EPN-V2

SOS1120 Profesjonell samhandling i sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional interaction in social work
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i sosialt arbeids teoretiske grunnlag. Emnet gir kunnskap om ulike forhold som kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker.

Gjennom ferdighetstrening i grupper blir studenter kjent med hva det vil si å utøve sosialt arbeid. Studentene vil sammen med sin gruppe øve på å utvikle sin profesjonelle kompetanse. Det trenes gjennom gruppearbeid, rollespill og bruk av kasus på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner. Videre trenes studentene i å håndtere egne følelser i møte med mennesker i vanskelige livssituasjoner.

Emnet utgjør første del av totalt to nivåer av ferdighetstrening.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om arbeids- og endringsprosesser i sosialt arbeid
  • har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med mennesker på individnivå
  • har kunnskap om strukturelle maktforhold som påvirker relasjoner til brukere
  • har kunnskap om hva digitalisering av velferdstjenestene gjør med kommunikasjonen med brukere og samarbeidspartnere
  • kjenner til betydningen av å forstå seg selv og ha empati med andre

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i profesjonelle møter med enkeltpersoner
  • kan reflektere over betydningen av språk inkludert bruk av tolk i møte med brukere
  • kan reflektere over hvordan makt påvirker relasjonen til brukere, deres livsbetingelser og handlingsrommet for endringsarbeidet
  • kan reflektere over gruppeprosessers betydning gjennom deltakelse i eget gruppearbeid
  • kan motta og gi konstruktive tilbakemeldinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan være empatisk og oppmerksomt tilstede i møte med egne og andres følelser og erfaringer
  • kan reflektere over egne verdier og holdninger i yrkesutøvelsen
  • har innsikt i utøvelse av faglig skjønn
  • har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling
  • kan formidle faglig kunnskap om profesjonell samhandling både skriftlig og muntlig

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger (e-forelesninger), seminar og studentaktive læringsformer/gruppearbeid. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:

  • Arbeidskrav 1. Obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening

Det er krav til 80 % aktiv tilstedeværelse ved ferdighetstrening i grupper. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.

Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en muntlig eksamen i grupper med en tidsramme på ca. 50 minutter, hvor studentene skal vise kunnskap og ferdigheter i profesjonell samhandling. Hver eksamensgruppe er på 4-6 studenter. Gruppene får utdelt et kasus til forberedelse 48 timer før første eksamensdag. Under eksaminering vil studentene i en konstruert situasjon med utgangspunkt i kasus møte personer (skuespillere) med ulike utfordringer. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering til alle besvarelser.

Emneansvarlig

Berit Bergheim og Stine Harstad