Programplaner og emneplaner - Student
SFV5000 Law in Child Welfare and Social Work Course description
- Course name in Norwegian
- Juss i barnevern og sosialfaglig arbeid
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet skal gi studentene god kunnskap om juridisk metode, rettskilder, rettsanvendelse og skjønnsutøvelse i barneverntjenesten og det øvrige sosialfaglige feltet. Tema som behandles omfatter blant annet kravet til forsvarlig saksbehandling, forholdet mellom faktum og skjønn, tverretatlig samarbeid og taushetspliktreglene, barnevern over landegrensene, tvangsinngrep og menneskerettigheter. Emnet legger opp til å implementere studentenes egne praksiserfaringer gjennom arbeidet med oppgaver og annen aktivitet i undervisningen.
Emnet består av tre bolker: 1. Juridisk metode og rettsanvendelse i barneverntjenesten 2. Taushetspliktreglene og tverretatlig samarbeid 3. Barnevern, sosialt arbeid og menneskerettigheter
Undervisningsspråk er norsk.
Required preliminary courses
Emnet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.
Emnet går over et semester med omlag en kveld i uken. Den omfatter ca. 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg. Det foretas en kontinuerlig prosessvurdering av studiet i dialog mellom faglærere og studenter.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om sentrale barnevernrettslige og sosialfaglige tema og problemstillinger, og god oversikt over relevant forskning og aktuelle politiske dokumenter på feltet
- inngående kunnskap om juridisk metode og relevante rettskilder, herunder EMK og FNs barnekonvensjon
- avansert kunnskap om det materielle innholdet i sentrale rettsregler, som inngrepsvilkår og saksbehandlingsregler
- inngående kunnskap om de rettslige rammene for tverretatlig samarbeid og kontakt, som andre etaters lovpålagte ansvar, reglene om taushetsplikt, opplysningsplikt og avvergeplikt
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og analysere juridiske problemstillinger i en konkret sak/tekst med utgangspunkt i juridisk teori og andre relevante rettskilder
- anvende juridisk metode og relevante rettskilder selvstendig i løsningen av konkrete rettsspørsmål og begrunnelser, saksframlegg mv
- beherske og benytte juridiske begreper i det daglige arbeidet
- kombinere juridisk og barnevern-/sosialfaglig skjønnsutøvelse på en selvstendig måte
- skille mellom faktum og juss i redegjørelser for et saksforløp, begrunnelser for vedtak, saksframlegg for fylkesnemnda mv
- anvende juridisk kunnskap i beslutningsprosesser i barneverntjenesten og andre sosialfaglige tjenester, overfor samarbeidspartnere og beslutningsorganer
- anvende kunnskap om rettsreglene for best mulig å sikre at rettssikkerheten til barn og foreldre ivaretas i alle faser i en sak.
Generell kompetanse
Studenten har
- avansert forståelse for barnevernets og andre sosialfaglige tjenesters rolle i samfunnet generelt, og spesielt overfor øvrig forvaltning og rettslige aktører
- kan analysere, reflektere og forholde seg kritisk til egen profesjonsutøvelse i lys av rettskildene
- kan bidra til nytenkning og til innovasjon for å videreutvikle den juridiske kompetansen på egen arbeidsplass
- kan oppdatere og videreutvikle sin juridiske kunnskap innenfor hele det velferdsrettslige området
Teaching and learning methods
Undervisningsformene består av en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, ferdighetstrening og plenumsdiskusjoner.
Course requirements
Eksamen består av:
- En prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.
Prosjektoppgaven fokuserer på teoretisk forståelse og praktisk anvendelse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som studentene har opparbeidet seg gjennom studiet.
Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Kunnskap om og ferdighet i å planlegge og utforme to digitale formidlingsressurser.
- Kunnskap om digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn.
- Evne til å vurdere bruk av visuelt språk og visuelle virkemidler i digitale medier.
- Analyse og kritiske betraktninger knyttet til problemstillingen i prosjektoppgaven.
Eksamensresultatet kan påklages.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Gradtert skala: A-F
Grading scale
En intern hovedsensor. En intern medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.