Programplaner og emneplaner - Student
SOS2000 Strukturell makt og avmakt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Structural Dimensions of Power and Powerlessness
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gradert skala A-F.
Forkunnskapskrav
I eksamenskommisjonen benyttes en ekstern og en intern sensor.
Læringsutbytte
Etter gjennomført INTER1200 har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barn og unges rett til deltakelse og ulike tilnærminger til samtaler og observasjoner med barn og unge og deres familier
- har kunnskap om utforskende tilnærminger i samarbeidet med barn, unge og familiene deres
- har kunnskap om kommunikasjon med barn, unge og familiene deres
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske barns, unges og familiers hverdagsliv og deres meningsdanning
- kan utforske barns, unges og/eller familiens behov for tverr-/profesjonell støtte i samarbeid med dem det gjelder
Generell kompetanse
Studenten
- har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres
Etter gjennomført SOS 2000 Strukturell makt og avmakt har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten skal ha tilegnet seg kunnskap om makt innenfor følgende temaer:
- Medborgerskap i endring.
- Verdivalg i velferdsstaten.
- Brukermedvirkning i sosialpolitikken og i sosialt arbeid.
- Kjønn og etnisitet.
- Sosialpolitikk i komparativt og globalt perspektiv.
- Menneskerettigheter og rettsikkerhet.
- Vitenskapsperspektiver.
- Språk og diskurs.
Ferdigheter
I de ulike fagene sosialpolitikk, stats- og kommunalkunnskap, sosiologi og juss legges det vekt på at studentene gjennom forelesninger og studier av pensum skal utvikle ferdigheter slik at studentene kan
- analysere fenomener relevante for sosialt arbeid ved hjelp av ulike maktperspektiver
- oppdage og identifisere ulike maktrelasjoner i samfunnet
- reflektere over maktaspekter i sosiale institusjoner og hjelpesystemer
- forstå betydningen av fleksibilitet og vidsyn i håndtering av problemfylte saker
Innhold
Det benyttes en ekstern og en intern sensor til sensurering av hver besvarelse.
Arbeids- og undervisningsformer
- Sosialt arbeid i dag - nasjonalt og internasjonalt
- Forskning og praksis
- Kunnskap og samfunn
- Teorier i samfunnsplanlegging
- Teorier i ledelse og organisering
- Tverrprofesjonelt samarbeid
- Nye styringsformer
- Politisk filosofi
- Etiske utfordringer i yrkesutøvelsen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
For å kunne gå ut i praksis, delemne 3 Praksisstudium, må studentene ha fullført delemne 2, Sosialt gruppearbeid.
Vurdering og eksamen
Delemne 1: Sosialt arbeid og helse
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om samspillet mellom helse og sosioøkonomiske forhold og hvordan dette får betydning for levekår og livskvalitet for enkeltmennesket og grupper i et mangfoldig samfunn
- har kunnskap om ulike teoretiske/analytiske perspektiver når det gjelder sammenhenger mellom helse og sosiale forhold
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike teoretiske perspektiver til å analysere samspillet mellom helse og sosioøkonomiske forhold i brukerens livssituasjon
- kan anvende resultatet av analysen i en sosialfaglig vurdering av brukerens behov for endring
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i helsebegrepets kompleksitet
- har innsikt i helsens betydning i den helhetlige tilnærmingen i sosialt arbeid
Delemne 2 Sosialt gruppearbeid - SGA
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om teorier i sosialt gruppearbeid
- har kunnskap om ulike former for sosialt gruppearbeid
- har bred kunnskap om sosialt gruppearbeid som metode i utviklings- og endringsarbeid med ulike grupper
- har kunnskap om gruppeprosess og gruppens utvikling fra oppstart til avslutning
- har kunnskap om gruppeleders ulike funksjoner i løpet av gruppens utvikling
