Programplaner og emneplaner - Student
SKOMPPRA20 Sykepleie til mennesker med psykiske lidelser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing Persons with Mental Health Problems
- Studieprogram
-
Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØSKompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The Teaching of German as a Foreign Language in Norwegian Secondary Education is a blended learning course with digital learning combined with two periods of campus training one in Oslo and one at Pädagogische Hochschule Freiburg, Germany. Between the face-to-face sessions, there will be online training, with self-paced weekly modules accompanied by regular virtual meetings with teachers and other group members.
There will be weekly virtual sessions in language learning as well as sessions in linguistics and didactics. Some parts of the digital and interactive resources will be based on the platform Dhoch3 (DAAD).
There will be weekly exercises to be completed online as well as the opportunity to interact with other group members and teachers on the platform.
Forkunnskapskrav
Language of instruction: Norwegian
The purpose of this course is to develop the students’ practical competence in individually-adapted psychomotor physiotherapy. The students’ treatment skills are the main focus of the course, where it is important that the physical and verbal ways in which they approach the patient complement each other. The current clinical picture shows an increasing proportion of patients with chronic and complex conditions. The course has a focus on patient-oriented treatment and what treatment and improvement can mean to this group of patients. Students will also look at the body-mind dualism. The physiotherapist’s role in mental health work is highlighted through observation training.
Læringsutbytte
Examination support material is permitted in part 1 of the exam.
Arbeids- og undervisningsformer
Ressursforelesning, seminar, simulering og ferdighetstrening, nettbaserte arbeidsformer, observasjonspraksis, selvstudier og gruppearbeid. Emnet vil være samlingsbasert på campus og bestå av tre samlinger à 1 uke, med noen ukers mellomrom. Det vil videre settes opp- to tre dager for simulering og for praktisk test, og en uke til observasjonspraksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- German Language and Culture (B1+) and Academic German
-
Teaching Pronunciation
- Methodology and Didactics of Phonetics in German as a Foreign Language
- The Impact of Phonological Awareness on the Acquisition of Written Language
- Types of Activities when Teaching Pronunciation
-
Teaching Foreign Languages
- Acquisition of German as a foreign/third language
- Use of Language Portfolios in Class
-
Digital Education and Pluriliteracies
- Pluriliteracies Approach to Teaching for Learning
- Language Learning with Digital Media
-
Teaching Skills
- Reading and Listening Comprehension in German as a Foreign Language
- Developing Speaking and Writing Skills in Class
- Teaching the grammatical, lexical and sound system of German as a Foreign Language
- Job-related Project
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til politiske føringer for og organiseringen av karriereveiledning i Norge og andre land
- har grunnleggende kunnskap om fasene i utviklingsarbeid og endringsprosesser
- har systemforståelse for utdanningsstrukturer og arbeidslivet
- har kunnskap om utfordringer knyttet til mangfold og utenforskap
Ferdigheter
Studenten
- kan initiere og lede gruppeprosesser
- kan identifisere relevante samarbeidspartnere for karriereveiledning og utvikle funksjonelle nettverk
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid i karriereveiledningsfeltet
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk og etisk refleksjon over egen rolle og kompetanseutvikling som profesjonsutøververdsetter brukermedvirkning og bruker funksjonelle nettverk med relevante samarbeidspartnere for å legge til rette for karriereutvikling og livslang læring
- holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt refleksjonsnotat knyttet til emnets tema. Omfang 300-400 ord eller videologg på 2-3 minutter.
- Studentene skal i grupper på 2-4 studenter planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Dette dokumenteres på følgende måter:
- Utforme prosjektskisse og problemformulering. Skriftlig oppgave, omfang 400-800 ord
- Presentere resultater og erfaringer fra utviklingsarbeidet for medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Muntlig framlegg, 15-20 minutter pr gruppe
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Vurderingsuttrykk
Emnet omfatter fordypning i operatørfunksjonen i medisinsk nødmeldetjeneste. Det legges vekt på kunnskap om kommunikasjon og beslutningstaking, for å sikre samhandling og gode pasientforløp.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt.
Emneoverlapp
SYKKPRA50x, SYKPRA50x, SYKDPRA50 og SKOMPRA20 er fullt overlappende.