Programplaner og emneplaner - Student
SKOMP1000 Sykepleiens faglige og samfunnsvitenskapelige grunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Profession of Nursing and Social Science
- Studieprogram
-
Kompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØSKompletterende utdanning for sykepleiere med utdanning fra land utenfor EU/EØS
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten lære om sykepleiefagets historikk, idegrunnlag, kunnskapsbasert praksis, kulturforståelse, yrkesetikk, stats og kommunalkunnskap samt helse- og sosialpolitikk. Dette danner grunnlag for sykepleierens oppgaver i kommune- og spesialisthelsetjenesten.
Forkunnskapskrav
Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.
Grunnskolen skal skape læringssituasjoner på ulike arenaer som gir alle elever mulighet til utvikling og læring ut fra egne forutsetninger. Norske klasserom reflekterer et samfunn i rask endring som er preget av mangfold både ut fra sosioøkonomisk bakgrunn, kultur, språk, kjønn, og funksjonalitet. For å imøtekomme den enkelte elevs ulike forutsetninger i skolens mangfold kreves det at læreren utvikler relevant kompetanse individuelt og i skolens profesjonsfellesskap, med hensyn til arbeid i klasserommet og samarbeid med hjemmet.
Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk tematiserer muligheter og utfordringer, i klasserommet, med særlig vekt på utvikle strategier for å støtte elevenes læring og utvikling faglig og sosialt. I tillegg er sentrale tema i fordypningen knyttet til utvikling av lærerens endringskompetanse og evne til å samarbeide internt i profesjonsfellesskapet og med andre relevante profesjoner.
Læringsutbytte
Se opptakskrav i programplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskapsoversikt om inkludering og mangfold på samfunns- og skolenivå
- ha oppdatert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i samfunnet og barn - og unges deltakelse på ulike sosialiseringsarenaer
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- har god kunnskap om relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
- har god kunnskap om ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- har god kunnskap om ulike veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere, analysere og reflektere over utfordrende klasseromssituasjoner i lys av det mangfoldige samfunnet og elevenes ulike forutsetninger
- reflektere over hvordan samfunnbetingelser påvirkes barn - og unges muligheter for inkludering
- kan diskutere og reflektere over relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
- gjennomføre prosesser relatert til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- benytte veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene i emnet
- har evne til å reflektere over egen profesjonell utvikling
- kan samarbeide om endrings- og utviklingsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
I undervisningen anvendes individuelt arbeid med pensumlitteratur, kollokviegrupper, oppgavearbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Studentene forventes å engasjere seg aktivt i studentfellesskapet gjennom drøftinger, framlegg, analyse av utfordrende arbeidssituasjoner og begrunnede valg av mulige handlemåter. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats.
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:
Arbeidskrav 1
Ledelse av casebasert dialogseminar. Studentene utarbeider individuelt eller parvis et case basert på pensumlitteratur ca. 300 ord +/- 20 %.
Arbeidskrav 2
Fagnotat knyttet til gjennomført casebasert dialogseminar. Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav 3
Studenten gjennomfører en samtale (ca. 20 minutter) med en lærer i grunnskolen knyttet til et selvvalgt tema i emnet. På bakgrunn av referat fra samtalen skriver studenten et fagnotat 1000 ord +/- 10%.
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student can:
- explain digital competence and innovation processes in healthcare, as well as how technological solutions can affect service delivery
Skills
The student can:
- contribute to the idea development of service innovation based on health technology or assistive technology, and plan for active user involvement
- collaborate interprofessional and across levels in idea development within health technology or assistive technology
General Competence
The student can:
- reflect on potential benefits and challenges, including ethical dilemmas, of implementing health technology and assistive technology in health services
- reflect on responsible use of artificial intelligence in learning and service delivery
Vurderingsuttrykk
Lectures, group work, seminars, and self-study. The students will work on a group-based project assignment throughout the course, which includes health technology or assistive technology. Feedback from the course instructor and fellow students.
Sensorordning
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen
Emneansvarlig
All aids are permitted.
Emneoverlapp
Pass - Fail