Programplaner og emneplaner - Student
SFV5000 Law in Child Welfare and Social Work Course description
- Course name in Norwegian
- Juss i barnevern og sosialfaglig arbeid
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet fokuserer på «samfunnsstyring», og de prosessene som ligger bak at samfunn endrer og utvikler seg i en bestemt retning. Både offentlig og privat sektor, så vel som sivilsamfunn, er relevante for samfunnsstyring, og emnet fokuserer blant annet på grensene mellom disse sektorene. I tillegg reises spørsmålet om det har vokst fram nye styringsformer på tvers av de klassiske sektorene, som gjerne omtales som nettverksstyring og samstyring, og hvilke implikasjoner dette har for styring og demokrati. Sentrale problemstillinger knyttet til samhandling med frivillig sektor, offentlig-privat samarbeid, borger- og brukerdeltakelse, og samarbeid mellom offentlige instanser innenfor og på tvers av forvaltningsnivåer vil bli belyst. Emnet tar også opp utfordringer overfor norsk samfunnsstyring og politiske institusjoner fra prosesser som globalisering og europeisering, sett fra et såkalt flernivåperspektiv. I tillegg vil emnet fokusere på norsk samfunnsstyring i et komparativt perspektiv, med et spesielt blikk på den nordiske modellen. Det legges også vekt på at studentene skal utvikle bevissthet om interorganisatoriske styrings- og ledelsesutfordringer som preger norsk offentlig sektor.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om sentrale barnevernrettslige og sosialfaglige tema og problemstillinger, og god oversikt over relevant forskning og aktuelle politiske dokumenter på feltet
- inngående kunnskap om juridisk metode og relevante rettskilder, herunder EMK og FNs barnekonvensjon
- avansert kunnskap om det materielle innholdet i sentrale rettsregler, som inngrepsvilkår og saksbehandlingsregler
- inngående kunnskap om de rettslige rammene for tverretatlig samarbeid og kontakt, som andre etaters lovpålagte ansvar, reglene om taushetsplikt, opplysningsplikt og avvergeplikt
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og analysere juridiske problemstillinger i en konkret sak/tekst med utgangspunkt i juridisk teori og andre relevante rettskilder
- anvende juridisk metode og relevante rettskilder selvstendig i løsningen av konkrete rettsspørsmål og begrunnelser, saksframlegg mv
- beherske og benytte juridiske begreper i det daglige arbeidet
- kombinere juridisk og barnevern-/sosialfaglig skjønnsutøvelse på en selvstendig måte
- skille mellom faktum og juss i redegjørelser for et saksforløp, begrunnelser for vedtak, saksframlegg for fylkesnemnda mv
- anvende juridisk kunnskap i beslutningsprosesser i barneverntjenesten og andre sosialfaglige tjenester, overfor samarbeidspartnere og beslutningsorganer
- anvende kunnskap om rettsreglene for best mulig å sikre at rettssikkerheten til barn og foreldre ivaretas i alle faser i en sak.
Generell kompetanse
Studenten har
- avansert forståelse for barnevernets og andre sosialfaglige tjenesters rolle i samfunnet generelt, og spesielt overfor øvrig forvaltning og rettslige aktører
- kan analysere, reflektere og forholde seg kritisk til egen profesjonsutøvelse i lys av rettskildene
- kan bidra til nytenkning og til innovasjon for å videreutvikle den juridiske kompetansen på egen arbeidsplass
- kan oppdatere og videreutvikle sin juridiske kunnskap innenfor hele det velferdsrettslige området
Teaching and learning methods
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Vurderingen skjer i form av en individuell oppgave på 3500 ord (eksklusive tittelside, evt innholdsfortegnelse, referanseliste og evt appendiks) gitt som hjemmeeksamen over tre dager (72 timer). Det stilles krav til kildebruk og henvisningsteknikk. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.