EPN-V2

SKUT4324 Specialisation in Physical Education and Physical Education Didactics 2 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Revisjon av emneplan godkjent av utdanningsutvalget 24. januar 2022.

Fagfordypningen i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene

er Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 (SKUT4323) og Fagfordypning i kroppsøving

og kroppsøvingsdidaktikk 2 (SKUT4324). Til sammen skal emnene gi studentene avansert kompetanse

knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk.

SKUT4324 bygger videre på SKUT4323 og skal gi studentene inngående kunnskap om teoretiske

perspektiver på bevegelse, fysisk aktivitet, kropp og læring. Emnet fokuserer på kroppslige læring,

inkludering og mangfold..

Learning outcomes

The essay will be graded by the course lecturers.

Content

All læring i kroppsøving er preget av kroppslig erfaring. Det legges derfor vekt på teoretiske perspektiv

som drøfter forholdet mellom kropp og læring. Emnet belyser også kroppens sentrale betydning i

identitetsarbeid, og det fokuseres på hvordan kroppsøvingsundervisningen kan tilpasses alle elevers

forutsetning og behov. I denne sammenheng diskuteres det hvordan kroppsøvingsfaget kan tilpasses et

samfunn preget av mangfold.

Teaching and learning methods

Professor Asbjørn Røiseland og instituttleder Ingvild Reymert, begge SAM, Handelshøyskolen

Course requirements

The target group for the course are candidates from the PhD programme in Social Science, business administration, innovation and governance.

Assessment

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem

perspektiver og kontraster og å se sammenhenger mellom tematikkene i emnet.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tilgjengelig.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for

oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.