Studieinfo emne SOS2150 2020 HØST
SOS2150 Sosialt arbeid i barneverntjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social work in the child welfare service
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskaper om barnevernstjenestens oppgaver, rammebetingelser og sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner med vekt på sosionomers yrkesutøvelse i barnevernet. Studentene skal kjenne til faglige metoder, profesjonell utøvelse og etiske problemstillinger i de ulike fasene av en barnevernssak. Studentene skal få i innsikt i ulike former for maktutøvelse og forståelse for barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene:
-
kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling.
-
har kunnskap om barnevernets organisering.
-
har kunnskap om saksbehandling og utforming av tiltak etter lov om barneverntjenester.
-
har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser og oppfølging av tiltak.
-
har kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner i barnevernet.
-
har kunnskap om hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet.
-
har bred kunnskap om omsorgskompetanse, ulike former for omsorgssvikt, vold og overgrep mot barn.
-
har kunnskap om hvordan bidra til medvirkning, ikke-diskriminering og likeverdige tjenester for utsatte barn og familier.
Ferdigheter
Studentene:
-
kan anvende faglig kunnskap og samhandle med barn og unge om temaer som berører deres hverdagsliv.
-
kan anvende faglig kunnskap om omsorgssvikt, vold og overgrep på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter.
-
kan anvende faglig kunnskap for å vurdere og avklare meldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge.
-
kan anvende faglig kunnskap for å iverksette og følge opp tiltak i regi av barneverntjenesten.
-
kan utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak.
-
kan tilegne seg ny kunnskap og forskning i tråd kunnskapsbasert praksis.
Generell kompetanse
Studentene:
-
kan anvende skjønn og dømmekraft i barnevernssaker.
-
har innsikt i ulike former for maktutøvelse og barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.
-
har innsikt i etiske problemstillinger og etiske dilemma i møte mellom barn, foreldre og barneverntjenesten.
-
kan reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ett skriftlig arbeidskrav i gruppe med omfang på 5 sider. Besvarelsen leses og vurderes av en annen studentgruppe, før lærer vurderer besvarelsen vedlagt medstudentenes kommentar, godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang, innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer. Besvarelsen skal være på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Eksamen tar utgangspunkt i et kasus som publiseres én uke før første eksamensdag. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenger regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer til sensurering av hver besvarelse. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av en ekstern sensor.
Emneansvarlig
Gunilla Johansson og Edda Stang