EPN

SOS2150 Sosialt arbeid i barneverntjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Social work in the child welfare service
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskaper om barnevernstjenestens oppgaver, rammebetingelser og sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner med vekt på sosionomers yrkesutøvelse i barnevernet. Studentene skal kjenne til faglige metoder, profesjonell utøvelse og etiske problemstillinger i de ulike fasene av en barnevernssak. Studentene skal få i innsikt i ulike former for maktutøvelse og forståelse for barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans. 

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.  

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap 

Studentene: 

  • kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling. 

  • har kunnskap om barnevernets organisering.  

  • har kunnskap om saksbehandling og utforming av tiltak etter lov om barneverntjenester. 

  • har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser og oppfølging av tiltak. 

  • har kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver og kunnskapstradisjoner i barnevernet. 

  • har kunnskap om hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet. 

  • har bred kunnskap om omsorgskompetanse, ulike former for omsorgssvikt, vold og overgrep mot barn. 

  • har kunnskap om hvordan bidra til medvirkning, ikke-diskriminering og likeverdige tjenester for utsatte barn og familier. 

 

Ferdigheter 

Studentene: 

  • kan anvende faglig kunnskap og samhandle med barn og unge om temaer som berører deres hverdagsliv. 

  • kan anvende faglig kunnskap om omsorgssvikt, vold og overgrep på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter.  

  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere og avklare meldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge. 

  • kan anvende faglig kunnskap for å iverksette og følge opp tiltak i regi av barneverntjenesten. 

  • kan utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak.  

  • kan tilegne seg ny kunnskap og forskning i tråd kunnskapsbasert praksis.  

 

Generell kompetanse 

Studentene:  

  • kan anvende skjønn og dømmekraft i barnevernssaker. 

  • har innsikt i ulike former for maktutøvelse og barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans.  

  • har innsikt i etiske problemstillinger og etiske dilemma i møte mellom barn, foreldre og barneverntjenesten. 

  • kan reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner. 

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.  

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ett skriftlig arbeidskrav i gruppe med omfang på 5 sider. Besvarelsen leses og vurderes av en annen studentgruppe, før lærer vurderer besvarelsen vedlagt medstudentenes kommentar, godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang, innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer. Besvarelsen skal være på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Eksamen tar utgangspunkt i et kasus som publiseres én uke før første eksamensdag.  Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenger regler for kildehenvisning følges.  

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.  

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer til sensurering av hver besvarelse. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av en ekstern sensor.

Emneansvarlig

Gunilla Johansson og Edda Stang