EPN-V2

SKOMP1000 Sykepleiens faglige og samfunnsvitenskapelige grunnlag Emneplan

Engelsk emnenavn
The Profession of Nursing and Social Science
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:

    • Simulering palliasjon.
    • Innovasjon og tjenesteutvikling - deltagelse i workshop knyttet til nytenkning og innovasjonsprosesser.
    • Gruppeoppgave (3-5 studenter) - basert på læringsutbytter i emnet utarbeider gruppen en prosjektbeskrivelse knyttet til sykepleie i private hjem eller i omsorgsboliger. Omfang 1000 ord +/- 10 %. Basert på prosjektbeskrivelsen lager gruppen en poster som presenteres på et seminar før sluttvurderingen.
  • Forkunnskapskrav

    Ikke relevant.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan beskrive sykepleie som fag, profesjon og vitenskap
    • kan gjøre rede for sykepleiens historie og tradisjon
    • kjenner til vitenskapsteori, forskningsetikk og ulike forskningsmetoder
    • kan forklare kunnskapsbasert praksis
    • kjenner til fag- og forskningskritiske debatter
    • kan drøfte etisk teori og yrkesetiske prinsipper
    • kan referere til helse og sosialpolitikk, inkludert gjeldende myndighetskrav, tvangsbestemmelser og lover og forskrifter
    • kan beskrive velferdsstatens utvikling og se sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og individuelle helse- og sosialproblemer
    • kan gjøre rede for pasientsikkerhet og kvalitet innenfor nivåene i helsetjenesten
    • kan gjøre rede for det kulturelle mangfold i Norge, inkludert samenes status som urfolk
    • kan begrunne sin profesjonelle kommunikasjon i ulike relasjoner

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan søke, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger muntlig og skriftlig i tråd med kunnskapsbasert praksis
    • kan dokumentere sykepleie på en faglig forsvarlig og juridisk måte
    • kan anvende oppdatert kunnskap om helse og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
    • kan anvende teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle fagstoff om helseforvaltning og helse- og sosialkunnskap, muntlig og skriftlig
    • kan planlegge og gjennomføre selvstendige vurderinger av sykepleiebehovet til mennesker med urfolks- og minoritetsbakgrunn
    • kjenner til kvalitetsutfordringer på system- og/eller oppgavenivå som krever innovasjon
    • kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretagelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger og prinsipper
    • kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

    • 80 % tilstedeværelse på timeplanlagt aktiviteter merket obligatorisk
    • Studieoppgave 1

    Sykepleiens faglige grunnlag

    1a) Fokus på etikk

    Gruppeoppgave/individuell oppgave Gjennomføring av etisk refleksjon i grupper med påfølgende individuelt refleksjonsnotat. Omfang 1000 ord (+/- 10 %).Tilbakemelding fra lærer underveis. Oppgavene legges fram og diskuteres i studiegruppen med studiegruppeveileder tilstede

    1b) Fokus på kunnskapsbasert praksis

    Gruppeoppgave. Besvarelsen skal legges fram ved bruk av mal for oppgaven på et seminar. Omfang 1000 ord (+/- 20 %)

    • Studieoppgave 2

    Helseforvaltning, helse- og sosialpolitikk.

    2a) Fokus på helse og sosialrett

    Individuelt fagnotat. Omfang 1000 ord (+/- 10 %)

    2b) Fokus på oppbygging og organisering av helse- og omsorgstjenesten

    Individuell elektronisk flervalgstest. 100 % riktig, innlevert til fastsatt tid.

  • Vurdering og eksamen

    Emnet 2a gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner, med fokus på kunnskap om profesjonskvalifisering, læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning, på kritisk analyse og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet til praksislærerfunksjonen og veiledning av nyutdannede lærere står sentralt. I studiet vektlegges dessuten skolen som læringsarena.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Opptak på programmet.