- har kunnskap om kreative øvelser som metode i sosialt gruppearbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge gruppemøter og lede gruppen i dens utviklings- og endringsarbeid i samarbeid med co-gruppeledere
- kan kommunisere på måter som styrker gruppeprosessen, gruppens ressurser og som bidrar til å nå gruppens mål
- har kompetanse og ferdigheter i å gi og ta imot tilbakemeldinger
- kan reflektere over hvordan egen og andres væremåte, holdninger og verdier påvirker samspillet i en gruppe
- kan observere og bidra til endring i gruppelederfunksjoner og gruppeprosess
- kan anvende kreative øvelser for å skape endringsprosesser på en metodisk måte
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i gruppearbeid som en metode i sosialt endringsarbeid
Delemne 3 Praksistudium
Kunnskap
Studenten
- kan oppdatere sin egen profesjonelle kompetanse
- har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid
- har grunnleggende kunnskap om brukerperspektiv og brukermedvirkning
- kjenner til relevante modeller og teorier for kommunikasjon
- har innsikt i minoritets- og majoritetsperspektiver
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan reflektere kritisk over etiske dilemmaer og maktutøvelse
- kan trekke brukere aktivt med i planlegging og endringsarbeid
- behersker relevante kommunikasjonsferdigheter i et mangfoldig samfunn
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- har bevissthet om egen forforståelse av sosiale problemer og situasjoner
- kan gjøre nyttiggjøre seg faglig veiledning i utviklingen av egen profesjonalitet
- kan formidle sentralt fagstoff skriftlig og muntlig
Hjelpemidler ved eksamen
Delemne 1
I dette delemnet inngår ingen arbeidskrav.
Delemne 2
Delemnet Sosialt gruppearbeid er obligatorisk. Fravær over 20 % utløser skriftlig arbeidskrav og fravær over 40 % medfører tap av eksamensretten.
Delemne 3
Det er obligatorisk tilstedeværelse på seminarer før, under og ved avslutning av praksisperioden. Praksisseminarene vurderes samlet med hensyn til fravær. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % pålegges kompenserende arbeidskrav som må være godkjent for at studenten skal få godkjent praksisstudiet. I praksisstudiet er det obligatorisk tilstedeværelse på praksisplassen fire dager per uke i de ukene praksisstudiet varer. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Minimum halvparten av praksisperioden må være fullført og godkjent for at en student skal kunne framstille seg til tverrfaglig integrert skriftlig eksamen i emnet Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis .
I løpet av praksisstudiet leveres tre ordinære skriftlige arbeidskrav:
- Læringskontrakt.
- Praksisoppgave.
- Praksisrapport.
I tillegg kommer innlevering av evaluering etter at praksisstudiet er fullført.
Studenter som har praksis i utlandet må skrive læringskontrakten og praksisrapporten på engelsk. Praksisoppgaven kan de velge om de vil skrive på norsk eller engelsk. Studenter som har praksis i utlandet får vanligvis ikke deltatt på praksisseminarene. Disse studentene får et alternativt arbeidskrav for å rapportere om erfaringer fra sin egen praksis, til medstudenter og lærere, ved enten å holde et ca. 20 minutter miniforedrag eller skrive et notat på 3-4 sider.
Vurderingsuttrykk
Emnet med teori fra delemnene: Sosialt arbeid og helse, Sosialt gruppearbeid og Praksisstudium avsluttes med innlevering av en individuell, skriftlig integrert hjemmeeksamen - etter avslutning av praksisstudiet.
Besvarelsen skal være på 10 sider (+/- 10 %) og det gis en uke - syv døgn - til ferdigstillelse etter utlevering av oppgaveteksten. Ved ikke bestått hjemmeeksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av besvarelsen til ny sensur en gang til, ved ny eksamen. En ny og utsatt eksamen blir arrangert i påfølgende semester. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Emneansvarlig
Delemne praksisstudium; Godkjent-Ikke godkjent
Hjemmekesamen; gradert skala A-F.