EPN-V2

SFV5100 Digital revolution? Social science perspectives on technology in the health and social care sector Course description

Course name in Norwegian
Digital revolusjon? Samfunnsvitenskapelige perspektiv på teknologi i helse- og sosialsektoren
Study programme
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
Master´s Programme in Pharmacy
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-time
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

The student must have been admitted to the study programme.

Required preliminary courses

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge and general competence:

Knowledge

The student can

  • explain relevant concepts in biocompatibility and dental biomaterials
  • explain the main reasons for toxicological and allergic reactions, as well as the general side effects dental materials can trigger in patients and dental health personnel
  • describe the risk that dental biomaterials may trigger biological reactions in the form of allergies, toxicity and side effects
  • describe biochemical processes in the body that can explain unwanted biological reactions caused by dental materials
  • describe measures for reducing the risk of negative biological reactions in patients when producing oral prosthetics solutions
  • explain how leakage of substances and degradation components from dental biomaterial can lead to unwanted biological reactions
  • explain the consequences incorrect treatment and composition of materials can have for biocompability
  • describe the risk of possible health problems in connection with short-term and long-term occupational exposure to dental materials
  • explain the most common routes of exposure and how to best protect again exposure
  • explain national and international regulatory requirements and standards that apply to dental biomaterials
  • explain environmental considerations relating to the extraction and disposal of substances included in dental materials

General competence

The student can

  • critically explain the choice of materials on the basis of research and material science principles
  • reflect on environmental aspects related to the extraction and disposal of substances included in dental materials
  • use, store and dispose of relevant dental technology materials, chemicals and equipment with regards to health, safety and the environment (HSE) in the laboratory

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om tilsiktede og utilsiktede konsekvenser av digitaliseringsprosesser
  • inngående kunnskap om sentrale samfunnsmessige utfordringer og muligheter ved implementering av ny teknologi 
  • fordypet innsikt i ulike teoretiske perspektiver på teknologi og digitalisering

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere komplekse utviklings-, implementerings- og bruksprosesser
  • identifisere utfordringer og muligheter ved implementering av konkrete nye teknologier
  • anvende ulike analysestrategier for å studere teknologi og digitalisering i velferdsstatens helse- og sosialtjenester

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • tenke kritisk om utvikling, implementering, regulering og bruk av teknologi
  • forstå hvilken rolle samfunnet spiller for teknologiutviklingen, og rollen teknologi spiller på samfunnsutviklingen
  • bidra kritisk og konstruktivt i endringsprosesser hvor teknologi skal inn i helse- og sosialtjenester

Teaching and learning methods

The following must have been approved in order for the student to take the exam:

  • a minimum attendance of 90 % at demonstration lectures and lab exercises
  • a minimum attendance of 80 % in skills training, seminars and compulsory supervision

Course requirements

Årsstudiet i medier og kommunikasjon retter seg mot

  • søkere som ønsker et utgangspunkt for ulike typer medierelevant arbeid i offentlig og privat sektor, eller videre studier
  • allmenn- og grunnskolelærerstudenter som ønsker medier og kommunikasjon som skolerelevant fag

Assessment

Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.

Permitted exam materials and equipment

None

Grading scale

Årsstudiet i medier og kommunikasjon som selvstendig enhet skal gi et grunnleggende utgangspunkt for ulike typer medierelatert arbeid i privat og offentlig sektor, eller som et utgangspunkt for videre studier.

Kunnskaper

Kandidaten har

  • grunnleggende teoretiske kunnskaper om medier, medienes makt og betydning for individ (kjønn, identitet, tilhørighet), kultur, samfunn og globale prosesser
  • grunnleggende kunnskaper om medieproduksjon i tekst/lyd/bilde

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • skape, presentere og formidle kreativt i ulike tekst-, lyd- og bildemedier
  • analysere og vurdere ulike medietekster
  • arbeide med språklig kommunikasjon og språklig påvirkning
  • arbeide reflektert med informasjons- og kommunikasjonsetiske problemstillinger på individuelt, nasjonalt og globalt nivå

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • reflektere kritisk og etisk over ulike typer medierelatert arbeid

Examiners

Studiet er ettårig. Studentene går i de fleste emner sammen med første studieår av bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Alle de fire emnene i studiet er obligatoriske.