Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4412 Fagfordypning i begynneropplæring 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Early Literacy and Mathematics 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagfordypningen i begynneropplæring (30 studiepoeng) er bygget opp av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i begynneropplæring 1 (tema: Den praktiserende og reflekterende lærer) og Fagfordypning i begynneropplæring 2 (tema: Den forskende og reflekterende lærer).
Et overordnet mål for fordypningen er at studentene skal tilegne seg forskningsbasert kunnskap og utvikle evne til kritisk refleksjon og handlingsrettet lærerkompetanse i arbeidet med begynneropplæring for 1. til 4. trinn. Fordypningen i begynneropplæring skal knytte begynneropplæringens emner til ulike utdannings- og samfunnsmessige kontekster som klasserom, praksisfelt, historiske tradisjoner og samtidskultur.
Tre sentrale temaer i emnet Den forskende og reflekterende lærer er samfunn og utdanning, vurdering og endring og utvikling med relevans for arbeid på 1. - 4. trinn
Forkunnskapskrav
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGSF4100 Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1.
I dette emnet vil studentene få avansert kunnskap om forskning innenfor samfunnsfagdidaktikken, for slik å kunne bygge videre på dette når de så skal skrive en masteroppgave.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og samfunnsnivå
- har inngående kunnskap om fagdidaktisk, pedagogisk og annen relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter
- har utvidet kunnskap om begynneropplæring sett i lys av den digitale samfunnsutviklingen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere teorier og metoder med relevans for begynneropplæring og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring
- kan søke ny kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning, analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier og metoder, bruke slik innsikt i profesjonsutøvelsen og til å reflektere over og begrunne ulike sider ved denne
- kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i opplæringen som ivaretar elevenes behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med relevans for begynneropplæring og videreutvikle egen kompetanse, justere egen praksis og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor begynneropplæring i grunnopplæringen
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Innhold
I dette emnet skal studentene få en grundig innføring i det som skjer på forskningsfronten innenfor samfunnsfagdidaktikken. Artikler fra geografididaktikk, historiedidaktikk og samfunnskunnskapdidaktikk vil bli gjennomgått og diskutert i seminarform.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om geografididaktikk, samfunnskunnskapdidaktikk og historiedidaktikk
- har inngående kunnskap om progresjon i samfunnsfagundervisningen og elevers læring i samfunnsfag
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i samfunnsfag kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i samfunnsfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på avansert nivå anvende prinsipp for masterfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan kritisk bruke forskningsbasert profesjonsrettet kunnskap i samfunnsfag til utforskning av nye problemområder
- skal kunne anvende flere perspektiver i egen praksis, og synliggjøre perspektivrikdom som en ressurs for elevenes samfunnsorientering
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler samfunnsfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med samfunnsfag som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen i samfunnsfag og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se fagplanen.
Vurdering og eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Deltakelse i seminarundervisning
Ferdigheten i å formidle andres og egen forskning på en forsvarlig måte kan best oppøves gjennom dialog og diskusjon.
- Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen. Formålet med arbeidskravet er selvstendig lesning og refleksjon rundt samfunnsfaglige tekster, samt å oppmuntre studentene til aktiv deltakelse. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav, vil det gis en kompensatorisk oppgave.
Skriftlig fagtekst med muntlig framlegg
- Hver student skal formulere en problemstilling og drøfte minst to pensumtekster. Omfang 1500 ord (+/- 10 %) og kildehenvisninger i tråd med APA-stilen. Teksten skal presenteres og drøftes med medstudenter på et eksamensseminar.
- Formålet med arbeidskravet er å trene opp studentenes evne til akademisk skriving og selvstendig refleksjon rundt fagdidaktiske problemstillinger. Arbeidskravet kan danne grunnlag for den individuelle semesteroppgaven.
Merknad
- For studenter på masterprogrammet grunnskolelærerutdanning må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:
- Studentene skal levere et refleksjonsnotat knyttet til praksis. Innholdet for refleksjonsnotatet blir avgjort i samråd mellom studenter og emneansvarlig og kan ta opp tematikker fra begge emnene i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk på 4. studieår.
- For studenter på masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:
- Studentene skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studentene se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
The master's thesis is an independent scientific or industrial project carried out by a student or a group of students (max 2), with a minimal guidance of a faculty member in one of the key subject areas of the Master program in Civil Engineering (MABY) relevant to one of the chosen specialisations: Structural Engineering, Building Technology, Transport Infrastructure Engineering, Geotechnical Engineering and Smart Water Process and Infrastructure Engineering. MABY5900 builds upon the foundational work of MABY5000, and the thesis topic and supervisor are typically chosen during MABY5000, although changes can be made later. Should a change of supervisor be required, the course coordinator for the master's thesis is responsible for assisting the student in identifying and securing a new supervisor. Students who do not take MABY5000, such as those in the Smart Water Process and Infrastructure Engineering specialization, are required to select their thesis topics according to the guidelines specific to their specialization.
The master's thesis can be related to relevant issues within the respective industries or ongoing research projects at the department. Group work (max 2) is encouraged if the master's thesis is related to a large-scale industrial or research project. The master's thesis should adopt a scientific approach, and its results should contribute to the existing body of knowledge or explore innovative methods or topics. Guidelines for master's theses at the Faculty can be found here: Guidelines for master's theses at the Faculty of Technology, Art and Design - Student - minside (oslomet.no)