme ernæringskommunikasjonen
  • har kjennskap til atferds- og læringsteorier med relevans for kostholds- og livsstilveiledning
  • har kjennskap til faktorer som kan påvirke personers forutsetninger for å lykkes med sine ønsker om kosthold- og livsstilsendring
  • har kunnskap om særegenheter og tilpasninger ved ernæringskommunikasjon overfor målgrupper med ulik kulturell og etnisk bakgrunn
  • har kjennskap til planlegging, gjennomføring og evaluering av ernæringsrettede tiltak overfor ulike, større målgrupper i samfunnet hovedsakelig i form av kampanjer og intervensjoner
  • har kjennskap til hvordan ulike typer massemedia fungerer og kan anvendes innen ernæringskommunikasjon
  • har kjennskap til hvordan ulike aktører innen helse- og ernæringskommunikasjon arbeider i samfunnet
  • har kjennskap til betingelser, forberedelser, deltakeratferd og oppfølgingsstrategier som personer som tilhører norske offisielle delegasjoner under internasjonale ernæringsforhandlinger bør forholde seg til

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre kostholdsveiledning overfor klienter på et kommunikasjonsteoretisk, vitenskapelig kunnskapsbasert grunnlag
  • kan utøve ernæringskommunikasjon i 1:1-setting på en profesjonell måte, både verbalt og non-verbalt
  • kan skape et fysisk miljø rundt selve ernæringskommunikasjonen som bidrar til å fremme denne
  • kan tilpasse ernæringskommunikasjonen til klienter med ulikt kunnskapsnivå om kosthold og ernæring
  • kan gjennomføre ernæringskommunikasjon på et kultursensitivt grunnlag
  • kan delta i planlegging og assistere gjennomføring av ernæringskampanjer og intervensjoner
  • kan anvende ulike typer massemedia som kanaler for ernæringskommunikasjon
  • kan delta under internasjonale ernæringsforhandlinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve tilpasset ernæringskommunikasjon overfor ulike målgrupper, i ulike settinger, og gjennom ulike kanaler, på et kommunikasjonsteoretisk, vitenskapelig basert grunnlag

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om sentrale begreper og tradisjoner innenfor sosial administrasjon og planlegging og samfunnsplanlegging samt teorier om organisering og ledelse
  • kunnskap om sentrale begreper innen New Public Management, New Public Governance og teorier om bakkebyråkraten
  • kunnskap om teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid og hvordan de kan fremme eller hemme samarbeid mellom ulike faggrupper
  • innsikt i noen sentrale filosofiske spørsmål om velferdsstatens normative grunnlag
  • kjennskap til forskning innenfor emnet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere sosialt arbeids status i dag ut fra ulike samfunnsdiskurser
  • diskutere sosialt arbeids oppgaver og utfordringer i et internasjonalt samfunnsperspektiv
  • diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid og forholdet mellom organisasjon, profesjon og bruker
  • diskutere noen sentrale spørsmål om velferdsstatens normative grunnlag

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for det dynamiske forholdet mellom kunnskapsutvikling og samfunnsutvikling
  • har bevissthet om betydningen av tverrfaglig samarbeid og samhandling mellom ulike sektorer
  • kan vurdere og reflektere over sosialt arbeid i en global/internasjonal sammenheng og har kjennskap til relevante internasjonale organisasjoner
  • kan reflektere over sin fremtidige yrkesrolle og etiske utfordringer i yrkesutøvelsen

Innhold

  • Sosialt arbeid i dag - nasjonalt og internasjonalt
  • Forskning og praksis
  • Kunnskap og samfunn
  • Teorier i samfunnsplanlegging
  • Teorier i ledelse og organisering
  • Tverrprofesjonelt samarbeid
  • Nye styringsformer
  • Politisk filosofi
  • Etiske utfordringer i yrkesutøvelsen

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • gruppeoppgave med muntlig framlegg à 15 minutter, inntil 4 studenter i gruppa.
  • individuell oppgave med framlegg à ca. 15 minutter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell muntlig høring basert på oppgitt emne, 15 minutter, 48 timer

Vurdering og eksamen

Emnet avsluttes med en muntlig eksamen. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

I eksamenskommisjonen benyttes en ekstern og en intern sensor.

Emneansvarlig

Blanka Storen-Vaczy