Programplaner og emneplaner - Student
SLED6000 Skolemiljø og ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- School Environment and Leadership
- Studieprogram
-
Skolemiljø og ledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkesdidaktisk forskning
- har innsikt i begrepene yrkeskompetanse, arbeid, yrke, kontekst, utvikling, didaktikk og yrkesdidaktikk relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av arbeids- og produksjonsprosesser som grunnlag for utdanningsvirksomhet og læreplanarbeid
- kan gjennomføre yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerutdanning
- kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkesdidaktiske feltet
Generell kompetanse
Studenten
kan identifisere og utforske behov for ny yrkesdidaktisk forskning med relevans for yrkesutdanningens og yrkesfaglærerutdanningers kunnskapsgrunnlag
Forkunnskapskrav
Det gis organisert undervisning i form av forelesninger og seminarer. Det er forventet at studentene deltar aktivt i alle deler av undervisningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- Spesialisert innsikt i skolen som sosialt system
- Inngående kunnskap om å avdekke og analysere mobbing og krenkelser
- Dybdeinnsikt i forebyggende tilnærminger til inkludering og skolemiljø
- Avansert kunnskap om forhold som påvirker skolens systematiske arbeid for et trygt og godt skolemiljø
- Inngående kunnskap om håndtering av mobbing og andre krenkelser i elevens læringsmiljø
- Spesialisert innsikt i juridiske og etiske forhold knyttet til mobbing og andre krenkelser, herunder elevens rettsstilling i skolesamfunnet
- Inngående kunnskap om hvordan skoleledere i samarbeid med skolens tilsatte kan utvikle organisasjonen som et profesjonelt lærende fellesskap
- Inngående kunnskap om konflikters natur og proaktiv konflikthåndtering
- Dybdeinnsikt hvordan skoleledere kan øke skolens ledelseskapasitet gjennom distribuert ledelse
Ferdigheter
Studenten kan:
- Iverksette relevante tiltak for å sikre at aktivitetsplikten overholdes
- Lede skolens generelle forbedringsarbeid for et mer inkluderende miljø på en effektiv måte
- Bruke kartleggingsresultater og øvrige data i pedagogisk analyse sammen med tilsatte
- Utvikle skolens systemkapasitet på læringsmiljø og skolemiljø sammen med skoleeier
- Lede praktisk utprøving av tiltak i egen organisasjon og evaluering av disse sammen med tilsatte
- Lede skolens kompetanseutvikling i forebygging og inkluderende læringsmiljø i et profesjonelt fellesskap
- Etablere og opprettholde tillitsrelasjoner til tilsatte, elever og foresatte gjennom egen lederatferd
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Identifisere og forstå utfordringer i skolemiljøet
- Ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i forebygging og håndtering av mobbing og andre krenkelser
- Se sammenhenger mellom lovverket og det systematiske arbeidet for et godt skolemiljø
- Kommunisere med allmennheten og skolens interessenter om forebyggende tilnærminger til skolemiljø, mobbing og krenkelser
Innhold
Emnet har fire delemner som får hovedfokus på hver sin samling.
Deltema I: Avdekke og håndtere mobbing og krenkelser
- Forståelse av mobbing og krenkelser som et sosialt fenomen
- Bruk av spørreundersøkelser, observasjon og intervju for å avdekke mobbing og krenkelser
- Pedagogisk analyse for å finne fram til hva som opprettholder mobbing og krenkelser
- Bruk av forskningsbasert kunnskap for å utvikle tiltak som stopper mobbing
- Implementering og evaluering av tiltak
- Den utfordrende og den gode samtalen med foreldre og elever
- Oppfølgende arbeid etter en mobbesak er avsluttet
- Når mobbing er en del av et mer komplekst system
- Systematikk og samarbeid knyttet til avdekking og varsling
Deltema II: Forebyggende tilnærming til inkludering og skolemiljø
Delemnet består av følgende innholdskomponenter:
- Systematikk og kontinuitet i arbeidet med skolemiljøet
- Skolebasert utviklingsarbeid for trygge og inkluderende skolemiljø
- Arbeid med skolemiljøet i lys av overordnet del av læreplanen
- Relasjonsbasert klasseledelse
- Etablering og opprettholdelse av normer, regler og positive strategier
- Elevers medvirkning i arbeidet med skolemiljøet
- Holdninger, verdier og elevsyn hos de voksne i skoler
- Samarbeid mellom hjem og skole for et inkluderende læringsmiljø
- Utvikling av elevenes forståelse for hva som er krenkende
Deltema III: Håndtering av regelverket
Delemnet består av følgende innholdskomponenter:
- Elevens rettsstilling i skolesamfunnet
- Regelverket som omhandler skolemiljø, krenkelser og mobbing
- Saksbehandling i saker som omhandler skolemiljø og mobbing
- Barns rett til medvirkning
- Aktivitetsplikten og utfordringer knyttet til denne
