EPN

SKOMPDPRA20 Sykepleie til mennesker med psykiske lidelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing Persons with Mental Health Problems
Studieprogram
Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS - desentralisert
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten lære om psykisk helsearbeid, relasjonelle ferdigheter og hvilke faktorer som fremmer og hemmer psykisk helse for individ og grupper. Menneskets ressurser og muligheter, men også deres sårbarhet som enkeltindivid er i fokus. De nære relasjoners betydning og samfunnets påvirkningskraft er viktig for psykisk helse og vektlegges i emnet. Dette inkluderer pasientfenomener som håp og håpløshet, smerte og lindring, utmattelse og energi.  

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

 

Kunnskap 

Studenten  

  • kan presentere psykisk helsearbeid i et historisk perspektiv 
  • kan gjøre rede for ulike teoretiske perspektiver på psykiske lidelser og psykisk helsearbeid: relasjonens betydning, yrkesetikk, estetikk, verdighet og integritet i samhandling med pasient og pårørende 
  • kan drøfte hvordan psykoser, personlighetsforstyrrelser, angst, stemningslidelse og rusavhengighet kan påvirke pasientenes grunnleggende behov og selvforståelse  
  • kan gjøre rede for psykiske- og psykososiale utfordringer hos flyktninger og innvandrere: traume, tap, sorg og identitet 
  • kan beskrive hvordan stigma, ekskludering, diskriminering og rasisme kan påvirke psykiske og psykososiale helse 
  • kan vurdere hva som hemmer og fremmer kommunikasjon og hvordan uhelse og manglende behovstilfredstillelse har innvirkning på profesjonelle relasjoner  
  • kan redegjøre for mestringsstrategier og begreper som bedringsprosesser, brukermedvirkning, recovery og empowerment  
  • kan gjøre rede for hvordan ulik forståelse av psykisk helse, sykdom og behandling, og hvordan sykepleier kan møte pasienter på en kultursensitiv måte 
  • kan forklare hvordan helse- og sosialpolitikk, inkludert gjeldende myndighetskrav og tvangsbestemmelser kan ha betydning for utøvelse i psykisk helsearbeid  
  • kan drøfte sosiale og helsemessige problemer inkludert omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer og kan identifisere og følge opp mennesker med slike utfordringer, samt kunne sette inn nødvendige tiltak og/eller behandling, eller henvise videre 

 

Ferdigheter 

Studenten  

  • kan anvende sentrale miljøterapeutiske prinsipper, relevante kartleggingsverktøy relatert til pasienter med psykiske lidelser og/eller rusavhengighet 
  • kan integrere kunnskaper fra sykdomslære og farmakologi i sykepleie til pasienter med psykisk lidelser og/eller rusavhengighet 
  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende  
  • kan etablere, opprettholde og avslutte relasjoner i faglig- og profesjonell kontekst 
  • kan anvende gjeldende dokumentasjonsverktøy med utgangspunkt i en helhetlig forståelse 
  • kan fortløpende vurdere situasjoner som innebærer risiko for pasienter og/eller ansatte, og forebygge uønskede hendelser  
  • kan vise veiledningsferdigheter, samt motta og nyttiggjøre seg feedback på egen atferd  

 

Generell kompetanse  

Studenten  

  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusavhengighet 
  • kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder, og kan ta initiativ til dialog om implementering om ny kunnskap og nye arbeidsmetoder 

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier i helse og omsorgsektor i en kommune i Nordland, digitale læringsressurser, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, seminarer, veiledning og selvstudier.

Studentene gjennomfører først ca. 2 uker med digital, teoretisk undervisning som forberedelse, før 8 uker praksis med direkte pasientkontakt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • Tilstedeværelse i obligatoriske aktiviteter, 90 % i praksisstudier 
  • Deltakelse på seminarer, obligatorisk 80 % tilstedeværelse på seminarer. Medstudentrespons 
  • Simulering, relasjonelle ferdigheter og samhandling 
  • Refleksjonsoppgave, individuell oppgave om etikk, makt og lovverk relatert til egen erfaring i praksisstudiene. Omfang 1000 ord (+/- 10 %) 

Vurdering og eksamen

Vurdering i praksis 

Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, den løpende vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis. 

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-ikke bestått.

Sensorordning

Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. 

Emneoverlapp

SKOMPDPRA20, SKOMPPRA20, SYKKPRA50 og SYKPPRA50 er 100 % overlappende.