EPN-V2

SMUA4100 Transport Policy and Transport Management Course description

Course name in Norwegian
Transport Policy and Transport Management
Study programme
Master's Degree Programme in Transport and Urban Planning
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

This module introduces students to key concepts in transport management and policy making and provides them with the background knowledge necessary to understand transport system development. The module starts with considering the evolution of transport, and transport management strategies; car-oriented, public-transport-oriented and a demand-oriented approach (mobility management and Mobility as a Service). Introduction to management process of policy making and who is responsible for transport policy e.g., supranational, central and local government structures and the role of the private sector. Problems and trends in transport demands and an introduction to policy perspectives.

Recommended preliminary courses

None.

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

Upon successful completion of the course, the student will achieve knowledge about:

  • the historical development of transport systems and urbanity
  • the transport planning and policy-making process
  • regulation, ownership and funding structures for transport systems
  • current guidance on transport and land use planning

Skills:

The student is capable of:

  • understanding and explaining why transport planning is a necessary aspect of governance
  • describing the transport policy process and key issues determining policy options
  • interpret different policy options and their implications
  • critically analyzing the development of transport systems

General competence:

The student is capable of:

  • identifying the outcomes of transport management and policy interventions in the field
  • reviewing a range of literature and using scholarly articles to keep up with latest developments in the field
  • working as part of a team to solve a problem
  • presenting results in a scholarly, professional manner through written reports and oral presentations.

Teaching and learning methods

This course will consist of lectures, seminars (including invited lecturers, discussions and presentations) and field studies to provide theoretical content and preliminary hands-on experience.

Course requirements

None

Assessment

Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.

Permitted exam materials and equipment

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
  • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
  • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor håndverk, design og produktutvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner i håndverk, design og produktutvikling
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
  • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
  • kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
  • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet

Examiners

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, prosjekt som arbeidsform og metode, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe

Course contact person

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Undervisningsøvelse for medstudenter i grupper på 3-5 studenter. Tid: 45 minutter pr. gruppe. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å planlegge, gjennomføre, observere og vurdere en undervisning.

Arbeidskrav 2

Individuell dokumentasjon og refleksjon fra pedagogisk praksis med konkrete eksempler som oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering mm. Omfang: 3000 ord +/- 10 % + illustrasjoner, bilder og vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal beskrive, begrunne og reflektere over egen læring knyttet opp mot relevant teori.

Arbeidskrav 3

Individuell dokumentasjon og refleksjon fra 10 dager yrkesfaglig praksis med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon pr. yrke. Omfang: 800 ord pr. dokumentasjon +/-10% + bilder/film mm. Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt i yrkene i utdanningsprogrammet.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen