EPN-V2

SOS1120 Profesjonell samhandling i sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional interaction in social work
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I dette emnet utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i sosialt arbeids teoretiske grunnlag. Emnet gir kunnskap om ulike forhold som kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker.

    Gjennom ferdighetstrening i grupper blir studenter kjent med hva det vil si å utøve sosialt arbeid. Studentene vil sammen med sin gruppe øve på å utvikle sin profesjonelle kompetanse. Det trenes gjennom gruppearbeid, rollespill og bruk av kasus på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner. Videre trenes studentene i å håndtere egne følelser i møte med mennesker i vanskelige livssituasjoner.

    Emnet utgjør første del av totalt to nivåer av ferdighetstrening.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om arbeids- og endringsprosesser i sosialt arbeid
    • har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med mennesker på individnivå
    • har kunnskap om strukturelle maktforhold som påvirker relasjoner til brukere
    • har kunnskap om hva digitalisering av velferdstjenestene gjør med kommunikasjonen med brukere og samarbeidspartnere
    • kjenner til betydningen av å forstå seg selv og ha empati med andre

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i profesjonelle møter med enkeltpersoner
    • kan reflektere over betydningen av språk inkludert bruk av tolk i møte med brukere
    • kan reflektere over hvordan makt påvirker relasjonen til brukere, deres livsbetingelser og handlingsrommet for endringsarbeidet
    • kan reflektere over gruppeprosessers betydning gjennom deltakelse i eget gruppearbeid
    • kan motta og gi konstruktive tilbakemeldinger

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan være empatisk og oppmerksomt tilstede i møte med egne og andres følelser og erfaringer
    • kan reflektere over egne verdier og holdninger i yrkesutøvelsen
    • har innsikt i utøvelse av faglig skjønn
    • har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling
    • kan formidle faglig kunnskap om profesjonell samhandling både skriftlig og muntlig
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen veksler mellom forelesninger (e-forelesninger), seminar og studentaktive læringsformer/gruppearbeid. 

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:

    • Arbeidskrav 1. Obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening

    Det er krav til 80 % aktiv tilstedeværelse ved ferdighetstrening i grupper. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.

    Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

    Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en muntlig eksamen i grupper med en tidsramme på ca. 50 minutter, hvor studentene skal vise kunnskap og ferdigheter i profesjonell samhandling. Hver eksamensgruppe er på 4-6 studenter. Gruppene får utdelt et kasus til forberedelse 48 timer før første eksamensdag. Under eksaminering vil studentene i en konstruert situasjon med utgangspunkt i kasus møte personer (skuespillere) med ulike utfordringer. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering til alle besvarelser.

  • Emneansvarlig

    Berit Bergheim og Stine Harstad