EPN

SKUT4392 Specialisation in Social Studies and Social Studies Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Fagfordypningen i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1 og Fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2.

I fagfordypning i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk 2 vil studentene få innsikt i nyere samfunnsfagdidaktisk forskning i Norge og internasjonalt. Studiet gir ytterligere fagdidaktisk kvalifisering til arbeidet i grunnskolen samtidig som studentene får anledning til å utvikle sin forsknings- og utviklingskompetanse.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap innenfor samfunnsfag og spesialisert innsikt om utvalgte samfunnsgeografiske emner og historiske grunnlagsproblemer

  • har inngående kunnskap til sentrale samfunnsvitenskapelige perspektiver, teorier og metode

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor samfunnsvitenskap

  • kan bruke relevante samfunnsvitenskapelige metoder på en selvstendig måte

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og bruke disse til å strukturere og formulere samfunnsfaglige resonnementer

  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere sentrale fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor samfunnsfag

  • kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske samfunnsfaglige uttrykksformer

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor samfunnsfaget

  • kan bidra til nytenking innenfor samfunnsfaget

Content

Emnet deles i to deler:

  • Geografi med vekt på samfunnsgeografi.

  • Historiske grunnlagsproblemer i teori og metode.

Teaching and learning methods

Seminarbasert undervisning der vi drøfter faglitteraturen og problemstillinger knyttet til denne. Pensum til hver undervisningsgang er i gjennomsnitt 100 sider. Noen studenter har hovedansvar for å presentere artikkelen.

I løpet av semesteret skal studentene også presentere foreløpig problemstilling, metode og teori for masteroppgaven.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. 

 

Deltakelse i seminarundervisning 

Ferdigheten i å formidle andres og egen forskning på en forsvarlig måte kan best oppøves gjennom dialog og diskusjon. Hver student skal derfor delta aktivt med forberedte innlegg til diskusjon i minst 8 seminarer.

Formålet med arbeidskravet er selvstendig lesning og refleksjon rundt samfunnsfaglige tekster, samt å oppmuntre studentene til aktiv deltakelse. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav, vil det gis en kompensatorisk oppgave.

 

Skriftlig fagtekst med muntlig framlegg 

Hver student skal formulere en problemstilling og drøfte minst to pensumtekster. Omfang 1500 ord (+/- 10 %) og kildehenvisninger i tråd med APA-stilen. Teksten skal presenteres og drøftes med medstudenter på et eksamensseminar. 

Formålet med arbeidskravet er å trene opp studentenes evne til akademisk skriving og selvstendig refleksjon rundt fagdidaktiske problemstillinger. Arbeidskravet kan danne grunnlag for den individuelle  semesteroppgaven. 

Assessment

Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave, i form av en fagartikkel, på 6000 ord +/- ti prosent. Studentene formulerer selv en problemstilling og belyser denne gjennom relevant pensum og annen faglitteratur. Problemstillingen skal fundamenteres i ett eller flere av temaene og diskusjonene på masterundervisningen i vårsemesteret. Fagartikkelen skal være en teoretisk gjennomgang av relevant litteratur.

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan fagartikkelen omarbeides.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.