  • Vurderingsuttrykk

    Kunnskaper

    Studenten har

    • inngående kunnskap om læreres profesjonskompetanse som grunnlag for utøvelse av veilederfunksjonen i møte med lærerstudenter og nyutdannede lærere
    • avansert kunnskap om teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning som fagområde
    • avansert kunnskap om veiledning i ulike sider ved profesjonskompetanse i skolen
    • avansert kunnskap om vurdering av studenters og nyutdannedes profesjonelle utvikling
    • inngående kunnskaper om skolen som læringsarena

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • selvstendig anvende kunnskap om læreres profesjonskompetanse for å planlegge, begrunne, gjennomføre og analysere veiledningssamtaler og veiledningsforløp for å fremme studenters og nyutdannedes læring
    • analysere og anvende eksisterende teorier og metoder innenfor pedagogisk veiledning
    • gjennomføre formativ og summativ vurdering av studenters oppnåelse av læringsutbytte i praksisperioder og kritisk analysere og vurdere studenters og nyutdannedes profesjonelle utvikling

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • selvstendig planlegge, gjennomføre og evaluere studenters og nyutdannedes læringsprosesser med utgangspunkt i lærerutdanningens og skolens mandat
    • reflektere kritisk over veiledningens bidrag til studentens og den nyutdannedes profesjonelle utvikling
    • anvende sine kunnskaper og ferdigheter om veiledning på nye områder i skolen som grunnlag for å utvikle kvalitet i den pedagogiske praksisen
    • bidra til utvikling og kritisk refleksjon om veilederen som en viktig aktør i lærerutdanning og praksisfelt
  • Sensorordning

    Se informasjon i programplanen.

    Praksis

    Studentene må gjennomføre veiledning på egen arbeidsplass som del av studiet.

  • Emneansvarlig

    Arbeidskrav

    Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver på egen arbeidsplass og i basisgruppa som skal dokumenteres etter gitte kriterier. Dokumentasjonen danner utgangspunkt for arbeidskrav gjennom studiet. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet. Nærmere informasjon om arbeidskravene utleveres i løpet av studiet.

    Individuelle arbeidskrav

    • Studenten skal lage en didaktisk plan for et veiledningsforløp for studenter eller nyutdannede. Planen dokumenteres i en fagtekst med omfang 1500 ord +/- 10%, og presenteres muntlig på samling etter gitte kriterier.
    • Arbeidsoppgave som bygger på erfaringer fra veiledning. Valgfri dokumentasjonsform (skriftlig notat 3-5 sider, podkast 10-15 minutter, film 5-10 minutter, eller digital historiefortelling e.l.) som utføres etter nærmere kriterier. Oppgaven presenteres muntlig for en gruppe medstudenter.
    • Gjennomføre enten én observasjon av veiledning av studenter/nyutdannede individuelt eller i gruppe (30-45 minutter) eller ett intervju med studenter/nyutdannede om veiledningserfaringer (om lag 30 minutter). Dette danner så utgangspunkt for innledning til en faglig diskusjon i basisgruppa og med kollegaer på egen arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres med et skriftlig notat med faglige refleksjoner over diskusjonene. Omfang 1500 ord +/- 10 %

    Gruppearbeidskrav

    • Basisgruppa holder et framlegg for medstudenter over et selvvalgt tema knyttet til studiets innhold. Varighet 20-30 minutter. Basisgruppa leverer et fellesnotat som grunnlag for fremlegget, omfang om lag 350 ord. Temaet belyses med pensumlitteratur.

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    I tråd med studiets arbeids- og undervisningsformer er det obligatorisk deltakelse på samlinger. I tillegg er det to obligatoriske møter (fysisk eller digitalt) mellom hver samling i basisgruppene.

    For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

  • Emneoverlapp

    Individuell muntlig eksamen med omfang om lag 30 minutter. Eksamen består av to komponenter. Komponent 1 er en forberedt del på om lag 10 minutter. Komponent 2 er en fagsamtale om sentrale temaer i emnet på om lag 20 minutter.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.