Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4392 Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Social Studies and Social Studies Education 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelseMasterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2.
I fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk 2 vil studentene få innsikt i nyere samfunnsfagdidaktisk forskning i Norge og internasjonalt. Studiet gir ytterligere fagdidaktisk kvalifisering til arbeidet i grunnskolen samtidig som studentene får anledning til å utvikle sin forsknings- og utviklingskompetanse.
Læringsutbytte
I dette emnet vil studentene stifte kjennskap med regelverket og det velferdsrettslige system som er styrende for profesjonsutøvelsen i praksis. Studentene vil lære om barns rettigheter i samfunnet (velferdsrett), og i familien (barnerett), saksbehandlingsregler for offentlig forvaltning (alminnelig og spesiell forvaltningsrett), og hvordan man går frem når man skal løse rettslige spørsmål (rettskildelære og juridisk metode). Emnet inkluderer innføring i grunnleggende menneskerettigheter, og en innføring i barnevernrett.
Innhold
Norges Lover. Lovsamling for helse- og sosialsektoren. Gyldendal Forlag. Lovsamlingen kan innarbeides etter nærmere retningslinjer. Lovsamlingen kan bli gjenstand for kontroll før, under og etter eksamen. En uriktig innarbeidet lovsamling kan inndras under eksamen. Forsettlige brudd på retningslinjene for innarbeiding vil bli regnet som fusk. Ingen andre papirbaserte eller digitale hjelpemidler er tillatt brukt under eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen forkunnskapskrav
Vurdering og eksamen
Kunnskaper
Studenten
· har bred kunnskap om juridisk metode og rettskildelære, maktfordeling og oppbyggingen av forvaltningen
· har bred kunnskap om rettsprinsipper og grunnbegreper i velferdsretten
· har bred kunnskap om reglene om barnets rett til medvirkning og selvbestemmelse
· har bred kunnskap om reglene om taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett, og avvergingsplikt
· har bred kunnskap om saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak
· har bred kunnskap om barns rett til beskyttelse og omsorg etter FN’s barnekonvensjon, og andre velferdsrettigheter av særlig betydning for barn og unge og deres familier som lever i utsatte livssituasjoner
· har kunnskap om barnelovens regler om foreldreansvar, fast bosted og samvær
· har kunnskap om barnevernlovens utvikling, og hovedinnhold
Ferdigheter
Studenten
· kan identifisere og drøfte rettslige problemstillinger i henhold til juridisk metode
· kan anvende saksbehandlingsregler i barnevernfaglig arbeid
· kan ivareta barnets beste, barns - og foreldres rettssikkerhet, og andre rettsprinsipper i saksbehandlingen
· kan bidra til å sikre at barn (og foreldre) får sine velferdsrettigheter oppfylt
· kan samarbeide med ulike etater innenfor gjeldende regelverk
Generell kompetanse
Studenten
· kan ivareta barnets og familiens rettigheter i møte velferdstjenestene, ut fra kunnskap om rettsreglenes betydning for det barnevernfaglige arbeidet.
· kan presentere, dokumentere, og begrunne valg av saksbehandlingsskritt for å ivareta barn og familiers rettssikkerhet
Hjelpemidler ved eksamen
Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt område innenfor barnehagekunnskap.
Vurderingsuttrykk
For å kunne melde seg opp til avsluttende vurdering i emnet og presentere masteroppgaven må alle arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse være godkjent. Eksamen i alle foregående emner i master i barnehagekunnskap må være bestått.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om et tema med klar relevans for barnehagefeltet
- har god innsikt i kunnskapsgrunnlaget for det aktuelle temaet og kan vurdere dette på en kritisk og systematisk måte
- har kunnskap om planlegging og gjennomføring av et forskningsprosjekt
- har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger
- har inngående kunnskap om akademisk skriving og god henvisningsskikk
Ferdigheter
Studenten
- kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer
- kan avgrense, formulere og operasjonalisere en klar problemstilling
- kan anvende og begrunne valg av forskningsmetode og teoretiske perspektiver i samsvar med forskningsprosjektets problemstilling
- kan orientere seg i litteratur og tidligere forskning som er relevant for forskningsprosjektets problemstilling
- kan begrunne faglige, metodiske og forskningsetiske valg og vurderinger og analysere og diskutere forskningsmaterialet oppgaven bygger på
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid i tråd med forskningsetiske retningslinjer
- kan vise god skriftlig fremstillingsevne og formidle forskningsbasert kunnskap både skriftlig og muntlig
- kan bruke kunnskapen og ferdighetene sine med faglig integritet, kritisk holdning og etisk bevissthet
- kan bidra i utviklingen av kunnskap om barnehagefeltet og av barnehageforskningens metodemangfold