EPN-V2

SKOMP3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's Thesis
Studieprogram
Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS
Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Forkunnskapskrav

Grade scale A-F.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om sykepleiers rolle og ansvar innenfor et utvalgt fordypningsområde
  • har bred kunnskap om sykepleieforskning og annen relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde

Ferdigheter

Studenten

  • kan definere kliniske problemstillinger som er relevante for fagutvikling i sykepleie
  • kan gjennomføre systematisk litteratursøk
  • kan avklare begrep, kan analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
  • kan gjennomføre en selvstendig, avgrenset litteraturstudie under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan presentere fagstoffet på en selvstendig, logisk og systematisk måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og argumentere for styrker og svakheter ved løsning eller belysning av valgte fordypningstema
  • kjenner til yrkesetiske problemstillinger og kan bidra til planlegging av fagutvikling i klinisk praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer, veiledning, og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet omfatter fordypning i hvordan utforming av objekter kan redusere funksjonsproblemer. Det legges vekt på kartlegging, analyse, praktisk utprøving og evaluering av løsninger på individ- og tjenestenivå.

Vurdering og eksamen

Studenten må ha bestått VETEK6000.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om individuell tilrettelegging, tilgjengelighet og kompenserende teknologi
  • har inngående kunnskap om teknologi og teknikker i en samfunnsmessig kontekst som er relevante for individuell tilrettelegging og tilgjengelighet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere faglige og etiske problemstillinger knyttet til tilgjengelighet, tilrettelegging og universell utforming for personer med nedsatt funksjon
  • kan identifisere, analysere, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet individuell tilrettelegging, både til spesialister og allmennheten
  • kan kritisk vurdere etiske problemstillinger knyttet til individuell tilrettelegging og tilgjengelighet
  • kan bidra til kunnskapsutvikling og innovasjon i samarbeid med brukere, tjenesteapparat, forsknings- og utviklingsmiljøer og næringsliv

Vurderingsuttrykk

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, skriftlige oppgaver og selvstudier.

Studentene starter det konkrete arbeidet med prosjektoppgaven i løpet av den første samlingen. De oppfordres til å tenke på aktuelle problemstillinger mens de tar VETEK6000. Studenten får veiledning på prosjektoppgaven både på samlingene og i begge mellomperiodene.

Sensorordning

Admission to the Master's programme.

Emneoverlapp

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has knowledge of

  • the philosophical underpinnings of scientific research
  • various theories and methods in science and design research
  • ethical implications of scientific and professional work

Skills

The student is able to

  • plan and complete their own research projects
  • identify, discuss and evaluate relevant research theories and methods
  • integrate academic scientific methods and coherence in practice based and creative research

General competence

The student

  • has a developed understanding of academic and practical design research and its relevance to practice
  • -can contribute to collaboration for the sustainability goals