Programplaner og emneplaner - Student
SFV5000 Juss i barnevern og sosialfaglig arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Law in Child Welfare and Social Work
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeids- og undervisningsformer knyttet til deleksamen 2 (FoU-oppgaven)
Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.
Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet. Sentrale temaer for denne undervisningen er
- utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
- seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
- forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
- skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket
Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.
FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.
Forkunnskapskrav
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav".
Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 4. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før deleksamen 1 kan avlegges:
- To skriftlige gruppeinnleveringer knyttet til faglige og didaktiske temaer i emnet, omfang på omtrent ti sider hver.
- En videoinnlevering i gruppe på ca. ti minutter med skriftlig refleksjonsnotat på 400 ord +/- ti prosent.
- To skriftlige gruppeinnleveringer med omfang på omtrent 15 sider hver, basert på analyse og drøfting av elevarbeid samlet inn fra praksisfeltet basert på relevant faglig teori i emnet.
- En muntlig gruppefremføring på ca. 15 minutter basert på aktuelle forskningsartikler fra emnet samt et refleksjonsnotat på 400 ord +/- ti prosent. Siden emnet er forskningsbasert, vil artikler som blir valgt til dette arbeidskravet kunne variere, dette for at vi hele tiden skal kunne være oppdatert på nyere forskning på feltet.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før deleksamen 2 (FoU-oppgaven) kan leveres til sensur:
- Innlevering av et notat på 400 ord +/- ti prosent om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
- Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- ti prosent.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse knyttet til FoU-oppgaven:
- Deltakelse på undervisning om utdanningsvitenskap og metode, forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
- Deltakelse på undervisning i akademisk skriving og IKT.
- Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
- Deltakelse på delingskonferanse med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om sentrale barnevernrettslige og sosialfaglige tema og problemstillinger, og god oversikt over relevant forskning og aktuelle politiske dokumenter på feltet
- inngående kunnskap om juridisk metode og relevante rettskilder, herunder EMK og FNs barnekonvensjon
- avansert kunnskap om det materielle innholdet i sentrale rettsregler, som inngrepsvilkår og saksbehandlingsregler
- inngående kunnskap om de rettslige rammene for tverretatlig samarbeid og kontakt, som andre etaters lovpålagte ansvar, reglene om taushetsplikt, opplysningsplikt og avvergeplikt
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og analysere juridiske problemstillinger i en konkret sak/tekst med utgangspunkt i juridisk teori og andre relevante rettskilder
- anvende juridisk metode og relevante rettskilder selvstendig i løsningen av konkrete rettsspørsmål og begrunnelser, saksframlegg mv
- beherske og benytte juridiske begreper i det daglige arbeidet
- kombinere juridisk og barnevern-/sosialfaglig skjønnsutøvelse på en selvstendig måte
- skille mellom faktum og juss i redegjørelser for et saksforløp, begrunnelser for vedtak, saksframlegg for fylkesnemnda mv
- anvende juridisk kunnskap i beslutningsprosesser i barneverntjenesten og andre sosialfaglige tjenester, overfor samarbeidspartnere og beslutningsorganer
- anvende kunnskap om rettsreglene for best mulig å sikre at rettssikkerheten til barn og foreldre ivaretas i alle faser i en sak.
Generell kompetanse
Studenten har
- avansert forståelse for barnevernets og andre sosialfaglige tjenesters rolle i samfunnet generelt, og spesielt overfor øvrig forvaltning og rettslige aktører
- kan analysere, reflektere og forholde seg kritisk til egen profesjonsutøvelse i lys av rettskildene
- kan bidra til nytenkning og til innovasjon for å videreutvikle den juridiske kompetansen på egen arbeidsplass
- kan oppdatere og videreutvikle sin juridiske kunnskap innenfor hele det velferdsrettslige området
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsformene består av en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, ferdighetstrening og plenumsdiskusjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Se fagplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Småbarnspedagogikk (30 studiepoeng) inngår som del av tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng). Emnet er samlingsbasert og går over to semestre med eksamen siste semester. Gjennom studiet får studentene oppdatert kunnskap i sentrale fagområder som samsvarer med rammeplan for barnehagen.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.