Programplaner og emneplaner - Student
SOS2150 Sosialt arbeid i barneverntjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social work in the child welfare service
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GEN1100 Engelsk, emne 1.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling
- har kunnskap om barnevernets organisering
- har kunnskap om saksbehandling og utforming av tiltak etter lov om barneverntjenester
- har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser og oppfølging av tiltak
- har kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner i barnevernet
- har kunnskap om hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet
- har bred kunnskap om omsorgskompetanse, ulike former for omsorgssvikt, vold og overgrep mot barn
- har kunnskap om hvordan bidra til medvirkning, ikke-diskriminering og likeverdige tjenester for utsatte barn og familier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap og samhandle med barn og unge om temaer som berører deres hverdagsliv
- kan anvende faglig kunnskap om omsorgssvikt, vold og overgrep på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter
- kan anvende faglig kunnskap for å vurdere og avklare meldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge
- kan anvende faglig kunnskap for å iverksette og følge opp tiltak i regi av barneverntjenesten
- kan utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak
- kan tilegne seg ny kunnskap og forskning i tråd kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende skjønn og dømmekraft i barnevernssaker
- har innsikt i ulike former for maktutøvelse og barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans
- har innsikt i etiske problemstillinger og etiske dilemma i møte mellom barn, foreldre og barneverntjenesten
- kan reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformene veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav godkjent:
- Arbeidskrav 1. Ett skriftlig arbeidskrav i gruppe med omfang på 3-5 sider.
Besvarelsen leses og vurderes av en annen studentgruppe, før lærer vurderer besvarelsen vedlagt medstudentenes kommentar, godkjent/ikke godkjent. Studentene er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang, innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor.
Sensorordning
Læreren med forskerblikk
- Anvendt språklæringsteori
- Skriving og lesing som prosess.
- Lesing og skriving av akademiske fagtekster.
- Arbeid med utvikling og vurdering av alle grunnleggende ferdigheter i faget.
- Læreplan, læremidler og styringsdokumenter som ramme for utviklingsarbeid med problemstillinger i faget.
- Tverrfaglige prosjekter i undervisningen.
Sentralt i emnet er arbeidet med semesteroppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problemstilling som er relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave eller en oppgave som også er basert på empiri. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum.
En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn. I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til NSD ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.
Undervisningen i emne 4 for studentene som tar faget i 3. studieåret skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for FoU-oppgavearbeidet:
- Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
- Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
- Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
- Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket
Emneansvarlig
Tina Gerdts-Andresen og Janne Thu Ilstad