Programplaner og emneplaner - Student
SOS1120 Profesjonell samhandling i sosialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional interaction in social work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i sosialt arbeids teoretiske grunnlag. Emnet gir kunnskap om ulike forhold som kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker.
Gjennom ferdighetstrening i grupper blir studenter kjent med hva det vil si å utøve sosialt arbeid. Studentene vil sammen med sin gruppe øve på å utvikle sin profesjonelle kompetanse. Det trenes gjennom gruppearbeid, rollespill og bruk av kasus på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner. Videre trenes studentene i å håndtere egne følelser i møte med mennesker i vanskelige livssituasjoner.
Emnet utgjør første del av totalt to nivåer av ferdighetstrening.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om arbeids- og endringsprosesser i sosialt arbeid
- har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med mennesker på individnivå
- har kunnskap om strukturelle maktforhold som påvirker relasjoner til brukere
- har kunnskap om hva digitalisering av velferdstjenestene gjør med kommunikasjonen med brukere og samarbeidspartnere
- kjenner til betydningen av å forstå seg selv og ha empati med andre
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i profesjonelle møter med enkeltpersoner
- kan reflektere over betydningen av språk inkludert bruk av tolk i møte med brukere
- kan reflektere over hvordan makt påvirker relasjonen til brukere, deres livsbetingelser og handlingsrommet for endringsarbeidet
- kan reflektere over gruppeprosessers betydning gjennom deltakelse i eget gruppearbeid
- kan motta og gi konstruktive tilbakemeldinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan være empatisk og oppmerksomt tilstede i møte med egne og andres følelser og erfaringer
- kan reflektere over egne verdier og holdninger i yrkesutøvelsen
- har innsikt i utøvelse av faglig skjønn
- har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling
- kan formidle faglig kunnskap om profesjonell samhandling både skriftlig og muntlig
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger (e-forelesninger), seminar og studentaktive læringsformer/gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:
- Arbeidskrav 1. Obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening
Det er krav til 80 % aktiv tilstedeværelse ved ferdighetstrening i grupper. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.
Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en muntlig eksamen i grupper med en tidsramme på ca. 50 minutter, hvor studentene skal vise kunnskap og ferdigheter i profesjonell samhandling. Hver eksamensgruppe er på 4-6 studenter. Gruppene får utdelt et kasus til forberedelse 48 timer før første eksamensdag. Under eksaminering vil studentene i en konstruert situasjon med utgangspunkt i kasus møte personer (skuespillere) med ulike utfordringer. Tidsrammen inkluderer eksaminasjon og vurdering med muntlig begrunnelse.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering til alle besvarelser.
Emneansvarlig
Berit Bergheim og Stine Harstad