EPN

SOS2000 Strukturell makt og avmakt Emneplan

Engelsk emnenavn
Structural Dimensions of Power and Powerlessness
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For å bli en god sosialarbeider er det viktig å ha et reflektert og nyansert bilde av hva makt er og kan være. Ved hjelp av kunnskaper fra sosiologi, sosialpolitikk, stat og kommunalkunnskap og kunnskap om menneskerettighetene, skal studentene tilegne seg ulike forståelser av makt og maktforhold i samfunnet. Gjennom prosjektarbeidsperioden skal lærestoffet fra strukturell makt og avmakt bidra til refleksjon rundt egen posisjon og rolle i nye sosiale og kulturelle kontekster. Emnet inkluderer også deltakelse i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200. Interact er et tverrprofesjonelt emne som går over tre år. Prosjektet inngår i en større satsing ved OsloMet der målet er å møte samfunnets behov for bedre samordning av tjenester rettet mot barn og unge, bedre samarbeid mellom profesjonsutøvere og bedre samarbeid mellom barn/unge og profesjonsutøverne. Det gis en felles faglig plattform for alle involverte profesjonsstudenter.

«Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres» (INTER1200)

Tema det arbeides med er barn og unges samarbeid med profesjonsutøvere, utforskende tilnærminger til barn, unge og familiene deres samt profesjonsutøvernes bidrag til meningsdanning hos barn og unge og deres familier.

Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1200; https://interact.hioa.no/.

Studenter som er på internasjonal utveksling er fritatt for deltakelse i INTER1200.

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Læringsutbytte

Etter gjennomført INTER1200 har studentene følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barn og unges rett til deltakelse og ulike tilnærminger til samtaler og observasjoner med barn og unge og deres familier 
  • har kunnskap om utforskende tilnærminger i samarbeidet med barn, unge og familiene deres
  • har kunnskap om kommunikasjon med barn, unge og familiene deres

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske barns, unges og familiers hverdagsliv og deres meningsdanning
  • kan utforske barns, unges og/eller familiens behov for tverr-/profesjonell støtte i samarbeid med dem det gjelder

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres

 

Etter gjennomført SOS 2000 Strukturell makt og avmakt har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten skal ha tilegnet seg kunnskap om makt innenfor følgende temaer:

  • Medborgerskap i endring.
  • Verdivalg i velferdsstaten.
  • Brukermedvirkning i sosialpolitikken og i sosialt arbeid.
  • Kjønn og etnisitet.
  • Sosialpolitikk i komparativt og globalt perspektiv.
  • Menneskerettigheter og rettsikkerhet.
  • Vitenskapsperspektiver.
  • Språk og diskurs.

Ferdigheter

I de ulike fagene sosialpolitikk, stats- og kommunalkunnskap, sosiologi og juss legges det vekt på at studentene gjennom forelesninger og studier av pensum skal utvikle ferdigheter slik at studentene kan

  • analysere fenomener relevante for sosialt arbeid ved hjelp av ulike maktperspektiver
  • oppdage og identifisere ulike maktrelasjoner i samfunnet
  • reflektere over maktaspekter i sosiale institusjoner og hjelpesystemer
  • forstå betydningen av fleksibilitet og vidsyn i håndtering av problemfylte saker

Innhold

Gjennom emnet legges det til rette for studier av makt som mulighet til å sette igjennom sin vilje, og på makt som strukturell innflytelse - hvordan økonomiske, politiske og sosiale strukturer påvirker og former menneskelige handlinger. Av sosialpolitiske emner som tas opp nevnes brukermedvirkning, sosialpolitikk i et komparativt og globalt perspektiv samt arbeid og sosialpolitikk - også i et historisk perspektiv. Ulike teorier som preger helse og sosialfagenes syn på menneskets grad av frihet, vil bli belyst sosiologisk. Hva som er legitim maktbruk fra statens side vil bli belyst statsvitenskapelig og juridisk. Hvordan menneskerettighetene kan styrke enkeltmenneskets stilling, og sikre individet mot overgrep og vilkårlig maktbruk, har også en sentral plass i temaet makt og avmakt.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer. Det legges opp til at de studenter som drar utlands i prosjekt også kan følge de fleste forelesningene. Det er utarbeidet en studieguide som legger til rette for å kunne studere pensumet aktivt individuelt eller i grupper. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I INTER1200 «Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres» inngår én felles seminardag, én samtaleoppgave og deltakelse i tverrprofesjonelt gruppearbeid.

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Deltakelse på én felles seminardag i begynnelsen av semesteret.
  • Individuelt gjennomført samtale med et barn eller en ungdom
  • Gruppearbeid tilknyttet INTER1200

 

For studenter som skal gjennomføre prosjekt i Norge kreves innlevering av et skriftlig arbeidskrav på ca. 3-5 sider i enten stat- og kommunalkunnskap eller rettslære. Hvilket av fagene, blir trukket og gjort kjent ved utlevering av arbeidskravet. Ved manglende innlevering av arbeidskrav innenfor angitt frist, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Det kreves innlevering fra grupper i utenlandsprosjekt et skriftlig arbeidskrav på 6-8 sider. Arbeidskravet skal ved hjelp av pensumlitteratur kritisk diskutere studentenes erfaringer ved å gjennomføre prosjektarbeid i et annet land, samt reflektere over maktrelasjoner og ulike betingelser for utøvelse av sosialt arbeid.

For studenter som velger Child Welfare and Creative Methods in Social Work (BVUH2200) kreves innlevering av et skriftlig arbeidskrav på fire til fem sider. Arbeidskravet skal ved hjelp av pensumlitteratur kritisk diskutere samt reflektere over maktrelasjoner og ulike betingelser for utøvelse av sosialt arbeid i møte med utsatte barn og unge.

Ved manglende innlevering av arbeidskrav innenfor angitt frist, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

For studenter som skal gjennomføre prosjekt i Norge, avsluttes emnet med en individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer med spørsmål fra sosiologi og sosialpolitikk. De to fagene vektes likt.

For studenter som skal gjennomføre prosjekt i utlandet eller har valgt Child Welfare and Creative Methods in Social Work avsluttes emnet med en individuell hjemmeoppgave som studentene får 48 timer til å besvare. Hjemmebesvarelsen skal være på 10-12 sider.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ved individuell hjemmeoppgave er alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Følgende hjelpemidler er tillatt ved eksamen under tilsyn:

  • Norges lover, Lovsamling for helse- og sosialsektoren. Andre ukommenterte samlinger og særtrykk av lover og forskrifter. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Besvarelsen vurderes av både intern og ekstern sensor.

Emneansvarlig

Simon Innvær.