- Systematikk og samarbeid knyttet til avdekking og varsling
- Organisasjonskommunikasjon intern og eksternt
- Ledelsesintervensjoner i læringsmiljø og skolemiljø
- Fylkesmannen som klageinstans
Tema IV: Balansere kontroll og gjensidig tillit i ledelse
Delemnet består av følgende innholdskomponenter:
- Utvikling av tillit som nettverk: Foreldre-lærere; ledelse-lærere; elever-lærere; foreldre-ledelse; elever-ledelse
- Balansen mellom mikro-styring og investering i utviklingstiltak
- Kjennetegn ved skoler som karakteriseres som profesjonelle fellesskap
- Design av ulike læringsarenaer i skolens organisasjoner
- Mestring som strategi: Individ; gruppe; kollegium
- Konfliktforståelse og konfliktstrategier
- Dialog med skoleeier
- Ledelse som lagarbeid: Distribuert ledelse og utvikling av ledergrupper som læringsarena
- Sosialisering av førstegangsledere
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skriver en individuell fagartikkel med omfang på 4000-6000 ord (forside, abstract, illustrasjoner og referanseliste kommer i tillegg), i skrifttype Times New Roman, i skriftstørrelse 12 og med 1,5 linje- og avsnittsavstand. For kildehenvisninger og sitater, følges APA-stil eller en etablert stilmal fra eget fagfelt.
Teksten skal knyttes til relevante problemstillinger i emnets pensum. Fagartikkelen kan også være knyttet til arbeidet med egen avhandling. Temaet skal godkjennes av emnekoordinator på forhånd. Fagartikkelen må leveres innen seks uker etter endt undervisning.
Ny og utsatt eksamen
Dersom fagartikkelen ikke blir vurdert til bestått, kan studenten levere inn en bearbeidet versjon én gang innen en nærmere fastsatt frist.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter (se punktet Faglig aktivitet og krav til deltakelse nedenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Planlegging og gjennomføring av utprøvingstiltak under observasjon på egen skole. Observasjonen gjennomføres av medstudent. Det ligger til arbeidskravet også å delta som observant for minst én medstudent. Beskrivelse, analyse og vurdering av utprøvingen leveres i et arbeidsnotat i omfang på inntil fem sider (ca. 2000 ord).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil et maksimum av 20 prosent samlet undervisningstid for hvert emne.
Vurdering og eksamen
SLED6000. Skolemiljø og ledelse. 15 stp. Individuell skriftlig hjemmeeksamen. A-F.
Emnet avsluttes med en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Omfang er 4.000 ord (+/ 10%) eksklusiv referanseliste. Varighet: tre arbeidsdager.
Ny/utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Klageadgang
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet er et 5 studiepoengs valgfritt emne i ph.d.-studiet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men er også åpent for andre ph.d.-kandidater og for vitenskapelig tilsatte. Emnet er rettet mot studenter som ønsker en fordypning i yrkesdidaktiske problemstillinger knyttet til utdanningsvitenskap for lærerutdanning i et internasjonalt perspektiv.
Vurderingsuttrykk
Målgruppe
Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.
Opptakskrav
Krav til opptak er fullført femårig masterutdanning (integrert, eller treårig + toårig på totalt 300 studiepoeng) innen lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, utdanningsvitenskap, utviklingsstudier, samfunnsvitenskap eller andre relevante fagområder knyttet til ph.d.- programmet. Mastergraden skal inneholde et større selvstendig arbeid tilsvarende masteroppgave (minimum 30 studiepoeng). Utenlandsk avsluttet mastergrad som tilsvarer minst fire år i det norske utdanningssystemet kan vurderes for opptak (sjekk immatrikuleringsgrunnlag på nettside for Direktorat for høyere utdanning og kompetanse). https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet/lister-og-databaser/generell-studiekompetanse-gsu
Om det blir mange søkere vil studenter ved ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning bli prioritert. Deretter studenter ved andre ph.d.-program, så andre vitenskapelig ansatte ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.
Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til godkjenning av eksamensoppgaven.
Opptakskrav
Opptakskrav
Opptakskrav er fullført og bestått Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 (eller 15+15) studiepoeng i ledelse eller tilsvarende. Med tilsvarende menes for eksempel emner i organisasjon og ledelse og/eller administrasjon og ledelse.
Kvalifiserte søkere må være ansatt som leder i skolen. Ansettelsesforholdet skal dokumenters med oppdatert informasjon fra skoleeier
Målgruppe
Skoleledere som har bestått Nasjonal rektorutdanning eller tilsvarende utdanning i skoleledelse eller utdanningsledelse.